حس دینی را در كتاب‌های درسی تقویت كنیم

بارها این انتقاد را به مسئولان آموزش و پرورش گفته‌ام كه در كتاب‌های درسی، حس دینی را تقویت كنیم. اما متاسفانه می‌بینیم كه در كتاب‌های درسی شعار و تبلیغات دینی وجود دارد.

به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اسدالله شعبانی، نویسنده و شاعر كودك و نوجوان كشور، با بیان اینكه در چند دهه قبل بیش از امروز، اهالی ادبیات كودك و نوجوان به مضامین دینی همچون ماه مبارك رمضان در آثارشان توجه نشان می دادند، اظهار كرد: در هر دوره‌ای برخی رویدادها داغ هستند و نویسندگان و شاعران نیز به این موضوعات توجه بیشتری نشان می‌دهند و پس از مدتی كه تب و تاب آن موضوع فروكش می‌كند، سیر طبیعی پرداختن به آن طی می‌شود.
 
وی تصریح كرد: تب و تاب ها در تولید آثار ادبی و هنری در حال تغییر است و اشكالی هم ندارد. گاهی ضرورت های تاریخی ایجاب می‌كند كه به برخی موضوعات بیشتر و به شكل افراطی پرداخته شود و بعد هم با گذشت زمان، شكل طبیعی خود را پیدا می كند. من همیشه سعی داشتم به دنبال رودخانه زلالی باشم كه به دور از جوش و خروش ها و خرابی ها مسیر خود را طی كند.
 
شعبانی همچنین با تاكید بر اینكه گرایش مذهبی مردم ایران در طول تاریخ قوی بوده است، عنوان كرد: فرهنگ غنی مردم كشورمان با حمله مغول  ترك و تازی از بین نرفته است و بعد از گذشت تمام این دوران‌ها، هنوز هم می بینیم كه گروهك هایی همچون داعش از تمام دنیا عضو می‌گیرند، اما از كشور عزیزمان حتی یك نفر هم عضو چنین گروه هایی نمی‌شود. در گذشته هم هیچ گاه ملت جنگ طلبی نبوده ایم و اگر هم حكومت هایی در ایران به كشورهای دیگر حمله كرده اند، وقتی بیشتر تحقیق می‌كنیم می بینیم كه از نژاد ترك بوده اند و ماهیتا ایرانی نبوده اند و آن ها هم بعد از مدتی تحت تاثیر فرهنگ ایرانی قرار گرفته‌اند.
 
این شاعر و نویسنده خاطرنشان كرد: جامعه دینی، جامعه خوبی است و می‌تواند برای بشر گشایش ایجاد كند، اما دینی كه به مردم قالب می كنند، دین نیست. پوسته است. بارها این انتقاد را به مسئولان آموزش و پرورش گفته ام كه در كتاب های درسی، حس دینی را تقویت كنیم. اما متاسفانه می بینیم كه كتاب های درسی شعار و تبلیغات دینی وجود دارد و داستان ها و شعرها و مطالب با احساس و مضامین دینی به چشم نمی خورد. نیازهای طبیعی كودكان را باید در نظر گرفت. كودكان به دنبال بازی هستند و نسبت به محیط پیرامون خود كنجكاوند و نباید آثار دینی كودك و نوجوان را به گونه‌ای نوشت كه مخاطب نتواند با آن ارتباط برقرار كند.
 
اسدالله شعبانی متولد ۱۳۳۷ در شهر همدان و فارغ التحصیل رشته ی زبان و ادبیات فارسی در مقطع كارشناسی است. از او تا كنون چهار صد عنوان كتاب از او به چاپ رسیده است كه بیشتر آن ها شعر و قصه برای كودكان است. از جمله آثار او «گل آفتاب گردان»، «پروانه و گل سرخ»،«پولك ماه»، «دختر باغ آرزو»، «آواز توكا»، «آخرین پرنده ی آزاد»، «ساز من»، «ساز جیرجیرك»، «زمین ما- دل ما»، «ماه نو- نگاه نو»، «پرچم سبز درخت»، «قصه های شیرین شاهنامه» است. این آثار در جشنواره های ملی و بین المللی شركت داده شده اند. از آثار جدید او می توان به «جلد دوم قصه های شاهنامه»، «خدا خدای مهربون»، «باغ نقاشی»، «یك نفر رد شد از كنار دلم»،«دنیای من رنگ و وارنگ»، «من یا عروسك من» اشاره كرد. وی در حال حاضر مسئول انتشارات توكا نیز هست.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار