ساری

ثبت ساز مادرانه مازندران در جشنواره چایکوفسکی

لگن مازندرانی بعنوان ساز کوبه ای مادرانه در جشنواره چایکوفسکی روسیه ثبت شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، سرپرست گروه اعزامی ایرانیان به جشنواره چایکوفسکی با بیان اینکه کنسرواتوار چایکوفسکی مسکو هرساله برنامه ویژه و گسترده جهانی در زمینه موسیقی برگزار می کند گفت : در جشنواره امسال؛ لگن مازندرانی به عنوان ساز مادرانه ثبت شد.

پیمان بزرگ نیا گفت: از 49 اثر ارسالی هنرمندان پیشکسوت موسیقی نواحی ایران از ایل قشقایی و استان‌های مازندران، گیلان، خراسان و کردستان به این جشنواره ؛ 7 اثر پذیرفته شد .

وی افزود : نوای موسیقی لگن زنی، لالایی خوانی و کارآواهای دو بانوی هنرمند مازندرانی خانم ها جهان حیدری و حرمت یوسفی هم جزو این آثار بود و خانم جهان حیدری نوازنده لگن بعنوان نوازنده پیشکوست در این جشنواره معرفی شد.

سرپرست گروه اعزامی ایرانیان به جشنواره چایکوفسکی گفت : این دو نفر عضو گروه آیینی زندگی سوادکوه پیش از این هم اجراهایی در جشنواره های داخلی و خارجی داشته اند.

گروه آیینی زندگی سوادکوه سال 1382 تا کنون مشغول فعالیت است.

لگن یکی از ابزارهای اصلی زندگی بومی مازندران است که در زمان شادی به‌عنوان یک ساز از آن استفاده می‌شود و بانوان قدیمی مازندرانی مهارت خوبی در نواختن و اجرای ریتم‌ها با لگن دارند. هنگام نواختن لگن نیز با قرار دادن یک ظرف کوچک مانند نعلبکی روی آن؛ افکت‌هایی به این ساز داده می‌شود. انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.