ادعای نیوزویک: حمایت های روسیه و ایران، بشار اسد را مغرور کرده است

مجله آمریکایی نیوزویک مدعی شد حمایت های ایران و روسیه سبب شده است لحن رئیس جمهور سوریه تغییر کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، هفته نامه آمریکایی نیوزویک در گزارشی مدعی شد حمایت های ایران و روسیه سبب مغرور شدن بشار اسد، رئیس جمهور سوریه شده و دست یابی به راه حل سیاسی در این کشور را دشوار کرده است.

این مجله در این مطلب مدعی شد حمایت های ایران و روسیه بشار اسد را از پرتگاه نجات داده و وی را مغرور کرده است؛ تا جایی که وی آرزو می کند بر تمامی سوریه، خصوصا در سایه دست کشیدن آمریکا از حمایت معارضان تسلط پیدا کند.

نیوزویک در این مقاله مدعی شد: در مدت چند ماه، خوانش بشار اسد از جنگ سوریه تغییر کرد. وی در یک سخنرانی که 7 ژوئن ( 18 خرداد ) در برابر پارلمان سوریه ایراد کرد، از بازگرداندن هر وجب از خاک سوریه و مخالفت با گفتگو با معارضان سخن گفت و این مسأله را یک تله توصیف کرد.
این مجله در ادامه ادعای خود افزود: سخنان وی به شدت با اظهاراتی که در ژوئیه 2015 ( تیر 94) داشت، متفاوت بود. آن زمان اسد مساحت زیادی از سرزمین هایش را از دست داده و اعتراف کرده بود نیروهایش ناچار شدند از برخی مناطق سوریه به سبب نجات مناطق پر اهمیت دست بکشند.

این مجله در ادامه مدعی شد: مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است سخنانی که اسد به تازگی بیان کرده برای راهبری ملت سوریه نامناسب است. این سخنان شاید نامناسب باشد، اما آیا اسد به شدت در خوانش اوضاع اشتباه کرده است؟ و سخنرانی او چه چیزی را در خصوص محاسبات و چشم انداز او آشکار می کند؟

مهمترین تحول نظامی میان این دو سخنرانی، ورود روسیه به میدان جنگ سوریه است. نیروی هوایی، توپخانه و آموزشهای روسیه به تحقق ثبات در خطوط اصلی جنگ که نزدیک مناطق علوی نشین در شمال غرب سوریه است، کمک کرد.

نیوزویک در ادامه نوشت: روسیه با کمک نیروهای ایرانی تقریبا معارضان سوری را در استان حلب از بین برد و آنها را در اطراف دمشق تضعیف کرد. آنها همچنین مانع حمله ای شدند که معارضان در جنوب سوریه به انجام رسانده بودند؛ مسأله ای که سبب شد دولت سوریه در پایان کار بتواند شهر راهبردی تدمر را بازپس گیرد و به سوی شهر طبقه پیشروی کند. تسلط بر شهر طبقه می تواند دولت سوریه را در فاصله ای به مسافت یک ساعت راه با ماشین از پایتخت داعش در شهر رقه قرار دهد.

نیوزویک در ادامه ادعاهای خود نوشت: وضع راهبردی بشار اسد در دوره میان این دو سخنرانی، بسیار بهبود یافت و این مسأله نیز بدون آن که کوچکترین امتیازی بدهد، حاصل شد. مبارزه با داعش شاید دولت های خارجی را قانع کرده از او حمایت کنند و یا دست کم وی را به عنوان شریکی در مبارزه با تروریسم تحمل کنند. این در حالی است که دولت سوریه آمریکا را شریک فعلی در این تلاش ها می داند.

نیوزویک در ادامه مدعی شد: دولت سوریه همچنان فاصله ای زیادی دارد تا جنگ را در دست گیرد. معارضان سوری همچنان خطری در مناطق جغرافیایی اصلی به حساب می آیند و اسد نتوانسته بر تمامی مناطق سوریه تسلط پیدا کند.

نیوزویک در پایان مدعی شد: تصور این مسأله دشوار است که دولت سوریه بتواند بر تمامی مناطق سوریه مسلط شود و اگر او چنین انتظاری دارد، اشتباه کرده است. ائتلاف سوریه و ایران و روسیه شاید به این اعتبار که معارضان تهدیدی راهبردی برای دولت سوریه هستند، شکل گرفته باشد؛ اما این ائتلاف نخواهد توانست تمامی مناطق سوریه را به دست اسد بدهد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۱ ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
مقاومت پیروز است چون خدا میخواهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
زرشک آره به جون اربابای صهیونیستتون تو گفتی و ما باور کردیم.
مرگ بر آمریکا مرگ بر صهیونیستم
آخرین اخبار