سازمان ملل: تعداد آوارگان و پناهجویان در سال ۲۰۱۵ رکورد شکست

سازمان ملل اعلام کرد تعداد آوارگان و پناهجویان در سراسر جهان در سال گذشته میلادی، به شصت و پنج میلیون و سیصد هزار نفر رسید.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ شبکه تلویزیونی العالم در خبری فوری به نقل از سازمان ملل متحد اعلام کرد تعداد آوارگان و پناهجویان در جهان در سال ۲۰۱۵ به شصت و پنج میلیون و سیصد هزار  نفر رسید، که رکوردی جدید محسوب می‌شود.

آژانس آوارگان سازمان ملل متحد روز دوشنبه اعلام کرد سال قبل حدود ۶۵ میلیون و سیصد هزار نفر در سراسر جهان بر اثر جنگ و درگیری آواره شدند که رقمی بی‌سابقه به شمار می‌رود. 

بر اساس اعلام این سازمان، بسیاری از این افراد زمانی که به مرزهای کشورهای دیگر رسیدند با دیوار و حصار، قوانین سختگیرانه و نیز پدیده بیگانه هراسی روبرو شدند. 

این رقم نسبت به رقم ۵۹ میلیون و پانصد هزار نفر در سال ۲۰۱۴ افزایشی چشمگیر نشان می‌دهد و از افزایشی پنجاه درصدی در پنج سال حکایت دارد. 
بر اساس آمار جدید، از هر ۱۱۳ نفر در جهان یک نفر به صورت آواره یا پناهجو زندگی می‌کند. 

کمیساریای عالی آوارگان سازمان ملل در گزارش جدید خود به مناسب روز جهانی پناهجویان اعلام کرد جدید‌ترین موارد مربوط به موج آوارگان در جهان به درگیری‌های سوریه، افغانستان، بروندی و سودان جنوبی مربوط می‌شود. 

فیلیپو گراندی، کمیسر عالی آوارگان سازمان ملل، در نشستی خبری گفت: «عبور پناهجویان و مهاجران از دریای مدیترانه و ورود آن‌ها به سواحل کشورهای اروپایی، حامل این پیام است که اگر شما مشکلات را حل نکنید، مشکلات به سمت شما خواهند آمد.» 

وی افزود: «این دردناک است که مردم کشورهای ثروتمند بعد از مدت زمانی طولانی این مسئله را درک کنند. ما نیاز به اقدام داریم، اقدام سیاسی برای متوقف کردن مناقشات، زیرا تنها این امر می‌تواند مهم‌ترین روش برای جلوگیری از موج مهاجرت باشد.» 

بر اساس این گزارش، رقم بی‌سابقه دو میلیون درخواست پناهندگی در کشورهای صنعتی در سال ۲۰۱۵ ثبت شد. حدود یکصد هزار نفر از این موارد شامل کودکانی می‌شود که یا تنها هستند و یا از خانواده خود جدا شده‌اند که نسبت به سال ۲۰۱۴ سه برابر افزایش نشان می‌دهد. 

آلمان با ۴۴۱ هزار و ۹۰۰ درخواست پناهندگی که یک سوم آن‌ها نیز مربوط به آوارگان سوری است در صدر این فهرست قرار دارد و آمریکا با بیش از ۱۷۲ هزار مورد درخواست در رده دوم قرار دارد. 

بر اساس این گزارش، کشورهای در حال توسعه هنوز هم میزبانی ۸۶ درصد پناهندگان جهان را در اختیار دارند که ترکیه با میزبانی از دو میلیون و پانصد هزار سوری در صدر است و پاکستان و لبنان در رده‌های بعدی قرار دارند. 

کمیسر عالی آوارگان سازمان ملل همچنین درباره افزایش پدیده بیگانه هراسی و نیز موانع قانونی در کشورهای جهان علیه آوارگان و پناهجویان هشدار داد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار