برنامه ريزی استراتژيک مبتنی بر پيشگيری از وقوع حوادث کشور یک ضرورت است

وقوع یک سیل؛زلزله یا طوفان در سراسر دنیا و مشکلات مردم در مواجهه با این حوادث امری اجتناب ناپذیر است و براین اساس برنامه ريزي استراتژيک مبتني بر پيشگيري از وقوع برخي حوادث در کشور يک ضرورت است.

حمیدرضا خانکه معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بلايا، اتفاقاتي با شدت و قدرت زياد هستند كه باعث مرگ و مير، صدمه، جراحات و خسارتهاي مالي شده و با روشهاي معمول و منابع موجود در جامعه آسيب‌ديده قابل كنترل نيستند و در نهايت نيازمند خدمات و كمك هايي از خارج از محل آسيب‌ديده هستند.

از آنجایيكه هر انساني حق دارد از زندگي پر‌منزلتي برخوردار بوده و انتظار دارد به حقوق انساني او ارزش نهاده شود، لذا لازم است همه اقدامات ممكن صورت گيرد تا رنج از جنگ و بلايا كاهش يابد و از طرفي مديريت موثر در بلايا بستگي به پيش بيني و شناسايي مشكلات حاصل از بلايا و در نظر گرفتن امكانات لازم در زمان و مكان مناسب دارد.

وی گفت: اقدامات انجام شده در کشور در راستاي بهبود مديريت و توانايي کنترل بحرانهاي ناشي از وقوع حوادث و افزايش امکانات مورد نياز مردم در زمان وقوع حوادث، براي کاهش فشار به مردم آسيب ديده قطعا" لازم است اما در کاهش همه جانبه اثرات اصلا" کافي نيست وبراي کاهش موثر خسارات ، تخريب ها، زيانها و تلفات ناشي از وقوع حوادث، برنامه ريزي استراتژيک مبتني بر پيشگيري از وقوع برخي حوادث در کشور يک ضرورت است. 

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در ادامه از  سه حوزه اصلی حوادث و بلایای طبیعی و کاهش خطر حوادث و بلایا در حوزه سلامت، حوادث ترافیکی و معلولیت ها و مصدومیت های ناشی از آن و تغییرات جوی و گرم شدن کره زمین و تاثیر آن بر سلامت مردم ، به عنوان محور کار مطرح می باشد. 

وی خاطرنشان کرد: مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا، بطور تخصصی از حدود 10 سال پیش آغاز به کار کرده و مطالعات افزایش آمادگی بیمارستانی و پیش بیمارستانی و توانبخشی در ابعاد مختلف جسمی ، روانی و اجتماعی را به انجام رسانده است. 

خانکه از فعالیت های برجسته کشوری مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا خبر داد و گفت: اولین دستورالعمل (گادلاین) آمادگی بیمارستانی کشور که مورد تایید وزارت بهداشت نیز قرار گرفت، در این مرکز تولید شد، ضمن آنکه ، اولین ارزیابی سلامت در حوادث و بلایا و ارزیابی خطر، سطح بندی حادثه و آمادگی روانی و بیمارستانی ، از دیگر تولیدات علمی مرکز تحقیقات سلامت در حوادث است که در سطح کشور، مورد استفاده قرار می گیرد. 

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی همچنین درباره طرح های در دست اجرای مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا ، اظهارداشت: هم اکنون، طراحی ابزار آسیب پذیری سالمندان در حوادث و بلایا ،  طراحی ابزار آمادگی روانی جامعه ، طراحی ابزار سنجش توانایی سالمندان برای اخذ گواهینامه  ،طراحی مدل تیم های اضطراری در حوادث، طراحی مدل مراقبت از سالمندان در حوادث و بلایا، طراحی ابزار ارزیابی حوزه پیش بیمارستانی در حوادث  در دست اجرای محققان این مرکز تحقیقاتی است و امیدواریم بتوانیم درعرصه طرح های پیش رو و ارائه بسته های خدمتی به هموطنان گام برداریم.

  • انتهای پیام/   
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.