اسکرول: کارگران پاکستانی در عربستان سعودی به دام افتاده اند!/ رژیم آل سعود مجوز خروج نمی دهد

وبسایت اسکرول در گزارشی نوشت عربستان سعودی به کارگران پاکستانی مجوز خروج از این کشور را نمی دهد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وبسایت "اسکرول" در گزارشی نوشت: "استان شرقی" عربستان سعودی تنها مقصد زائران و گردشگران نیست؛ این استان قلب صنعت نفت عربستان نیز محسوب می شود. به همین دلیل جای تعجب ندارد که تعداد زیادی از کارگران در این بخش مشغول به کار باشند.

به جز کارگران مهاجر که بیشتر آنها اهل پاکستان، هند، سری لانکا و دیگر کشورهای فقیر هستند، "استان شرقی" همچنین محل زندگی اکثریت شیعه عربستان سعودی است. شاید به خاطر این ترکیب متنوع از جمعیت، دولت عربستان تصمیم گرفته است که یک برنامه به نام "اهنا الاهل" یا "ما یک خانواده هستیم" راه اندازی کند. بر اساس مقاله ای که در روزنامه "سعودی گزت" عربستان منتشر شد، این برنامه برای افزایش همبستگی ملی و محکومیت اختلافات و افراط گرایی راه اندازی شده است و قرار است تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه داشته باشد.

اما کارگران پاکستانی جایی در این برنامه ندارند. "محمد الیاس" که به عنوان رئیس بودجه در بخش مالی یک شرکت چند ملیتی فولاد کار می کند، چند ماه است نتوانسته مجوز خروج از عربستان سعودی دریافت کند. دولت عربستان چند ماه پیش اعلام کرد بر اساس یک قانون جدید کارگران پاکستانی که در عربستان سعودی زندگی می کنند تنها اجازه دارند یکبار در سال به کشور خود سفر کنند. این در حالیست که چند هفته بعد، عربستان سعودی از لغو این قانون خبر داد. 

به نظر می رسد اتباع پاکستانی تنها در بعضی از شهرهای عربستان می توانند چندین بار در سال مجوز خروج دریافت کنند. در استان شرقی که شامل مناطق "جبیل" و "دمام" می شود، وضع کمی پیچیده تر است. کارگران باید برای دریافت مجوز خروج از عربستان یا ورود به آن از طریق یک سامانه رایانه ای به نام "مقیم" اقدام کنند. اما زمانی که الیاس (که در 10 سال گذشته در عربستان سعودی زندگی کرده است) به همراه تعدادی از همکارانش قصد داشت برای دریافت مجوز در این سامانه ثبت نام کند، با یک پیغام خطا مواجه شد که از وی می خواست به اداره گذرنامه در جبیل مراجعه کند.

الیاس بارها به اداره گذرنامه مراجعه کرد؛ اما به وی گفتند او تنها اجازه دارد یکبار در سال به کشورش پاکستان سفر کند و اگر اینترنتی نمی تواند مجوز بگیرد، یعنی نمی تواند به کشورش بازگردد. به نظر می رسد کارگران کشورهای دیگری از جمله هندوستان با چنین مشکلی مواجه نیستند و می توانند چندین بار مجوز خروج از عربستان را دریافت کنند و هر چند بار که می خواهند به کشورشان سفر کنند.

اما تنها الیاس در این مخمصه گرفتار نشده است. بر اساس وبسایت "زندگی در عربستان سعودی" که تعداد زیادی از کارگران پاکستانی عقاید خود را در آن به اشتراک می گذارند، پاکستانی های بیشتری نیز اجازه خروج از عربستان و سفر به کشورشان را ندارند.

5 مه سال جاری میلادی (16 اردیبهشت)، سفارت پاکستان در ریاض به بررسی این مشکل پرداخت. این سفارتخانه در وبسایت خود نوشت: سفارت پاکستان در ریاض متوجه شده است که برخی از اتباع ما با مشکل اخذ روادید برای خروج از عربستان یا ورود به این کشور مواجه شده اند. این سفارتخانه با مقامات مربوطه در تماس است تا مشکل را حل کند.

در ادامه این گزارش آمده است: حالا با گذشت چند هفته از این مسئله، بسیاری از اتباع پاکستان نتوانسته اند مجوز خروج از عربستان را دریافت کنند. مسئله به دام افتادن کارگران پاکستانی در استان شرقی عربستان سعودی باید بوسیله هر دو کشور عربستان و پاکستان بخصوص در این ماه مبارک مورد بررسی قرار گیرد. اگر عربستان سعودی به اصول عدالت و رفتار عادلانه پایبند است، نباید با کارگران پاکستانی این رفتار را که همانند دوران بردگان است، داشته باشد. پاکستان نیز باید علت این رفتار عربستان سعودی را با کارگران پاکستانی جویا شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار