منوچهر محمدی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

هدف آمریکا تحمیل ارزش‌های خود به سایر کشورهاست

این تهیه کننده سینما گفت: هدف آمریکا از ایجاد ناامنی در جهان، مجبور کردن کشورها به رعایت قواعد مورد نظر کدخدا و پذیرفتن نظم نوین جهانی است.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به دلیل سالروز نقض گسترده حقوق بشر توسط آمریکا در حوادث گوناگون، در سال‌های اخیر ششم تا دوازدهم تیرماه هفته حقوق بشر آمریکایی نامیده شده است. به همین مناسبت محصولات مختلفی از سازمان هنری رسانه‌ای اوج روی آنتن شبکه‌های مختلف سیمای جمهوری اسلامی ایران رفت که در آن میان می‌توان به موشن گرافیک‌های خانه طراحان انقلاب اسلامی و مجموعه مستندهای «آن روی سکه» اشاره کرد. به همین بهانه گفتگویی با منوچهر محمدی، تهیه‌کننده نام‌آشنای سینما و تلویزیون ترتیب دادیم و نگاه او را درباره این مقوله جویا شدیم.

منوچهر محمدی با اشاره به موشن گرافیک‌های خانه طراحان که رویکرد دوگانه آمریکا را به نمایش می‌کشید، گفت: آمریکا به عنوان یک ابر قدرت در سطح جهانی، تلاش می‌کند نظم و قاعده جهانی را کنترل کند و این مسأله منجر شده تا سیاستمداران آمریکایی تصور کنند که همه ارزش‌ها و مدل‌های خود را می‌توانند به تمام دنیا تحمیل کنند.

این تهیه کننده نام‌آشنای سینما و تلویزیون ادامه داد: به زبان ساده‌تر خوی ابرقدرتی آمریکا این اقتضا را دارد که همه باید از مک دونالد، شلوار جین، کوکاکولا و ... استفاده کنند و در عرصه حکومت داری نیز همه باید از لیبرال دموکراسی غربی تبعیت نمایند. این در حالی است که واقعیت‌های جهان غیر از این است و شیوه دموکراسی در ایران، کره جنوبی و آمریکای لاتین با یکدیگر متفاوت است. یا در حوزه حقوق بشر هم آمریکا ترجیح می‌دهد که همه دنیا، یک تعریف شبیه به او از حقوق بشر داشته باشند.

وی در ادامه به لشکر کشی آمریکا به سایر کشورها با هدف تحمیل ارزش‌های خود اشاره کرد و گفت: آمریکایی‌ها برای مسلط کردن دیدگاه‌هایشان به کشورها، در طول 60 سال گذشته بارها به اقصی نقاط جهان لشکر کشی کرده‌اند ولی تجربه نشان داده است که به هیچ یک از اهدافشان دست نیافتند که نمونه‌های بارز آن در سال‌های اخیر افغانستان و عراق است.

محمدی با توجه به موشن گرافیک «نشان لیاقت» اضافه کرد: در حمله ناو جنگی آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایرانی نیز شاهد بودیم، آمریکا خود را در جنگ وارد کرد تا بتواند وزنه و موازنه را به نفع رژیم صدام تغییر دهد تا از آن طریق بتواند تنها کشوری در منطقه که جلوی ارزش های آمریکایی ایستاده است را به زانو در آورد.

این تهیه کننده سینما در توضیح بیشتر نتیجه نگرفتن آمریکا در لشکر کشی‌های خود اذعان کرد: در حال حاضر به راحتی می‌توانیم سنجش کنیم که آیا امنیت و دموکراسی در این کشورها حاکم شده است؟ آیا کشت مواد مخدر در افغانستان به پایان رسیده است؟ آیا تروریسم در عراق ریشه کن شده است؟ به نظر می‌رسد که در هیچ یک از این اهداف موفق نبوده است.

محمدی در ادامه به پیوند آمریکا با گروه‌های تروریستی اشاره کرد و تصریح کرد: آیا برای آمریکا با آن ارتش بزرگ، دشوار بود که جریان القاعده را در نطفه خفه کند و اجازه ندهد از درون آن جریان‌هایی مثل داعش سر برآورند؟ لذا بدون شک باور کردنی نیست که آمریکا خود را مخالف تروریست‌های منطقه جا بزند.

این تهیه کننده سینما افزود: هدف آمریکا از ایجاد ناامنی در جهان، مجبور کردن کشورها به رعایت قواعد مورد نظر کدخدا و پذیرفتن نظم نوین جهانی است. 

تهیه کننده فیلم حوض نقاشی در ادامه نظام تحریمی را یکی دیگر از ابزارهای آمریکا برای تحت تسلط درآوردن کشورها دانست و گفت: با پیش فرض‌های ذکر شده و با وجود اقتصاد بهم تنیده جهانی، طبیعی است که آمریکا از ابزار تحریم نیز برای به زانو درآوردن کشورها و شکستن باورهایشان استفاده کند.

محمدی در ادامه به فیلم اخیر خود با نام حوض نقاشی اشاره کرد و گفت: فیلم حوض نقاشی در زمانی ساخته شده که ایران تحت شدیدترین تحریم‌های بین المللی قرار داشت به همین جهت با نویسنده و کارگردان هم نظر شدیم تا از طریق این فیلم، صدای مظلومیت مردم ایران را به جهان برسانیم.

وی افزود: شغل کاراکترهای فیلم در یک کارخانه دارویی در نظر گرفته شده بود که به دلیل مشکلات تحریم، ظرفیت این کارخانه کاهش یافته بود و به همین جهت یکی از دو کاراکتر اصلی فیلم از کار خود اخراج می‌شود. 

محمدی به مشکلات عدیده‌ای که برای اکران فیلم به دلیل پرداختن به بحث تحریم‌ها، پیش پایشان قرار گرفت اشاره کرد و اذعان کرد: با وجود اینکه ما با نیت رساندن صدای مردم به جهان و همچنین رسوا کردن اقدامات ضد حقوق بشری آمریکا، به مسأله تحریم پرداخته بودیم ولی مسئولین وقت سازمان سینمایی فشار آوردند که موضوع تحریم از فیلم باید حذف شود.

این تهیه کننده سینما ادامه داد: اما با پیگیری‌های زیادی که انجام دادیم توانستیم آنها را قانع کنیم که پرداختن به تحریم‌ها در این فیلم، با هدف سیاه نمایی از وضع موجود نیست تا اینکه در نهایت فیلم بدون حذف بخش‌های مرتبط با تحریم‌های اقتصادی، پروانه نمایش گرفت.

محمدی بازتاب‌های فیلم حوض نقاشی در سطح جهانی را مناسب ارزیابی کرد و اذعان داشت: فیلم حوض نقاشی در جشنواره بوسان کره جنوبی و آسیا پاسیفیک در استرالیا به اکران درآمد. در مصاحبه عوامل فیلم در کره جنوبی، به مسأله تحریم‌ها و ایجاد اختلال در زندگی مردم ایران اشاره کردم و اقدام آمریکا را ضد حقوق بشری دانستم که با تشویق حضار روبرو شد. آنجا بود به اهمیت عدم حذف بخش‌های مرتبط با تحریم در فیلم پی بردم و پیش خودم گفتم که چه خوب شد جلوی حذف آن را گرفتم.





انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار