«سبز سیاه» از امشب روی آنتن شبکه مستند می رود

«سبز سیاه» مستندی ویژه کشاورزان با پرداختن به مشکلات این صنعت از 31 خرداد روی آنتن شبکه مستند می رود.

 محمدرضا نیازی تهیه‌کننده مستند «سبز سیاه» در گفتگو با خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص تولید این اثر گفت: طرح اولیه این مستند از روستایی در لاهیجان شکل گرفت و مردم آنجا همیشه سرشار از شادی و نشاط بودند و با به بار نشستن محصولاتشان آن روز را جشن می گرفتند اما با گذشت زمان دیدم که رفته رفته زمین ها به ویلا تبدیل و مردم خمیده‌تر می‌شوند و آن جا بود که متوجه شدم وضعیت کشاورزان در موقعیت خوبی به سر نمی‌برد و دولت آنچنان که باید افراد را حمات نمی‌کند. 

وی افزود: در سال 93 بود که این طرح را به شبکه مستند دادم و با حمایت های دوستان شبکه تولید را آغاز کردیم، دکتر علاالدین فخری میخوش تحقیقات بسیاری در زمینه چای و اهمیت آن انجام داد. همیشه فکر می‌کردم در این زمینه قاچاق بسیار رخ می دهد اما فهمیدم تولید 150 هزار تن تولید و 120 هزار تن مصرف داریم.

وی ادامه داد: چای گران ترین محصول گیاهی در دنیا است و حدود 15 بورس دارد و قیمت آن از کشور هندوستان تعیین می‌شود که متاسفانه با ورود چای های خارجی این محصول در کشورمان از اهمیت پایینی برخوردار است و به دلیل اسانس هایی که در چای ها ایجاد شده دیگر مذاق ایرانی ها به چای ایرانی عادت ندارد.

نیازی در خصوص «سبز سیاه» اظهار داشت: «سبز سیاه» به مشکلات و درد و دل‌های کشاورزان پرداخته و معایب و مزایای این صنعت را مورد بررسی قرار داده است و از رشد چای و مدت زمان رشد آن تا برداشت محصول را به تصویر کشیدیم تا همگان به ارزش این محصول پی ببرند. همچنین دستگاهی در این صنعت تولید شده که می تواند از خاک های چای 70 نوع کالای مختلف در صنایع غذایی ، دارویی و شیمیایی تولید کند که متاسفانه کشور ما هنوز این دستگاه را وارد کشور نکرده است .

وی در ادامه در ئمورد مشکلات معیشتی کشاورزان تصریح کرد: کشاورزان در زمان قدیم با ارائه محصولاتشان پس از ده روز به پولشان می‌رسیدند اما در حال حاضر از موضوعی که کشاورزان رنج می برند تصویه حساب های یکساله‌ای است که خریداران با کشاورزان انجام می‌دهند و همین امر باعث می‌شود تا آن ها برای درآمد خرج زندگی‌شان زمین های کشاورزی را به ویلا و مغازه تبدیل کنند تا به توانند اموراتشان را بگذرانند که ما در این مستند به تمام این امور پرداختیم.

وی خاطر نشان کرد: در این مستند محمد سعید وزیری تهیه کننده، مصطفی رزاق کریمی مشاور پروژه ، دکترعلاالدین فخری میخوش، محمد رضا نیازی نویسنده، وروش ایلان لو دستیار برنام ریز و همچنین مدیر اسبق این شبکه محمد تاجیک ما را در به ثمر رسیدن این مستند همراهی کردند که از تک تکشون سپاسگذارم.

گفتنی است؛ این مستند از 31 خرداد در 5 قسمت 25 دقیقه ای ساعت 22 روی آنتن شبکه مستند می رود.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار