یزد؛

از دست رفتن اراضی کشاورزی طی ده سال

مدیریت ضعیف در امر مدیریت مصرف آب بر خشکسالی‌ها دامن زده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛محمدرضا اختصاصی یکی از اساتید دانشکده منابع طبیعی و کویرشناسی دانشگاه یزدگفت: با توجه به شعار سال 2016   یعنی حفاظت از زمین و احیای اراضی با مشارکت مردم، همیشه در شعارها نام مردم وجود دارد و مشارکت مردمی را مطرح می‌کنند در صورتی که در بین مسئولان هم مشارکت و هم هم‌آوایی ضروری است و حتی ضرورت آن از مشارکت مردمی بیشتر است.


محمدرضا اختصاصی گفت:  اروپایی‌ها بیشترین سهم را در بیابان‌زایی دارند در حالی که در تعاریف خود اقلیم‌های خشک و فراخشک و نیمه‌خشک را عامل این پدیده می‌دانند که شامل کشور ایران با ۹۴درصد اقلیم خشک و فرا خشک می‌شود و حتی خودشان که بیشترین سهم را در قطع جنگلها درختان و تولید گازهای گلخانه‌ای دارند در کنوانسیون جهانی مقابله با بیابان‌زایی عضو نیستند تا مجبور نباشند هزینه‌ای بابت عضویت به سازمان ملل پرداخت کنند.


وی گفت: دانشگاه‌ها نیز با تولید مقالات زیاد بدون هدف راه به جایی نمیبرند و ما را به خودکفایی نمی‌رسانند چون اگر فقط با تولید مقاله موفق بودیم رهبر فرزانه انقلاب سه سال متوالی را مربوط به اقتصاد مقاومتی نام‌گذاری نمی‌کردند، پس دانشگاه‌ها باید ایده بدهند و اتاق فکر باشند و از مقاله‌پردازی به عمل گرائی و ایده‌های کاربردی تبدیل شوند.

استاد دانشکده منابع طبیعی و کویرشناسی دانشگاه یزد: به رغم اینکه مهمترین مشکل جهان و ایران، آب است، مدیریت منابع آب در کشور طبق آمار جهانی در رتبه‌های آخر است، البته در سایر بخش‌ها از جمله منابع طبیعی، کشاورزی و صنعت هم هزینه‌ها بیشتر از سود است.
 
محمدرضا اختصاصی گفت: سرانه هر ایرانی از اراضی کشاورزی نصف کشور های توسعه یافته است این در حالی است که در کشور دو میلیون هکتار، طی پنجاه سال گذشته بیابان زدایی کرده‌ایم، ولی در طی ۱۰سال، دو میلیون از اراضی کشاورزی را از دست دادیم. به عبارتی مدیریت ضعیف در امر مدیریت مصرف آب بر خشکسالی‌ها دامن زده است.

وی افزود: روستاها و کشاورزی سنتی ما با مصرف زیاد آب و نهاده‌ها باید به روستاهای نوین و صنعتی تبدیل شود و در این مورد انجمن علمی بیابان و دانشگاه یزد دارای طرح و ایده است و حاضر است با مسئولان استان همکاری لازم داشته باشد.
نشست روز جهانی مقابله با بیابان زایی به همت انجمن علمی مدیریت و کنترل مناطق بیابانی ایران و پژوهشکده مناطق خشک و بیابانی  دانشگاه یزد برگزار شد .
 
انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار