ادعای دیلی‌بیست: بوئینگ برای توافق هسته‌ای ایران لابی کرده است

دیلی‌بیست در گزارشی مدعی شد لابی‌گری شرکت بوئینگ موجب به نتیجه رسیدن توافق هسته‌ای ایران شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی دیلی بیست در گزارشی به قلم "بتسی وودراف" مدعی شد: شرکت هواپیماسازی بوئینگ که اخیراً با ایران بر سر فروش هواپیما به توافق رسیده، برای رفع تحریم‌ها ضد ایران هم لابی‌گری کرده است.
پس از آنکه شرکت بوئینگ تأیید کرد با ایران برای فروش هواپیما به توافق رسیده، پایگاه خبری دیلی‌بیست مدعی شد شرکت آمریکایی از جمله عوامل لابی‌گری برای موفقیت توافق هسته‌ای با ایران بوده است. 

شرکت بوئینگ به دلیل امضای قرارداد بی‌سابقه 25 میلیارد دلاری با ایران‌ایر، تیتر یک روزنامه‌ها را به خود اختصاص داده است. طبق ادعای دیلی‌بیست، آنچه این شرکت بزرگ آمریکایی علنی نمی‌کند این است که به یک شرکت لابی‌ برای "نظارت" بر روند توافق هسته‌ای پول پرداخت کرده است. 

علاوه بر این، یکی از مقامات سابق دولت "بیل کلینتون" که از نفوذش برای جلب حمایت از توافق هسته‌ای استفاده کرد، جزء کسانی است که در ردیف پرداخت حقوق بوئینگ قرار دارد. 

بر اساس این گزارش، "توماس پیکرینگ،" یکی از شناخته‌شده‌ترین دیپلمات‌های آمریکا که قبلاً سفیر کشورش در سرزمین‌های اشغالی و سازمان ملل بود، از بوئینگ پول دریافت ‌کرده است. او همزمان با روش‌های مختلف از جمله حضور در جلسات استماع کنگره، نامه‌نگاری با مقامات بلندپایه و نگارش مقالات در روزنامه‌ها حمایت خود را از توافق هسته‌ای اعلام کرده است. 

پیکرینگ در یک ایمیل دریافت حقوق از بوئینگ در سال‌های 2001 تا 2006 را تأیید کرد و گفت که پس از آن هم به عنوان مشاور از این شرکت حقوق دریافت کرده است.

پیکرینگ پاسخی درباره ارتباط خود با بوئینگ در زمان مذاکره بر سر موضوع هسته‌ای ایران با نمایندگان کنگره و یا رسانه‌های آمریکایی ارائه نداد و دیلی بیست نیز مدرکی دال بر این ارتباط کشف نکرد. توافق هسته‌ای ایران منافع تجاری بسیاری برای بوئینگ به دنبال داشت و به همین دلیل این شرکت هواپیمای سازی  از هیچ کمک مالی برای همراه کردن دیپلمات‌های آمریکایی در این زمینه دریغ نکرد.

"نیل گوردون،" محقق یک سازمان نظارتی در پروژه‌های دولتی، در این باره گفت: امروز لابی‌گری پیکرینگ با بوئینگ بر کسی پوشیده نیست. او کمک کرد این شرکت هواپیماسازی به هدف خود که برقراری تعامل تجاری با ایران بود برسد. لازم است مردم آمریکا به طور کامل از این موضوع آگاه شوند و بدانند چه کسانی از امضای توافق هسته‌ای با ایران سود برده‌اند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۴ ۰۳ تير ۱۳۹۵
مرگ بر شیطان و بزرگ و یاورانش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۴ ۰۳ تير ۱۳۹۵
تا کور شود هر انکه نتواند دید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۳ ۰۳ تير ۱۳۹۵
برای ما که فرقی نمیکنه از چه کسی هواپیما رو بخریم
اما برای شرکت بویینگ بد شد که اصلا مهم نیست
راستی وقتی هواپیما خریدیم از شون بعد خرید خدمات میدن یا بعلت تحریم دیگه هیچ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۹ ۰۳ تير ۱۳۹۵
خوب که چه
آخرین اخبار