ساری،

از سوختن تا حفظ هنر +تصویر

سوخت نگاری از جمله هنرهای منسوخ شده ای بود که با همت هنرمندان خوش ذوق کشور در 12 سال اخیر مجدد احیا شد، و در جرگه صنایع دستی امروزی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، سوخت نگاری یکی از هنرهای وابسته به چوب است که ابتدا از اروپا وارد ایران شد، این هنر با گذشت زمان، به تدریج در کشور منسوخ و طی 12 سال اخیر مجدد به همت هنرمندان خوش ذوق به شیوه ای نو احیا شد.

هم اکنون 10 هنرمند شناخته شده در کشور این هنر را به صورت حرفه ای دنبال می کنند که آقای قبادی، تنها سوخت نگار شناخته شده مازندران، که در روستای ارفع ده سواد کوه زندگی می کند، یکی از آنها است.

از سوختن تا حفظ یک هنر

این هنرمند، سوخت نگاری را هنر حوصله، دقت و تمرکز اعلام کرد و گفت: هنر سوخت نگاری، در گذشته، به دلیل نبود برق، به وسیله میله داغ با آتش انجام می شد، اما هم اکنون با استفاده از هویه روی چوب نقش زده می شود.

قبادی با بیان اینکه پس از مشاهده هنر سوخت بر روی نی، با ممارست و آزمون و خطا موفق به یادگیری این هنر شد، افزود: هم اکنون 15 سال است که به صورت حرفه ای هنر سوخت نگاری را هم پای 9 استاد دیگر در کشور دنبال می کند.

از سوختن تا حفظ یک هنر

تنها هنرمند سوخت نگار شناخته شده مازندران گفت: برای حفظ هنر کهن سوخت، ضمن کاربردی کردن این هنر بر روی انواع مصنوعات چوبی، از جمله نی، کاسه و بشقاب، از نقوش بومی و اصیل ایرانی نیز در طرح های خود بهره می گیرد.

او بیش از 150 مورد از سازه چوبی سوخت نگاری شده خود را سالانه به سراسر کشور عرضه و 24میلیون تومان درآمد عاید خود می کند.

از سوختن تا حفظ یک هنر

قبادی جذب و آموزش بیش از 200هنرجو سوخت نگاری از استان های مازندران، تهران، سمنان و خراسان رضوی، را یکی از فعالیت های ارزنده خود جهت اشاعه هنر سوخت نگاری در میان هنردوستان عنوان کرد.

از سوختن تا حفظ یک هنر

یکی از هنرجویان که 3 سالی از آشنایی او با هنر سوخت نگاری می گذرد، دلیل روی آوردن خود به این هنر کهن را حفظ هنرهای اصیل و کهن نیاکان اعلام کرد و گفت: قصد دارد به صورت حرفه ای این هنر را آموزش ببیند.

از سوختن تا حفظ یک هنر

هنرجوی دیگر نیز با بیان اینکه در نمایشگاه با آثار استادش آشنا شده، افزود: زیبایی خیره کننده این هنر به همراه بازار پسندی مطلوب موجب روی آوردن او به هنر سوخت نگاری شده.

از سوختن تا حفظ یک هنر

در این بین فروشنده یکی از فروشگاههای صنایع دستی در ساری نیز استقبال مردم را از محصولات سوخت نگاری شده خوب عنوان کرد و افزود: با انبوه رسانی سازه چوبی سوخت نگاری شده، می شود موجبات آشنایی و استقبال بیشتر مردم را از این هنر دستی فراهم کرد.

از سوختن تا حفظ یک هنر

یکی از خریداران خوش ذوق صنایع دستی هم با بیان اینکه خانه خود را تبدیل به موزه ای کوچک از صنایع دستی بومی استان کرده است، گفت: این عمل را به منظور حفظ سنت های گذشته و آشنایی فرزند اش با گذشته ابا و اجدادی انجام می دهد.

از سوختن تا حفظ یک هنر

کارشناس صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران نیز سوخت نگاری را از هنرهای گروه هنر چوبی بیان کرد که با استفاده از دستگاه هویه بر روی چوب طرح های سنتی و نقوش نگارگری سوخت می شود.

عاطفه شعبانی با تاکید بر اینکه این هنر از گذشته های دور به ویژه دوره صفویه در ایران و مازندران کار می شد، افزود: امروزه هنرمندان انگشت شماری به صورت حرفه ای به این هنر مشغول هستند که با جذب و آموزش هنرجو سعی در ترویج آن دارند.

وی گفت: به دلیل اینکه هنر سوخت روی چوب، ارزش افزوده بالایی دارد و با کمترین تجهیزات و مواد اولیه می شود بهترین و با ارزش ترین محصولات را تولید کرد، از لحاظ اقتصادی نیز هم برای هنرمند و هم برای استان بسیار مقرون به صرفه است.

وی حمایت از هنرمندان سوخت نگار را زمینه ساز اشاعه این هنر دستی بیان کرد و دعوت از این هنرمندان را در نمایشگاه های ملی، منطقه ای و بین المللی، ارائه تسهیلات جهت راه اندازی و تجهیز کارگاههای فردی و خانگی و شرکت در کارگاههای مهر اصالت جهت داوری و دریافت برند بین المللی را از جمله اقدامات اداره کل میراث فرهنگی مازندران در جهت حمایت از هنرمندان سوخت نگار برشمرد.

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران برای حمایت از تنها سوخت نگار شناخته شده مازندران، 4 میلیون تومان تسهیلات به او پرداخت کرده است.

از سوختن تا حفظ یک هنر
از سوختن تا حفظ یک هنر
از سوختن تا حفظ یک هنر

از سوختن تا حفظ یک هنر


انتهای پیام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار