جشنواره رمضانی نگارستان برپا شد

جشنواره رمضانی نگارستان در هفته آخر ماه مبارک رمضان در باغ موزه نگارستان برپا شد.

به گزارش حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از  روابط عمومی این جشنواره؛ دکتر مصطفی ده پهلوان  رئیس باغ موزه نگارستان در این خصوص گفت: این جشنواره که همزمان با هفته آخر ماه مبارک رمضان در محل باغ موزه نگارستان برپاست، زمانی برای آشتی مردم با فرهنگ و هنر ایران و تهران قدیم و آشنایی با آثار یافته شده از کاوش های باستان شناسی به شمار می رود.

به گفته ده پهلوان این جشنواره همه روز از ساعت 18 تا 1 بامداد در باغ موزه نگارستان برپاست.

رئیس باغ موزه نگارستان در عین حال تصریح کرد: علاوه بر بازدید از موزه های این باغ موزه، مراسم شاهنامه خوانی، بازدید از موزه مکتب کمال الملک، اجرای موسیقی زنده سنتی و... نیز در این جشنواره پیش بینی شده است.

وی با بیان این که صنایع دستی و آثار فاخر هنری نیز در بازارچه ای در قالب این جشنواره به بازدیدکنندگان عرضه می شود،  تصریح کرد: این جشنواره فرصتی مغتنم برای آشنایی مردم با فرهنگ ایرانی و اسلامی به شمار می رود.

بر پایه این گزارش باغ موزه نگارستان در میدان بهارستان تهران و در خیابان دانشسرا واقع شده است.

تاریخچه باغ موزه نگارستان:

باغ نگارستان از بناهای قدیمی تهران است که در سال ۱۲۲۲ به دستور فتحعلی شاه قاجار به عنوان اقامتگاه تابستانی ساخته شد.

این بنا در زمان ساخت خارج از تهران قرار داشت، اما در سال ۱۲۸۴ که ناصرالدین شاه بر گسترۀ شهر تهران افزود، این بنا در داخل حصار جدید قرار گرفت و پس از بنای کاخ‌های صاحبقرانیه و سلطنت‌آباد، این باغ در اختیار نهادهای حکومتی قرار گرفت. 

با گذشت زمان از آنجا که این باغ دیگر جزو بناهای سلطنتی نبود، رو به ویرانی رفت تا اینکه در سال ۱۳۰۷ وزارت معارف در این محل سه بنای بزرگ ساخت و به دارالمعلمین عالی اختصاص داد. برای این کار از معمار و مهندس مهاجر روس؛ الکسی مارکف کمک گرفته شد. سپس با رعایت اصول معماری ایرانی، نقشه تبدیل عمارت به دارالمعلمین تهیه گردید.

در سال ۱۳۱۵، کتابخانه باغ ساخته شد که معاونت آن را پروین اعتصامی به‌عهده داشت. در ۱۳۳۵، مؤسسه لغت نامه دهخدا، کلاس‌های زبان‌های خارجی، جغرافیا و کلاس‌های عمومی دانشکده ادبیات دایر شد. در ۱۳۳۷ نیز مؤسسه تحقیقات اجتماعی در این مکان آغاز به کار کرد. 

اتفاقات تاریخی متعددی در این باغ رخ داده که برخی از آنها عبارتند از:

محمد شاه در باغ نگارستان بر روی تخت طاووس تاج گذاری کرد.

میرزا ابوالقاسم قائم مقام، وزیر محمد شاه، در ماه صفر سال ۱۲۵۱ در زیر زمین عمارت دلگشا کشته شد.

نخستین مدرسه فلاحت در زمان مظفرالدین شاه در سال ۱۳۱۸ توسط داشر اتریشی در این مکان تأسیس شد.

مدرسه صنایع مستظرفه در زمان وزارت ابراهیم حکیم‌الملک تحت ریاست کمال‌الملک در سال ۱۳۲۹ در عمارت حوضخانه گشایش می‌یابد.

در سال ۱۳۰۴ به عنوان وزارت عدلیه نامیده شد.



انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار