گزارش مکتوب/ اردبیل:

460 زندانی جرایم غیرعمد نیازمندکمک50 میلیارد تومانی خیران در اردبیل/اولویت بندی آزادی زندانیان در استان

460 زندانی جرایم غیرعمد هم اکنون چشم به راه پرداخت 50 میلیارد تومان از سوی خیران و خیراندیشان هستند تا با اقدام خیرخواهانه آن ها به آغوش گرم خانواده های خود بازگردند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ هم اکنون بیش از 400 زندانی جرایم مالی و غیرعمد در زندان های استان اردبیل به سر می برند که این تعداد از افراد چشم به دستان پرسخاوت خیران و خیراندیشان دوخته اند.

رئیس کل دادگستری استان اردبیل تصریح کرد: هم اکنون 460 زندانی جرایم غیرعمد در زندان های استان اردبیل چشم به راه پرداخت 50 میلیارد تومان توسط خیران و مردم هستند تا با تحقق این امر آزادی آن ها نیز محقق شود که ما امید داریم تا با همت مردم، مسئولان و خیران این مقدار در مدت زمان اندک جمع آوری و شاهد آزادی یکایک زندانیان مالی و غیرعمد که مستحق آزادی هستند باشیم.

حجت الاسلام محمدعلی قاصدی از جمع آوری مقدار قابل قبولی از دیه زندانیان جرایم غیرعمد در جشن گلریزان استان خبر داد و افزود: خوشبختانه مقدار کثیری از دیه تعیین شده توسط خیران و مردم در جشن گلریزان که یکم تیرماه همزمان با استان در سایر شهرستان ها نیز برگزار شد جمع آوری و به صندوق ستاد دیه استان واریز گردید.

وی اظهار کرد: باتوجه به اینکه در سال گذشته با جمع آوری 10 میلیارد تومان توانستیم بیش از 260 زندانی جرایم غیرعمد در استان را آزاد سازیم انتظار می رود امسال نیز با توجه به تعداد انبوه زندانیان بتوانیم زمینه آزادی افراد دارای استحقاق در سطح استان را فراهم سازیم.

آزادی زندانیان جرایم غیرعمد در اردبیل اولویت بندی می شود

مدیرکل دادگستری استان اردبیل گفت: باتوجه به جرم و خطای زندانیان جرایم غیرعمد بر اساس استحقاق و اولویت آزادسازی می شوند که دراین زمینه زندانیان مالی و مهریه در اولویت اول قرار دارند.

حجت الاسلام قاصدی با بیان اینکه همه ساله ما شاهد ورود پرونده های زیادی به مراجع قضایی هستیم، افزود: باتوجه به انبود پرونده های ورودی به مراجع قضایی اما ما همواره در عدم تضییع حق مردم کوشا بودیم و تا جایی که قانون ایجاب می کند حقی از کسی در این مراجع پایمال نمی شود.

وی با بیان اینکه در بند بودن فرد یا سرپرستی از یک خانواده می تواند عواقب و زمینه آسیب های اجتماعی زیادی را به دنبال داشته باشد، گفت: ما همچنین در صدد هستیم تا زندانیان متاهل را در اولویت آزادسازی خود قرار دهیم چرا که یک فرد خانواده دار برای سرپرستی، صیانت و نگهداری از اعضای خانواده خود باید در کنار آن ها باشد.

مدیرکل دادگستری استان اردبیل با اشاره به صدور بخشنامه ای از سوی قوه قضاییه مبنی بر مرخصی زندانیان جرایم غیرعمد، بیان داشت: به مناسبت فرا رسیدن لیالی قدر و در پیش بودن عید سعید فطر و با توجه به آثار مثبت و سازنده حضور زندانیان در کنار خانواده و همچنین به منظور نیل به اهداف عالی در بازسازی اجتماعی و اخلاقی زندانیان و نیز برقراری روابط عاطفی بین زندانیان و اعضای خانواده آنها، مقتضی است به زندانیان محکوم با رعایت شرایط معین گردیده و اخذ تامین مناسب ۱۵ روز مرخصی داده شود که این مرخصی به مدت ۱۵ روز دیگر قابل تمدید خواهد بود.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل نیز اشاره ای به افزایش آسیب های اجتماعی در سایه تداوم حبس زندانیان جرایم غیرعمد داشته و تاکید کرد: ما نباید در جامعه کنونی به هر نحوی غافل از ارزش های دینی، فرهنگی و اجتماعی خود باشیم که در زمینه حفظ آبرو و حیثیت نظام اسلامی نقش زندانیان جرایم غیرعمد پررنگ تر است.

آیت الله سید حسن عاملی تصریح کرد: باتوجه به طول انجامیدن حبس زندانیان جرایم غیرعمد آسیب ها و معضلات جبران ناپذیری را زمینه ساز می شود که باید توجه کافی را روی این محور تقویت کرد که آزادی زندانیان جرایم غیرعمد با کمک خیران و مردم می تواند نقش اساسی در زمینه جلوگیری از بسیاری از خطراتی که هر لحظه جامعه اسلامی را تهدید می کند داشته باشد.

وی با اذعان به میانگین سن زندانیان جرایم غیرعمد اظهار کرد: متاسفانه بسیاری از زندانیان جرایم غیرعمد جوانان و نوجوانان هستند که این اقشار جامعه به دلیل نداشتن اشتغال، معضل بیکاری و رکود سر از این مکان ها درآورده اند که باید توجه داشت تا اگر روزی این جوان اگر در زندگی خود لغزشی داشت باید ما خود را سرزنش کنیم.

مشکلات اقتصادی افزایش آمار زندانیان را رقم می زند

دادستان عمومی و انقلاب اسلامی استان اردبیل گفت: باتوجه به مشکلات اقتصادی حاکم در منطقه می توان این علل را یکی از عمده ترین دلیل افزایش زندانیان جرایم غیرعمد در سطح استان دانست.

ناصر عتباتی با بیان اینکه مشکلاتی از قبیل اقتصادی و فرهنگی در نتیجه افزایش ورودی زندان های استان را رقم می زند، افزود: مسئولان ذی ربط باید دقت کافی را در زمینه برطرف ساختن مشکلات اقتصادی به ویژه مشکل اشتغال را رفع کنند تا در نتیجه تحقق این امر شاهد کاهش آمار ورودی زندان های استان باشیم.

وی اظهار کرد: باتوجه به اینکه ورودی زندان های استان اردبیل نسبت به مدت مشابه سال گذشته 6 درصد کاهش داشته است اما این نمی تواند ملاک خوبی برای ارزیابی سیستم مدیریت دستگاه و مراجع قضایی استان به حساب آید و ما باید همواره تلاش خود را برای کاهش بیش از پیش این آمار انجام دهیم.

دادستان عمومی و انقلاب اسلامی استان اردبیل با اشاره به شعار سال مبنی بر اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل گفت: باتوجه به نامگذاری سال بر مبنا و پایه اقتصاد باید مسئولان توجه و تمرکز خود را روی حل و برطرف سازی مشکلات اقتصادی معطوف سازند که این امر تبعا کاهش آمار ورودی زندانیان اقتصادی جرایم غیرعمد در استان را در پی خواهد داشت.

آزادی 40 نفر از زندانیان جرایم غیر عمد در استان اردبیل

مدیرعامل ستاد دیه استان اردبیل گفت: خوشبختانه در ابتدای سال جاری حدود 40 نفر از زندانیان جرایم غیرعمد در استان اردبیل با فعالیت‌های ستاد دیه استان اردبیل، گذشت شاکیان و کمک‌ های خیران آزاد شدند که 750 میلیون تومان محکومیت مالی این افراد بود که با پرداخت 280 میلیون تومان توسط ستاد دیه و گذشت بخش عظیمی از مبالغ توسط شاکیان به آغوش خانواده خود بازگشتند.

مسعود انزابی نقش گذشت شاکیان از طلب خود را یکی از عمده ترین روش های تسریع آزادی زندانیان جرایم غیرعمد در استان برشمرد و افزود: شاکیان می توانند با گذشت خود کمک شایانی در آزادسازی زندانیان مالی به مراجع قضایی استان داشته باشند که نیاز است تا این امر در استان فرهنگ سازی شود.

وی با بیان اینکه در سال گذشته حدود 350 میلیون تومان در جشن گلریزان جمع‌آوری شد، تصریح کرد: امیدواریم امسال نیز با تداوم کمک های نقدی و غیرنقدی مردم و خیران در ایام ماه مبارک رمضان شاهد آزادی زندانیان جرایم مالی غیرعمد در استان اردبیل باشیم.

انزابی با اشاره به اهداف برگزاری جشن گلریزان در شهرستان های استان، برخورداری از تسهیلات ستاد دیه را خاص آزادی زندانیانی دانست که آبرومند بوده و از بد حادثه گرفتار و با جرائم غیرعمد مالی روانه زندان شده اند که هم اکنون نیازمند دست یاری نیکوکاران خیراندیش هستند.

مطابق با آمار به دست آمده از کمک های جمع آوری شده در جشن گلریزان استان این مقدار حدود یک چهارم کل مقدار معین شده برای آزادی بیش از 400 زندانی در استان بوده است که امید داریم تا پایان ماه رمضان خبرهای خوشی از سوی ستاد دیه استان به گوش ما نیز برسد.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.