کرمان؛

تاثیر جمع خوانی قرآن در روان خوانی

خیلی از مردم، بعضی از کلمات قرآن را به سختی یا اشتباه می خوانند جمع خوانی قرآن باعث می شود که ایرادهای احتمالی برطرف و همه درست بخوانند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، لحظات زیبا و پر برکت ماه رمضان، کم کم طی می شود و به روزها و شب های پایانی ماه نزول قرآن می رسیم. روزهایی که با روزه داری و اطاعت و شب هایی که با تهجّد و احیا طی شد و با بر سر گذاشتن قرآن، روی نیاز به درگاه بی نیاز بردیم و با شفیع قرار دادن قرآن ناطق حضرت امیرالمومنین علی (ع) از خداوند نجات از آتش بدی ها را مسألت کردیم و در تعقیبات نمازهایمان از میزبانی باعظمت ، اوقات روحانی میهمانی ، پذیرایی باشکوهش و شب های مناجات و درخواست زیبایش سخن گفتیم.

روزهای مبارک ماه رمضان در حالی به پایان خود نزدیک می شود که مجالس قرآنی همچنان زینت بخش شهرها و روستاهای کشور است. حسینیه ثارالله کرمان نیز همچنان در این میهمانی با شکوه، میهمانانش را با قاریان کتاب آسمانی پذیرایی می کند و هر روز بیش از 2 هزار روزه دار مومن را در محضر قرآن جمع می کند تا با قرائت آیات آسمانی این کتاب شریف، صفای روح و جان را افزون کنند.

در ادامه گفتگو با قاریان این جمع باصفا ، امروز به دیدار آقای رسول دوست محمّدی جوان 31 ساله کرمانی می رویم که دارای مدرک کارشناسی مدیریّت و کارمند و متاهل است وی که دارای یک فرزند دختر است. تخصص قرآنیش در قرائت و تاحدودی حفظ قرآن است .

تاثیر جمع خوانی قرآن در روان خوانی

جناب آقای دوست محمّدی ممنون که در این گفتگو شرکت کردید بفرمائید انس و آشنایی شما با قرآن از چه سالی شروع شد و آموزش قرآن را از چه سنّی و چگونه شروع کردید؟

از سن 8 سالگی بارفتن به جلسات قرآن و مراکز آموزش قرآن با تشویق های پدر و مادرم.

از محضر چه اساتیدی برای آموزش قرآن بهره گرفتید؟

مرحوم محمّد علی شاهرخ آبادی ،استاد موسوی بلده ، استاد شاه میوه اصفهانی واستاد حمید شاکرنژاد.

ظرف چه مدّت مهارت کافی در زمینه قرائت قرآن را به دست آوردید؟ از چه شیوه ای برای آموزش قرآن بهره بردید؟

پس از 7 سال از ابتدای شروع فعّالیِتم وارد عرصه قرائت به صورت تخصّصی شدم.


تاثیر جمع خوانی قرآن در روان خوانی

حائز چه مقام ها و افتخاراتی در سطوح مختلف شدید؟

در مسابقات قرآنی رتبه های اول زیادی کسب کردم مثل مسابقات اوقاف، سازمان تبلیغات، نیروی انتظامی، اداره ارشاد ، آموزش و پرورش و غیره.

در مسابقات کشوری دانش آموزی در سال 82 رتبۀ دوم و در مسابقات سراسری وزارت ارشاد در سال 84 رتبه سوم قرائت را به دست آوردم .

در برنامه حفظ موضوعی قرآن که رادیو قرآن برگزار کرد در سال 84 رتبه ممتاز کشوری را به دست اوردم که جایزه آن سفر معنوی حج بود .

برای زکات علم خود چه کرده اید؟

از سال 79 تاکنون در زمینه تدریس قرآن فعّالیّت می کنم ، در زمینه روخوانی و روانخوانی، تجوید مقدّماتی و پیشرفته ، صوت و لحن مقدّماتی و تخصّصی و حفظ.

تاثیر جمع خوانی قرآن در روان خوانی

در لحظات زیبای افطار ماه پربرکت رمضان صوت زیبای ربّنا جانی تازه به روزه داران می بخشد . شما نیز در این باره کاری انجام داده اید؟ خوشحال می شویم از ربّنای زیبای شما چند کلامی بشنویم .

بالاخره هر قاری قرآن دوست دارد اثر خیری از خود برجای گذارد و من از سال ها قبل مناجات ربنا را به سبک خودم تنظیم و تمرین کرده بودم؛ امّا، به ضبط آن فکر نکردم . از سال 88 به بعد که صدا و سیما، بنا به دلایلی پخش ربّنای آقای شجریان را متوقّف کرد، من سعی کردم این دعای زیبا را به سبک خودم ضبط کرده و در اختیار دوستان و علاقمندان قرار دهم که اتّفاقاً هم در صدا و سیما و هم دربین دوستان و مردم از آن استقبال شد . من که آن سال دانشجوی دانشگاه اصفهان بودم با هماهنگی های صدا و سیمای کرمان، ضبط ربّنا را در یکی از استودیوهای اصفهان شروع کردم .

کار در این زمینه برای شما چگونه بود؟

درابتدا این کار سخت بود. چون اجرای قطعات مناجات مانند ربّنا با قرائت قرآن تفاوت دارد. قرآن با اصول و قواعد خاص خودش بایستی تلاوت شود؛ ولی، ربّنا حالت مناجات دارد؛ لذا، این کار برای بنده که قاری قرآن هستم و ربّنا بایستی به صورت دعا و مناجات اجرا شود، کار سختی بود. من وقتی در استودیو بودم و قبل از ضبط تنها یک مدد از حضرت زهرا (س) گرفتم و فقط یک بار ربّنا را خواندم و مطمئنّم که نظر ایشان بود. قطعۀ ربّنا همان سال مورد تأیید سازمان شعر و موسیقی تهران قرار گرفت و مجوز پخش آن صادر شد. این قطعه سال 90 هم به جشنواره تولیدات رادیویی که در تبریز برگزار شد ، راه پیدا کرد و نمره عالی و لوح تقدیر گرفت.

به غیر از این قطعه کار دیگری را انجام داده اید؟

به غیر از ربّنا کارهای استودیویی دیگری نیز انجام داده ام و به صورت تواشیح در استودیوی صدا و سیمای مرکز کرمان ضبط شدند و از شبکه ی قرآن سیما نیز پخش شدند از جمله : قطعۀ سلام بر امام حسین (ع) و....

خاطره انگیزترین هدیه ای که از قبل قرآن گرفتید، چه بود؟

سفر زیارتی مکّه مکرمه و مدینه منوّره که به لطف خداوند در سال 84 با شرکت در مسابقه حفظ موضوعی رادیو قرآن ( به نام آیه های زندگی) نصیبم شد.

تاثیر جمع خوانی قرآن در روان خوانی

برای اینکه زیبایی قرآن به حدّ اعلای خود به نمایش گذارده شود، هنر چگونه می تواند کمک کند ؟

تلاوت قرآن یک هنر بسیار ارزشمنداست و مطمئناً قاری قرآن بایستی هنرمند باشد تا بتوانداین هنر را به خوبی اجرا کند. هنر استفاده از صوت، هنر استفاده از الحان قرآنی، هنر و تکنیک اجرای قواعد تجویدی و هنر اجرای همزمان تمام این موارد با توجّه به شرایط جلسه و مستمعین ؛ پس، قاری قرآن باید یک هنرمند تمام عیار باشد.

فضای مجازی، از ابزارهایی است که امروزه حضورش در بین اکثر اقشار جامعه به خصوص جوانان به صورت ملموس حس می شود و می تواند ابزاری مناسب جهت جذب جوانان به قرآن محسوب باشد به شرط آن که مدیریّتی صحیح داشته باشد شما برای این امر چه پیشنهادی دارید؟

درست است. فضای مجازی بستر بسیار مناسبی برای انجام فعّالیّت های فرهنگی است و در عین حال پر خطر و زیان آور می تواند باشد. از این فضا و بستر باید به نحو احسن، جهت اشاعه فرهنگ قرآنی استفاده شود. از کارهایی که می توان انجام داد: بارگذاری تلاوت های ناب از اساتید، بیان نکات کلیدی آیات قرآن، پوشش محافل و مجالس قرآنی در سطح شهر و معرّفی این مجالس و محافل به مردم و دعوت عمومی از ایشان برای شرکت در جلسات قرآنی .

چرا برنامه جمع خوانی قرآن بر قرائت انفرادی یا محافل کوچک قرآن خوانی ارجحیّت دارد ؟

خیلی از مردم، بعضی از کلمات قرآن را به سختی می خوانند و یا اشتباه. این جمع خوانی قرآن باعث می شود که ایرادهای احتمالی برطرف شود و همه درست بخوانند، ضمن این که برکات خداوند در جمع مردم نازل می شود و..

برنامه جمع خوانی کرمان را چگونه ارزیابی می کنید؟

نسبت به مراکز استان های دیگر که در جریان هستم، بسیار بهتر و باشکوه تر است، علی الخصوص حضور پرشور مردم. به همین دلایل امسال ازشبکه سراسری قرآن سیما پخش می شود.

تاثیر جمع خوانی قرآن در روان خوانی

اجرای زنده قرائت قرآن با توجّه به حضور جمعیّت فراوان و پخش مستقیم رادیویی و تلویزیونی برای شما مشکل ساز نیست؟

نه فقط چون ماه رمضان است و نمی توانیم آب بنوشیم و با توجّه به این که این برنامه نزدیک افطار است، بعضی اوقات با گرفتگی صدا مواجه می شویم که خداوند متعال خودش بهمون کمک می کند.

برای کارهای جمعی جهت اشاعه فرهنگ قرآنی، همانند جمع خوانی قرآن، در ماه های دیگر چه پیشنهادی دارید؟

جمع خوانی قرآن، مثل ماه رمضان در ماه های دیگر ممکن نیست؛ امّا، همین یک صفحه تلاوت قرآن، بعد از نماز در قالب تلاوت نور با تلاوت قاریان خوش صدا و خوش خوان، می­تواند باعث جذّابیّت شود و مردم از این برنامه استقبال می کنند و تا آخرآن تلاوت می نشینند.

به نظر شما رسانه ملّی، چه کمکی می تواند بکند؟

پیشنهاد من برای رسانه، پوشش دادن مجالس قرآنی و معرّفی و دعوت برای شرکت مردم در آن هاست. همان گونه که رهبر معظّم انقلاب بیان کردند: جلسات قرآن که قاری قرآن بخواند و مستمع فقط برای شنیدن قرآن در جلسه حاضر شود، باید رواج یابد. این جلسات بایستی رونق بگیرد که رسانه، سهم زیادی در معرّفی و رونق این مجالس دارد.

ارگان ها چگونه می توانند به قرآن و جامعه قرآنی کمک کنند؟

متأسفانه بعضی از ارگان ها در زمینه ی ترویج فرهنگ قرآنی ضعیف عمل می کنند. به عنوان مثال: مواردی که چندین بار برای خودم پیش آمده بود، این بود که برای شروع برنامه فلان ارگان، برای تلاوت دعوت شدم؛ امّا، به راحتی می گویند فقط 2 دقیقه قرآن بخوان که جای تأسّف دارد و بعضی از ارگا ن ها کلاً تلاوت قرآن را از ابتدای برنامه هایشان حذف کردند و با سرود جمهوری اسلامی برنامه خودشان را شروع می کنند و یا در طول ماه، اصلاًبرنامه ی قرآنی ندارند که لازم است بررسی شود.

تاثیر جمع خوانی قرآن در روان خوانی

نقاط ضعف و قوّت آموزش قرآن در جامعه را چگونه می بینید؟

متأسفانه در جامعه ما نهادهای قرآنی زیاد و همۀ آنها موازی کاری می کنند. چرا ما یک

نهاد مشخّص برای امور قرآنی نباید داشته باشیم؟ چرا وزارت قرآن نداریم؟ در حالی که

مثلاً وزارت ورزش داریم؟

به نظر شما قاریان و حافظان قرآن در استان کرمان در چه سطحی هستند؟

سطح حافظان استان بسیار مطلوب است و شاهد پیشرفت آن ها هستیم . قاریان استان هم سطحشان خوب است که برای بهتر شدن آن، بایستی توسط مسئولین ذیربط کارهایی جهت رشد آن ها انجام گردد.

امروزه رسیدن به آرامش، دغدغه جامعه بشری است و راه های مختلفی برای دستیابی به آن پیشنهاد می شود، شما برای رسیدن به آرامش چه پیشنهادی دارید؟

درست است، بعضی از مردم وقتی به مشکل روحی برخورد می کنند، اگر ازآن ها سؤال شود که این مشکل را چگونه برطرف می کنند، هر کدام مطلبی را می گویند. از جمله: گوش دادن به موسیقی، قدم زدن، نوشیدن آب و غیره؛ امّا، به نظر بنده این افراد مؤانست با قرآن را خیلی کم تجربه کردند. تلاوت قرآن، یعنی: صحبت کردن خدا با بندۀ خویش و چه آرامشی بالاتر از این ....

به فرمودۀ نبی مکرم اسلام، ایشان دو امانت گرانبها ( قرآن وعترت) در میان ما به یادگار گذاشتند، برای همراهی و پاس داشت این دو گنجینه ارزشمند چه باید کرد؟

ثقلین یعنی قرآن و عترت دو امانت پیامبر (ص) نزد امّتش است که این دو، مثل دو بال پرنده است که بدون هرکدام، پرنده قادر به پریدن نیست. این دو (قرآن و عترت) مکمّل یکدیگر هستند و بایستی در زندگیمان از هر دو برای رسیدن به رضوان الهی و حیات ابدی استفاده کرد. چه بسا افرادی در زمان اهل بیت (ع) بودند که یکی را گم کردند و به حقیقت زندگی نرسیدند. ابن ملجم یا شمر لعین هردو حافظ قرآن بودند؛ امّا، با اهل پیامبر(ص) چه کردند؟!

تاثیر جمع خوانی قرآن در روان خوانی

دو سال است که در مراسم جمع خوانی قرآن در حسینیه ثارالله کرمان ، جای قاری ممتاز استان مرحوم محمّد باقر قهّاری خالی است. از ایشان خاطره ای دارید؟

بنده از سن نوجوانی با ایشان دوست بودیم و ارتباط بسیار نزدیکی داشتیم، تقریباً 20 سال و خاطرات بسیار زیاد است. ایشان فردی ارزشمند در عرصه ی تلاوت قرآنی استان کرمان بودند و دراین زمینه نکات زیادی را ازایشان یاد گرفتم.

به رسم جلسات جمع خوانی قرآن دعایی بفرمایید؟

اَللهمَّ اجْعَلْ عَواقِبَ أُمُورِنا خَیْراً بِالْقُرآن (خداوند عاقبت امور ما را ختم به خیر بگردان).

مجدّداً از شما سپاسگزاریم و توفیق روزافزون شما را از خداوند منّان خواستاریم .

گفتگو از معصومه یحیی زاده

انتهای پیام/ی

برچسب ها: جمع خوانی ، قرآن ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار