لرستان؛

احداث بیش از 170 کیلومتر کانال آب بر در بروجرد

مدیر جهاد کشاورزی بروجرد با اشاره به وجود 600 کیلومتر کانال انتقال آب در این شهرستان گفت: 175 کیلومتر کانال آب بر در کانال های سنتی قدیمی احداث شده است

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان ؛ رضا امینی افزود: این کانال های آب بر به منظور استفاده بهینه از آب کشاورزی و جلوگیری از هدر رفتن آب در شهرستان بروجرد احداث شده اند.
وی اظهار کرد: شهرستان بروجرد در 15 سال گذشته با کاهش نزولات آسمانی مواجه بوده است لذا به منظور استفاده بهینه از آب، احداث کانال آب بر در دستور کار جهاد کشاورزی قرار گرفت بطوریکه پارسال با 25 کیلومتر احداث کانال تا حدودی آب مورد نیاز اراضی کشاورزی این شهرستان تامین شد.
وی دلیل اصلی کمبود آب در روستاهای شمال بروجرد و بخش اشترینان را کاهش نزولات آسمانی اعلام کرد و گفت: بیشترین کم آبی این روستاها از طریق چشمه و قنات تامین می شود که کار لایروبی قنات ها نیز به صورت مرتب در حال انجام است.
مدیر جهاد کشاورزی بروجرد افزود: دلیل اصلی کمبود آب در روستاهای شمال بروجرد و بخش اشترینان کاهش نزولات آسمانی است.
وی تجهیز سه هزار و 500 هکتار از اراضی کشاورزی بروجرد به سیستم آبیاری بارانی و قطره ای و اجرای طرح اصلاح الگوی کشت را از اقدامات انجام شده در راستای مدیریت منابع آبی برای تولید محصولات زراعی دانست و اظهار کرد: تولید محصولات زراعی با همکاری امور آب و جهاد کشاورزی انجام می شود تا هر محصول به اندازه میزان نیاز و منابع آبی تولید شود.
امینی افزود: کشاورزان در این طرح می توانند 55 درصد اراضی خود را به کشت گندم، جو و کلزا، 10 درصد آن را به محصولات آبدوست مانند هندوانه، پیاز و سیب زمینی و 35 درصد مابقی را به دیگر محصولات اختصاص دهند.
وی گفت: برخی از کشاورزان طرح اصلاح الگوی کشت را پذیرفتند ولی متاسفانه برخی دیگر با اجاره دادن اراضی کشاورزی خود به افراد غیربومی نسبت به طرح بی توجهی کردند که در حال حاضر با همکاری امور آب این موضوع در حال بررسی است.
مدیر جهاد کشاورزی بروجرد افزود: اجاره دادن زمین به افراد غیربومی و کشت خارج از برنامه در سال زراعی گذشته موجب افزایش بی اندازه کشت هندوانه شد که بسیاری از این محصولات به دلیل عرضه زیاد از بین رفت.
وی اظهار کرد: باید با فرهنگ سازی، کشاورزان را به سمت استفاده از طرح اصلاح الگوی کشت سوق دهیم تا در حفظ سرمایه خود و نسل های آینده کوشا باشند.
امینی با بیان اینکه کشاورزان باید برای جلوگیری از مشکلات و کم آبی در آینده و مدیریت بحران آب به مدیران کمک کنند، افزود: دولت، تلاش هایی برای جلوگیری از مصرف بی رویه آب و افزایش سطح محصولات انجام داده است لذا کشاورزان نیز باید در کنار دولت با اجاره ندادن زمین به افراد غیربومی و جلوگیری از کشت غیرمتعارف به آینده نسل های خود کمک کنند.
 
انتهای پیام/ا
 
 
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار