تبریز؛

اقدامات مشترک ژاپن با ایران در حوزه های مختلف کشاورزی

سفیر ژاپن در ایران افزود : به علت نتیجه بخش بودن اقدامات مشترک ژاپن با ایران در این طرح ، امسال بنا داریم علاوه بر ادامه اقدامات مشترک ، در حوزه های مختلف کشاورزی هم زمینه همکاری فراهم شود .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛هیرویاسو کوبایاشی عصر دیروز در بازدید از طرح های کشاورزی پایدار و روشهای بیولوژیک حفظ بافت گیاهی در روستای دستجرد بخش گوگان آذرشهر با جمع بندی نتایج اجرای طرح های مشارکتی احیای دریاچه ارومیه در شهرستانهای مجاور این دریاچه گفت : طرح هایی دولت ژاپن با کمک برنامه توسعه ملل متحد و سازمان حفاظت از محیط زیست ایران در زمینهای حاشیه دریاچه ارومیه اجرا شده 80 تا 90 درصد موفقیت آمیز بوده است .

وی علت موفقیت این طرح را همراهی مردم مناطق حاشیه دریاچه ارومیه با اقدامات مشترک سازمان UNDP و دولت ژاپن دانست و گفت : مردم شهرستانهای مجاور دریاچه ارومیه این طرح را در قالب بهینه سازی مصرف آب کشاورزی ، استفاده از بذرها ، محصولات و درختان کم آب بر و حفظ بافت گیاهی منطقه را پذیرفته اند .

سفیر ژاپن در ایران با اشاره به تداوم کمک دولت متبوعش به طرح احیای دریاچه ارومیه افزود : به علت نتیجه بخش بودن اقدامات مشترک ژاپن با ایران در این طرح ، امسال بنا داریم علاوه بر ادامه اقدامات مشترک ، در حوزه های مختلف کشاورزی هم زمینه همکاری فراهم شود .

اجرای نمایش خیابانی در حضور سفیر ژاپن با موضوع بهینه سازی مصرف آب کشاورزی و خشک شدن دریاچه ارومیه از دیگر برنامه های بازدید کوبایاشی از روستای دستجرد بود .

آذرشهر بیشترین خسارت را از خشک شدن دریاچه ارمیه در سالهای گذشته متحمل و 3500 هکتار از زمینهای کشاورزی این شهرستان از چرخه تولید خارج شده است .

در این میان منابع آبی روستای دستجرد گوگان با جمعتی حدود 2500 نفری شور شد و مردم این منطقه به تغییر الگوی کشت روی اوردند .

بیشترین محصولات تولیدی این روستا قبل از خشک شدن دریاچه ارومیه گوجه فرنگی ، پیاز ، سیر و محصولات جالیزی بود که این محصولات جای خود را امروز به پسته ، کلزا و سنجد داده است .

سفیر ژاپن در کشورمان از طرح های کشاورزی پایدار و روشهای بیولوژیک حفظ بافت گیاهی در روستای دستجرد بخش گوگان آذرشهر بازدید کرد .


انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.