ساری،

تسهیل در شیرین سازی آب دریا

محققان دانشگاه صنعتی بابل موفق به سنتز غشای نانوساختاری و تسهیل در فرایند شیرین سازی آب دریا شدند.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازساری، مهندس زهیر دباغیان محقق دانشگاه صنعتی بابل گفت: تکنولوژی غشایی اسمز معکوس، رایج‌ترین نوع نمک‌زدایی غشایی است اما مصرف بالای انرژی در این روش ، استفاده از آن را با محدودیت جدی مواجه کرده است.

وی با بیان اینکه با توجه به تلاش کشور برای کاهش مصرف انرژی و موضوع گرمایش زمین، استفاده از روش‌های سنتی شیرین سازی آب دریاها توجیه چندانی نخواهد داشت، افزود: به همین دلیل فرایند اسمز مستقیم در توسعه‌ فن اوری‌های غشایی مورد توجه قرار گرفته است.

مهندس زهیر دباغیان تجمع ذرات نمک بر روی سطح غشا را مهمترین مشکل غشای اسمز مستقیم اعلام کرد و افزود: هدف از انجام این تحقیق، سنتز یک غشای ایده‌آل با هدف بهینه کردن فرایند اسمز مستقیم در نمک‌زدایی آب دریا است.

به گفته وی استفاده از غشای سنتز شده در این طرح سبب افزایش بازدهی فرایند نمک ‌زدایی از آب دریا شده و کاهش هزینه‌ را در پی دارد.

این تحقیقات حاصل تلاش‌ دکتر احمد رحیم‌پور و پروفسور محسن جهانشاهی از اعضای هیأت علمی دانشگاه صنعتی بابل و زهیر دباغیان دانش‌آموخته مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه است. نتایج این تحقیق در نشریه Desalination به چاپ رسیده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.