چرا آثار داستانی معاصر ماندگار نمی‌شوند؟

ناظمی گفت: نویسندگان ما باید برای هر یک صفحه ای که می خواهند بنویسند باید حداقل بیست صفحه کتاب بخوانند تا تکنیک ها و فرمت درست نوشتن را فرا بگیرند.

سعید ناظمی، نویسنده در گفتگو با خبرنگار  حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص علت ماندگار نشدن کتاب‌های معاصر همانند شاهکارهای نویسنده‌های پیشین اظهار داشت: کتاب های داستانی، صاحب یک دوره طلایی بودند که به دهه های قبل و نویسندگانی از قبیل بزرگ علوی، بهرام گلشیری، بهرام صادقی و... باز می گردد، که کتاب های این نویسندگان تحت تاثیر یک فرایند صحیح و با استفاده از پایه کتاب های ترجمه شده از نویسندگان بزرگ همانند داستایوفسکی نوشته می شد و به این شکل این آثار جاودانه می شدند.

ناظمی ادامه داد: اما نویسندگان در حال حاضر که محتوا سازان کتاب های ما هستند، نه تنها در حوزه  ادبیات داستانی که حتی در ارائه کتب علمی هم ضعیف عمل می کنند.

وی راجع به علت وجود این ضعف گفت: مشکل از نخواندن کتاب است، نویسندگان ما باید برای هر یک صفحه ای که می خواهند بنویسند باید حداقل بیست صفحه کتاب بخوانند تا تکنیک ها و فرمت درست نوشتن را فرا بگیرند، که البته هنگام طی این راه در معرض آموزش صحیح قرار گرفتن هم ضرورت دارد.

ناظمی در رابطه با کتاب های جدید بیان کرد: من از میان کتاب های جدید داستانی که بخوانم و چند ماه بعد قادر به یادآوری آن باشم، موردی را نمی توانم نام ببرم و داستان کتاب های این نسل خیلی بعید است که در خاطر بماند. اما می بینیم که کتابی مانند جنگ و صلح حتی اگر بیست سال هم از مطالعه آن گذشته باشد در یاد می ماند.  

وی درباره لزوم گذراندن کلاس های آموزشی برای نویسندگان تازه کار گفت: بدون شک کلاس، مهم و تاثیر گذار است البته به شرط آن که بن مایه نوشتن را هم دارا باشیم، داستان نویسان هنگامی که متوجه می شوند که نوشتنشان به آموزش نیاز دارد خودشان اتوماتیک کلاس می‌روند و معدودند کسانی که بدون کلاس رفتن نویسندگان خوبی شده باشند، من کلاس‌های کارگاهی را از میان کلاس‌های آموزشی موجود به علاقه مندان توصیه می‌کنم.

ناظمی مشکلات نویسندگان تازه کار را این گونه عنوان کرد: از آنجا که حوزه نشر از تالیف جدا است، بی شک نویسندگان کتاب های اول هنگام چاپ اولین اثر خود با مشکلاتی مواجه می شوند. ناشر به فکر سود خویش است و ممکن است کتابی که ارزش ادبی خیلی بالایی ندارد، از یک بازیگر سینما را چاپ کرده اما به انتشار کتابی خوب از یک نویسنده گمنام علاقه نشان ندهد. کار نویسنده باید به قدری خوب باشد که علت رد کتابش توسط ناشر ایراد محتوایی نباشد.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار