فوربز: عربستان در حال تغییر موضع خود در بازارهای نفتی

عربستان پس از سیاست پایین نگه داشتن بهای نفت، اکنون به دنبال تغییر موضع خود است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان فوربز در مطلبی نوشت: عربستان سعودی اخیرا به دنبال بالا بردن بهای نفت در بازارهای نفتی است. این امر تغییری بزرگ در مواضع این کشور محسوب می‌شود که در ماه های گذشته به دنبال پایین بردن بها در بازارهای نفتی بود.

علی نعیمی، وزیر نفت سابق عربستان، در ماه فوریه (29 روز منتهی به 11 اسفند 94) اظهار داشت شرکت های آمریکایی استخراج کننده نفت شیل در بازار خرد خواهند شد.

هفته گذشته، خالد الفالح، وزیر نفت جدید عربستان، پیام جدیدی به شرکت های آمریکایی اعلام کرد. او در مصاحبه ای گفت: «دیگر تمام است. مازاد ذخایر بازار از بین رفته است. باید مدتی وضع بازار را به همین صورت حفظ کنیم تا سیستم به حالت عادی برگردد.»

در اینجا ذکر چند نکته ضروری است: 

اول، شرکت های آمریکایی اکنون خرد شده اند؛ جریان عرضه نفت به بازارهای آمریکا کند شده است و شمار دکل های نفتی فعال آمریکا نسبت به دو سال گذشته یک چهارم شده است. دوم، عربستان سعودی به دنبال هموار کردن راه برای شرکت نفتی سعودی آرامکو است تا مبلغ مورد نیاز خود را برای بستن شکاف های مالی ایجاد شده در این دو سال به دست آورد. بهای نفت در دو سال اخیر از 107 دلار به 26 دلار نیز رسید. سوم، عربستان با تغییر وزیر نفت خود در پی انجام این کار است.

آیا عربستان در حفظ بهای نفت موفق خواهد بود؟ این امر به سه عامل زیر بستگی دارد:

اول، وضع اقتصاد جهانی، که تعیین کننده میزان تقاضای نفت خام است.
دوم، آیا افزایش تولید نفت از سوی ایران ادامه خواهد داشت؟
سوم، شرکت های آمریکایی با چه سرعتی دکل های نفتی خود را فعال خواهند کرد؟

در عین حال، پیش از رسیدن بهای نفت به 60 دلار در هر بشکه، بازارهای نفتی باید آمادگی عرضه نفت 40 و یا حتی 30 دلاری را داشته باشند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار