ترکیه: سخنان اخیر پاپ نشان دهنده وجود «ذهنیت جنگ صلیبی» در اعمال وی است

معاون نخست وزیر ترکیه از اظهارات اخیر پاپ درباره «نسل کشی» ارامنه از سوی نیروهای عثمانی، به شدت انتقاد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، معاون نخست وزیر ترکیه روز شنبه اعلام کرد «ناراحت کننده» است که پاپ فرانسیس کشتار ارامنه در سال ۱۹۱۵ از سوی نیروهای عثمانی را نسل کشی توصیف کرده است. 

نورالدین جانیکلی افزود این سخنان، انعکاسی از «ذهنیت جنگ صلیبی» مقام پاپ هاست. 

پاپ فرانسیس روز جمعه در جریان دیدارش از ایروان، پایتخت جمهوری ارمنستان، با فاصله گرفتن از متن از قبل آماده شده سخنرانی خود، برای توصیف کشتار ارامنه از واژه «نسل کشی» استفاده کرد. پاپ سال گذشته هم با سخنان مشابهی باعث عصبانیت ترکیه شده بود. 

جانیکلی اظهار داشت: «این سخنان پاپ خیلی ناراحت کننده است. متاسفانه می‌شود تمام تفکرات و ردپاهای ذهنیت جنگ صلیبی را در اعمال پاپ‌ها و شخص پاپ مشاهده کرد.» 

ترکیه قبول دارد که شمار زیادی از ارمنی‌های مسیحی که در امپراتوری عثمانی زندگی می‌کردند در جریان جنگ جهانی اول در درگیری با نیروهای عثمانی کشته شده‌اند، اما در مورد کشته شدن حدود یک و نیم میلیون نفر در این ارتباط ابراز شک می‌کند و منکر آن است که این کشتار‌ها به صورت هماهنگ انجام شده و بنا براین معادل نسل کشی است. 

جانیکلی گفت: «این سخنان از عینیت برخوردار نیست و بازتاب واقعیت هم نیست. تمام جهان و همچنین ارمنی‌ها هم این موضوع را می‌دانند.»




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار