ایلام؛

گستره سایت ایلام جوابگوی نیاز شمار گوزن ها نیست

مسئول سایت تکثیر گوزن زرد ایرانی مانشت و قلارنگ ایلام گفت: با توجه به زاد و ولد مطلوب گوزن های استان سایت مانشت و قلارنگ از لحاظ قلمرو و گستره جوابگوی این تعداد گوزن نیست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام؛ فرزاد بهامین اعلام کرد: با توجه به اینکه اکنون جمعیت گوزن های بالغ و نابالغ سایت به 43 راس رسیده است و این جانوران برای ادامه حیات طبیعی خود به گستره ای وسیع تر نیاز دارند مساحت80 هکتاری سایت مانشت و قلارنگ استان گنجایش این تعداد گوزن را ندارد.
بهامین اضافه کرد: رایزنی هایی انجام گرفته تا در سال جاری تعدادی از این گوزن ها به استان هایی که دارای شرایط مطلوبی برای نگهداری هستند ارسال شوند و امید است جمعیت سایت به تعداد 10 راس برسد چرا که وقتی جمعیت سایت کاهش یابد از هزینه های حفظ و نگهداری آنها به میزان قابل توجهی کاسته می شود.
وی افزود: یکی از مهمترین دغدغه های مسئولان این سایت و اداره کل جلوگیری از بروز بیماری های واگیرداری چون تب برفکی و پی پی ار نوزادان در بین جمعیت گوزن های استان است که هرچند تا کنون خوشبختانه موردی از بیماری در بین این وحوش رخ نداده اما اگر هرچه جمعیت آنها کمتر باشد حفاظت و شرایط نگهداری از آنها هم نیز بهتر صورت می گیرد.
بهامین نبود ردیف بودجه اعتباری مشخص برای تامین هزینه های سایت را از دیگر مشکلات این مکان برشمرد و گفت: هزینه های این سایت از محل اعتبارات جاری اداره کل تامین می شود در حالیکه میانگین حجم هزینه های مصرفی این سایت در بهترین و خوشبینانه ترین وضعیت 600 میلیون ریال است که با توجه به جمعیت زیاد گوزن های سایت مانشت و قلارنگ، سلامت مطلوب و زاد و ولد مناسب نیازمند ردیف اعتباری مشخص سازمانی است.
سایت مانشت و قلارنگ ایلام به عنوان موفق ترین سایت تکثیر و احیای گوزن زرد ایرانی کشور از سال 86 و با انتقال شش راس گوزن بالغ از جزیره اشک ارومیه فعالیت خود را شروع کرد و در سال گذشته 10 راس از گوزن های بالغ این مرکز احیا و به سایتی در استان یزد انتقال یافتند.
 
 
 
 
 
انتهای پیام/
برچسب ها: ایلام ، سایت ، گوزن ، قلمرو ، مانشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.