خطر "سل" در کمین شناگران/ مردم از رفتن به دریاها در تعطیلات عید فطر خودداری کنند

کارشناسان بهداشت بر این باورند شنا در اب دریا و رودخانه خطر ابتلا به سل را افزایش می دهد.

حسام الدین امام جمعه متخصص گوش و حلق و بینی در گفت و گو با خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛گفت:ورود ماسه همراه با آب  آلوده دریا در داخل گوش باعث تشکیل جرم (سرمن)، و گرفتگی گوش می شود.

وی ادامه داد:اگر" پرده  صماخ "گوش فردی از قبل سوراخ باشد،آلودگی آب دریا محیط استریل گوش را از بین برده و باکتری ها را وارد گوش میانی می کند و منجر به اوتیت(عفونت) می شود.در اثر این عفونت ممکن است فرد قسمتی از شنوایی خود را از دست دهد.

خطر

امام جمعه در رابطه با اثر میکروب های دریایی بر سلامت انسان ها افزود: پستانداران دریایی میکروب هایی (باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها و انگل ها) که می تواند باعث بیماری در انسان ها شوند را حمل می نمایند. بسیاری از پستانداران دریایی که سالم و طبیعی به نظر می رسد می توانند ارگانیسم هایی که برای انسان خطرناک است، را به همراه داشته باشند.

پستانداران دریایی همراه با عوامل مسبب می توانند مسمومیت های غذایی از جمله اشریشیا کلی، سالمونلا و ليستريا را در انسان به وجود آورند،فک ها و شیرهای دریایی می تواند تک یاخته، ژیاردیا را در مدفوع خود دفع نمایند. ژيارديا می تواند موجب اسهال و سایر علائم در انسان شود. 

 وی اظهار کرد:در موارد نادر، پستانداران دریایی ممکن است با عوامل بیماری زای بسیار خطرناک مانند ویروس "هاری "و ارگانیسم های عامل" سل " سلامت انسان را تحت شعاع قرار دهند.

امام جمعه اذعان داشت:بسیاری از عوامل بیماری زای شناخته شده از پستانداران دریایی به انسان منتقل شوند. مايکوپلاسما از فک ها جدا شده اند و می تواند موجب " انگشت فک" در انسان شوند. این بیماری دردناک و بالقوه جدی ناشی از گاز گرفتن فک و یا عفونت زخم های موجود می باشد.

وی در پایان یادآور شد: کارشناسان بهداشت توصیه می کنند حتی الامکان خانواده ها از شنا در  آب دریا و رودخانه ها جلوگیری کنند و پس از ورود به این مناطق حتما آب داخل گوش هایشان را تخلیه کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار