امام جمعه مشهد:

تلاش کنید واقعه گوهرشاد تحریف نشود

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد گفت: در تمام فعالیت‌های هنری و تحقیقی خود تلاش کنید که قصه گوهرشاد تحریف نشود.

تلاش کنید واقعه گوهرشاد تحریف نشود/ دو محور اصلی قیام، دفاع از حجاب و روحانیت بود به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، آیت الله علم الهدی در دیدار دست‌اندرکاران «همایش ملی علمی قیام گوهرشاد» گفت: برخی تلاش کردند موضوع کلاه فرهنگی را محور قرار دهند اما دو قصه محور اصلی است، نکته اول حجاب و محور دوم نیز دفاع از مرجعیت و روحانیت است.

وی با قدردانی از فعالیت‌های صورت گرفته در این حوزه، گفت: متأسفانه مشکلی که ما داریم و فرهنگی که وجود دارد این است که قضایا در موقع خودش با همه ابعاد گسترده‌ای که دارد، خیلی عادی جلوه می‌کند و به‌عنوان یک حادثه در بین حوادث از آن رد می‌شویم.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: امروز بعد از گذشت 80 سال از آن واقعه به این فکر افتادیم تا در مورد آن فعالیت کنیم که هیچ اسناد معتبری در دسترس نیست اما افرادی که از آن واقعه خاطره داشته باشند، هنوز هم در قید حیات هستند و می‌توان در این خصوص فعالیت کرد.

تلاش کنید واقعه گوهرشاد تحریف نشود

وی افزود: در تمام فعالیت‌های هنری و تحقیقی خود تلاش کنید که قصه گوهرشاد تحریف نشود، مدتی در تلاش بودند قصه را تنها قصه کلاه‌فرنگی نشان دهند اما دو قصه محور اصلی است، نکته اول حجاب است که قیام مردم باانگیزه دینی بوده و محور دوم نیز دفاع از مرجعیت و روحانیت بوده است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اضافه کرد: محور اصلی نیز مسئله حجاب بوده چون مردم برای کلاه فرنگی که جان نمی دهند، مردم برای دین خود قیام کردند.

وی با اشاره به اهمیت گردآوری خاطرات و مطالب مرتبط با موضوع گوهرشاد، عنوان کرد: مرحوم دکتر حائری، بزرگترین محقق واقعه گوهرشاد بود که بسیاری از مصاحبه‌های شفاهی را ایشان انجام داده بود، اگر بتوان نوشته‌های ایشان را بررسی کرد، می‌تواند اطلاعات زیادی را به دست بیاورد.

آیت‌الله علم‌الهدی با تأکید بر این‌که طرح موضوع کلاه‌فرنگی در واقعه گوهرشاد برای انحراف موضوع اصلی آن است، تصریح کرد: یکی از جهاتی که در واقعه گوهرشاد مغفول مانده، دفاع از مرجعیت و روحانیت بوده زیرا گرایش در دفاع از روحانیت و دین بود که در ادامه 15 خرداد ایجاد و ختم به پیروزی انقلاب شد.

وی اضافه کرد: اولین بار است که قصه گوهرشاد به‌عنوان یک موضوع خاص مطرح می‌شود، اگر الآن محورهای این موضوع را محکم نکنید در آینده این قصه تحریف خواهد شد.

واقعه گوهرشاد باید با هنر عرضه شود تا بروز اجتماعی داشته باشد

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی افزود: این همایش نیاز به تبلیغ سراسری و کشوری دارد، باید برای روز عفاف و حجاب، زمینه‌سازی کشوری با محوریت حجاب انجام شود تا این همایش در کنارش جلوه پیدا کند.

وی افزود: کلام رهبری کاملاً به‌جاست که واقعه را باید به نقطه پرداخت در هنر برسانیم تا در عرصه اجتماعی ظهور و بروز داشته باشد اما باید دقت کنید که واقعه گوهرشاد از این دو محور خارج نشود.

آیت الله علم الهدی با اشاره به اهمیت هرچه باشکوه تر برگزار شدن این همایش، پیشنهاد برگزاری آن در فضای مرتبط با این واقعه را ارائه کرد.

واقعه گوهرشاد می‌تواند به‌عنوان یک مناسبت ملی مطرح شود

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهد هم در این دیدارگفت: واقعه گوهرشاد جزء عمارت تاریخی مشهد است، آبادی مشهد در حوزه فرهنگ در این است که این حماسه‌ها زنده بماند.

وحید جلیلی بابیان این‌که ماجرای قیام گوهرشاد مشهد به‌عنوان یکی از ارکان هویتی این شهر مطرح است، اظهار کرد: طی بیش از 80 سالی که از این واقعه گذشته نسبت به آن غفلت شده و به آن میزانی که باید در مقام تجلیل از آن واقعه بزرگ کار می‌کردیم، نکردیم.

وی به تشریح اقدامات معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد در حوزه قیام گوهرشاد پرداخت و گفت از سال گذشته کارهایی صورت گرفته که در ادامه آن، امسال در مجموعه شهر و استان فعالیت‌های خوبی شکل‌گرفته، هم آستان قدس رضوی و هم صداوسیمای استان پای‌کار آمده‌اند، می‌توان این واقعه را به‌عنوان یک مناسبت ملی مطرح کرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهد افزود: آقا می‌فرمودند چرا در مورد وقایع اصلی انقلاب، کار هنری قوی نداریم؟ در سینما با چنین چیزی مواجه هستیم که البته متأسفانه در حوزه فضای دانشگاهی نیز این‌گونه است، در حوزه فضای دانشگاهی نیز می‌بینیم که این واقعه بایکوت شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهد گفت: کار در حوزه هنر، فضای نخبگانی، فضای علمی تحقیقاتی، تاریخ شفاهی و فرهنگ عمومی آغاز شد که تاکنون با 800 نفر مصاحبه انجام‌شده که حاصل آن، گردآوری بیش از 17 هزار دقیقه فیلم بوده است.

رونمایی از 15 نقاشی فاخر و برپایی موزه با موضوع گوهرشاد

وی بابیان این‌که در حوزه هنر نیز 15 نقاشی فاخر توسط اساتید پیشکسوت و جوان آماده‌شده که به‌زودی رونمایی می‌شود، عنوان کرد: در حوزه موسیقی نیز با یکی از اساتید موسیقی کشور صحبت شده که قطعه موسیقی با شعر آقای دکتر سیار تولید می‌شود؛ در حوزه علمی نیز همایش ملی در 21 و 22 تیرماه برگزار می‌شود.

جلیلی، ساخت «موزه قیام گوهرشاد» را یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌ها در این حوزه عنوان کرد و گفت: «موزه قیام گوهرشاد» دیگر فعالیتی است که در این موضوع در دست اقدام است که موزه‌ای مشابه آنچه در تهران تحت عنوان موزه عبرت در زندان کمیته مشترک ایجادشده، خواهد بود، مجسمه مومی 30، 40 نفر از افرادی که در قیام نقش داشتند ساخته‌شده است.

واقعه گوهرشاد، «عمارت تاریخی» مشهد است

وی اضافه کرد: برخی می‌گفتند «شهرداری را چه به این موضوع‌ها؟» که من می‌گفتم این مسئله جزء عمارت تاریخی مشهد است، آبادی مشهد در حوزه فرهنگ در این است که این حماسه‌ها زنده بماند، این کار کاملاً جزء مأموریت‌های شهرداری است.

دریافت 130 اصل مقاله در فراخوان همایش

دبیر علمی همایش ملی علمی قیام گوهرشادگفت هم در ادامه این دیدار گفت:: 160 چکیده مقاله به دبیرخانه ارسال شد که از این تعداد، 130 اصل مقاله دریافت شده است؛ در این همایش شاهد دریافت تعداد بالایی مقاله بودیم.

هادی وکیلی،افزود: طرح ملی قیام گوهرشاد دارای ابعاد مختلف هنری، فرهنگی و اجتماعی است که هرکدام با موفقیت پیش می‌رود.

وی با بیان این‌که بخش اولیه کار، بررسی متن حادثه بود که در دو بعد گزارش توصیفی و تحلیل آن پیش رفت، عنوان کرد: پس‌ازآن پژوهش علمی و دانشگاهی شکل گرفت که در آبان 94، کمیته علمی نیز تشکیل و فراخوان آن منتشر شد.

وکیلی با بیان این‌که برای دریافت مقاله امید چندانی به محیط های علمی نداشتم، ادامه داد: متأسفانه در محافل علمی، مسائل فرهنگی تاریخی مورد بایکوت قرار گرفته است درحالی‌که در یک نمونه، دانشگاه کمبریج کتابی 7 جلدی در مورد تاریخ ایران منتشر کرده که در جلد هفتم، از قیام گوهرشاد به‌عنوان مهم‌ترین واقعه تاریخی آن دوران یاد کرده است.

دبیر علمی همایش ملی علمی قیام گوهرشاد به دریافت 130 مقاله اشاره و خاطرنشان کرد: 160 چکیده مقاله به دبیرخانه ارسال شد که از این تعداد، 130 اصل مقاله دریافت شده است؛ اتفاقی که در سایر همایش‌ها می‌افتد این است که درنهایت، یک‌سوم از مجموع چکیده مقالات ارسال می‌شود اما در این همایش شاهد دریافت تعداد بالایی مقاله بودیم.

وی اضافه کرد: تاکنون 45 مقاله برای چاپ و ارائه کاملاً مورد تأیید قرار گرفته که پیش‌بینی می‌شود تا 60 مقاله‌ی با کیفیت آماده چاپ و ارائه شود.

وکیلی با بیان این‌که این کار پژوهشی و انتشار آن، مقدمه انجام فعالیت‌های فرهنگی و هنری آینده خواهد بود، اظهار کرد: تنوع در ابعاد مختلف مسئله، نکته قابل‌توجهی بود که اساتید مختلف از دانشگاه‌های سراسر کشور به این همایش مقاله ارسال کرده بودند؛ بیش از 50 درصد مقالات توسط اساتید نوشته‌شده که نشان از علاقه ورود اساتید به حوزه‌های فرهنگی دارد.

وی یادآور شد: دیگر نکته قابل‌توجه در مقالات دریافت شده، دریافت چند مقاله از اهل سنت بود که در این موضوع بسیار جالب بود.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.