آبادان؛

نیکوکاری اینترنتی در جامعه ایرانی

امروزه با گسترش تکنولوژی و تغییرات در سبک زندگی بشر نوع همدوستی و همگرایی نیز تغییر کرده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان؛ نیکوکاری و خدمات رسانی به خلق خدا از جمله اموری در جامعه بشری محسوب می شود که به هر طریق و روش مثبتی، نیکو و پسندیده است که خوشبختانه در جامعه ایرانی و بین شهروندان بسیار رواج داشته است.

امروزه با گسترش تکنولوژی و تغییرات در سبک زندگی بشر نوع همدوستی و همگرایی نیز تغییر کرده و در مسیر مکانیزه شدن پیش می رود؛ نیکوکاری مجازی یکی از این تغییرات است که گاه از سوی دولت هدایت می شود و گاه به صورت خودجوش از سوی مردم و شهروندان است.

این موضوع امسال نیز در ماه مبارک رمضان نیز نمود بیشتری پیدا کرده و کمپین های مختلفی در فضاهای مجازی و شهرهای ایران اسلامی به منظور یاری رساندن به تهی دستان برقرار شده است.

یک کارشناس ارشد ارتباطات در این زمینه گفت: برپایی کمپین های مختلف نیکوکارانه با حضور گروه های سنی مختلف به منظور یاری رساندن به بچه های کار، زنان سرپرست خانوار و نیازمندان مختلف جامعه بیش از جمع بزرگی از هواداران که فقط در صفحه های شخصی دیگر کاربران هجوم می آورند و با پیام های مختلف فضا را متشنج می کنند، مفید واقع می شود.

وی افزود: مردم دوست دارند ثمره کمک های خود را ببینند و این بیشترین انگیزه را به آنها می دهد که امور خیریه خود را تداوم بخشیده و بتوانند حضور گروه های مختلف در شبکه های اجتماعی را در مسیر درست هدایت کنند.

سید محمد محمودی ادامه داد: شبکه های اجتماعی و رسانه ها به یک گروه خیریه فرصت می دهند تا خدمات خود را برجسته کنند و توجه ها را به رسالت خود جلب و اهداکنندگان جدیدی را به کپین ها اضافه کنند؛ اما در این میان باید مواظب حفظ و نگهداری اطلاعات اعضا در گروه های و شبکه های اجتماعی باشند.

همچنین یک روانشناس در این زمینه گفت: ترویج فرهنگ خیریه آغازگر اصلاح و توسعه اجتماعی به شمار می رود و ابعاد بسیار گسترده ای در زمینه های مختلف علمی و اجتماعی دارد.

وی ادامه داد: انجام کار خیریه معمولا با داشتن حس مفید بودن برای جامعه و احساس همدردی داشتن با نیازمندان که ممکن است یک فرد در طول زندگی خود به دست آورده باشد حاصل شده و به طریقی سبب بروز توانمندی های افراد در جامعه می شود.

شیرین وحیدی افزود: اگر بتوانیم کمپین های مناسب با جامعه ایرای اسلامی را رواج دهیم و این کمپین ها حضور پررنگ تری در کشور داشته باشند، امید به زندگی در بین افراد افزایش پیدا کرده و کیفیت زندگی اجتماعی بالاتر می رود.

یکی از مبلغان مذهبی نیز در این زمینه گفت: ماه مبارک رمضان ماهی است که به استناد آمارهای منتشر شده از مراجع قضایی میزان جرم و جنایت در آن کمتر می شود و شاید یکی از دلایل آن سهیم کردن همه طبقات اجتماعی در امور خیریه مختص این ماه است.

وی افزود: ایجاد حس مفید بودن در افراد و دستیابی به والاترین سطح نیازهای انسانی ، اگر موازی با شرایط اجتماعی و مذهبی جامعه ما پیش رود و با نظارت ارگان های مختلف و پلیس فتا انجام شود، ثمرات بسیاری دارد.

بسیاری از افراد شناخته شده و یا افراد معمولی در جوامع امروز به منظور گسترش عدالت جهانی و کمک به نیازمندان فعالیت دارند و انواع برنامه های عام المنفعه و خیریه را در جامعه هدایت و راهبری می کنند. بسیاری از این افراد قصد دارند؛ برای ارتقا استانداردهای زندگی کودکان و افراد کم توان، فرصت های بهتری را برای زندگی کردن در اختیار آنان بگذارد.

تعدای از این کمپین های اینترنتی به مناسبت‌های مختلف اقدام به تشکیل گروه های مختلف در یکی از شهرهای کشور کرده و بسیاری از آنها با حمایت هموطنان در سراسر کشور با موفقیت به ثمر نشسته است.

اگر این کمپین ها همراه با شفاف سازی بوده بین همه اعضا انجام شود و پس از اتمام جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای کمپین گزارشی مستند از فعالیت‌های انجام‌ شده از طریق وب‌ سایت موسسه و رسانه‌ های جمعی اطلاع‌رسانی شود، به طور قع می تواند تعداد بیشتری از افراد جامعه را به خود جلب کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.