در برنامه گفتگوی ویژه خبری:

ابتکار: مسئولیت اصلی مقابله با ریزگردها کارگروه مدیریت بحران است/ مصری: کرمانشاه دیگر نفسی برای کشیدن ندارد

رئیس سازمان محیط زیست گفت: مسئولیت اصلی مقابله با ریزگردها بر اساس تصویب هیئت دولت، کارگروه مدیریت بحران است البته یک ستاد ملی نیز در این رابطه مسئولیت دارد که دبیرخانه در سازمان حفاظت از محیط زیست است.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "معصومه ابتکار" رئیس سازمان محیط زیست امشب 30 خرداد در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی موضوع هجوم ریزگردها پرداخت.

ابتکار رئیس سازمان محیط زیست در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر این که منشاء ریزگردها چیست گفت: علت ریزگردها منشاء خارجی دارد به همین دلیل است که این اتفاق در هفته گذشته رخ داد.

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به این که این ریزگردها از غرب و جنوب عراق شکل گرفته است خاطر نشان کرد: تدریجاً برخی از استان ها تحت تاثیر هجوم ریزگردها قرار گرفته لذا شکل گیری گرد و غبار بر روی عراق کاملاً مشهود است.

وی با تاکید بر این که عمده ریزگردهای غرب کشور منشاء خارجی دارد عنوان کرد: در طی یک سال گذشته اقدام به مستند سازی وقایع و رخدادهای برون مرزی کرده ایم 

نامه دبیر کل سازمان بین المللی برای مبارزه با کانون های ریزگردها تا یک ماه آینده منتشر خواهد شد

ابتکار با اشاره به این که مستندها و گزارش های خود را تهیه کرده ایم و از سوی دیگر اعتراضات رسمی خود را به دولت عراق اعلام کرده ایم ادامه داد: گزارشات خود را برای سازمان های بین المللی نیز ارسال کرده ایم نامه دبیر کل سازمان بین المللی برای مبارزه با کانون های ریزگردها تا یک ماه آینده منتشر خواهد شد.

رئیس سازمان محیط زیست با بیان این که گزارشات خود را به وزارت خارجه ارسال کرده ایم تا آن ها به مراجع ذی ربط ارسال کنند گفت: در کربلا کاشت چند نهال شرایط را برای کار شروع کرده ایم اما به دلیل ناپایداری دولت عراق و پدیده داعش تمام فرصت ها گرفته شد.

وی با اشاره به این که سال گذشته به پیشنهاد ایران قطعنامه ای در مجامع سازمان ملل صادر شد افزود: قرار شد تا دبیر کل سازمان ملل گزارشات لازم را از کانال های گرد و غبار دنیا معرفی کند 
ابتکار با اشاره به پدیده گرم شدن زمین و تغییر اقلیم در آسیا گفت: از حقوق کشور خود به طریق دیپلماسی محیط زیست نیز دفاع می کنیم و لذا زمانی که امنیت به منطقه بازگشت طرح ها و مطالعات خود را نیز ادامه خواهیم داد.

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به تشکیل ستاد عالی مدیریت بحران کشور گفت: دولت از سال گذشته کار را به وزارت کشور سپرده است.

وی ادامه داد: امروز جلسه  ستاد مدیریت بحران کشور  با حضور وزیر کشور و وزرای عضو برگزار شد که بخشی از این نشست بررسی های گزارش های مربوط به آتش سوزی جنگل ها و اقداماتی بود که در این رابطه صورت گرفته و بخشی نیز مربوط به گزارش مسئله گرد و غبار بود و اقداماتی که در سطح بین المللی و در سطح ملی می بایست در سطح شهرها و استان ها انجام شود تا زمانی که مردم در مواجهه با این شرایط ناگوار قرار می گیرند حداقل آسیب را ببینند.

در ادامه این بحث عبدالرضا مصری نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی  با بیان این که کرمانشاه دیگر نفسی برای کشیدن ندارد گفت: نفس کرمانشاه با این ریزگردها بریده و این نفس بریدن ها نه فقط  از نظر تنفس مردم است بلکه ریزگردها بر سلامت مردم محیط زیست محصولات کشاورزی و خصوصاً بر اقتصاد بازار این استان اثر منفی گذاشته است.

وی با بیان این که اجناس داخل مغازه ها شکل دست دوم به خود گرفته و خریداری ندارد بیان کرد: رکود اقتصادی که هم اکنون به بازار اقتصاد این استان ضربه می زند کمتر از سلامت مردم نیست.

این نماینده مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اقداماتی در رابطه با حل معضل کانون های گرد و غبار در استان خوزستان صورت گرفته اما متاسفانه برای کانون های گرد و غبار کرمانشاه و ایلام اقدامات موثری صورت نگرفته است که بنده امروز رسماً نامه ای با ذکر جزئیات کانون های گرد و غبار کرمانشاه و ایلام جزئیات را به اطلاع سازمان حفاظت از محیط زیست رساندم.

مصری ادامه داد:  تالاب های از بین رفته ، برخی مناطق مرزی ممنوع الورود و جنگل های  از بین رفته هم اکنون تبدیل به کانون گرد و غبار در این استان شده اند 

نماینده مردم کرمانشاه با بیان این که بهتر است کنفرانسی در یکی از استان ها در رابطه با معضل ریزگردها برگزار شود و از کشورهای مختلف دنیا نیز در این رابطه دعوت صورت گیرد اظهار داشت: بهتر است کارگروهی در دولت مشخص شود تا ابعاد خساراتی که به مردم وارد می شود را تعیین کند. 

 15 استان برنامه اقدام برای مقابله با کانون های گرد و غبار خود را تهیه کرده اند

ابتکار نیز با بیان این که در رابطه با کانون های گرد و غبار در داخل کشور اقدامات خوبی طی 30 سال گذشته صورت گرفته است گفت: مهم ترین بحث، بحث شناسایی کانون های گرد و غبار در سطح ملی بوده که تقریباً 15 استان به طور کامل برنامه اقدام برای مقابله با کانون های خود را آماده کرده اند و این برنامه در مابقی استان ها نیز در حال نهایی شدن است.

رئیس سازمان محیط زیست با اعلام این که حدود 2.7 دهم میلیون هکتار از خاک کشور ما کانون های گرد و غبار هستند تاکید کرد: باید در این رابطه عزم ملی گسترده ای برای مدیریت صحیح عرصه سرزمینی، احیای تالاب ها و حفظ مراتع کنونی مان داشته باشیم.

وی اضافه کرد: متاسفانه بر اثر خشکسالی های پیاپی در برخی استان ها ما نرخ زایش بیابان ها را داشتیم که این مسئله نیز بحث ریزگردها را تشدید می کرد که در این رابطه نیز سازمان جنگل ها و مراتع کشور اقدامات خوبی صورت داد.

با اقدامات صورت گرفته تالاب حورالعظیم دیگر کانون گرد و غبار در استان خوزستان نیست 

ابتکار با بیان این که احیای تالاب حورالعظیم اتفاق مهم دیگری بود که در دولت یازدهم رخ داد گفت: یکی از محورهای مهم برنامه های دولت یازدهم بحث احیای تالاب ها است که هم اکنون پنجمین حوضچه این تالاب احیا شده و دیگر ما نمی توانیم بگوییم که تالاب حورالعظیم کانون گرد و غبار برای استان خوزستان است.

مصری نماینده مردم کرمانشاه نیز در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان این که در استان خوزستان چند تالاب داریم که خشک شده است بیان داشت: متاسفانه هیچ پروژه محیط زیستی نه در رابطه با بیایان زدایی و نه در احیای تالاب ها در استان ها صورت نگرفته است.

ابتکار نیز در پاسخ به این اظهارات مصری گفت: کانون های گرد و غبار برای ایلام و کرمانشاه شناسایی و برنامه ریزی ها برای مقابله با این کانون ها انجام شده و به میزان اعتباراتی که تامین شده دولت در این زمینه تمام توان و تلاش خود را انجام داده و خواهد داد.

رئیس سازمان محیط زیست همچنین در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این سوال که مسئول اصلی مقابله با ریزگردها کدام دستگاه است نیز بیان داشت: مسئولیت اصلی مقابله با ریزگردها بر اساس تصویب هیئت دولت، کارگروه مدیریت بحران است که در وزارت کشور قرار دارد البته یک ستاد ملی نیز در این رابطه مسئولیت دارد که دبیرخانه در سازمان حفاظت از محیط زیست است.

وی ادامه داد: چندین دستگاه در پیش آگاهی و اعلام قبلی به مردم و ارزیابی شرایط و اطلاع رسانی دخیل هستند و می بایست 48 ساعت قبل از وقوع این دست حوادث اتفاقات را پیش بینی و به اطلاع مردم برسانند .

ابتکار تصریح کرد: مسئولیت اصلی سازمان حفاظت از محیط زیست در این بخش سنجش وضعیت هوا است که خوشبختانه یکی از کارهایی که دولت یازدهم در این رابطه کرده است این است که در تمامی استان ها دستگاه های سنجش ذرات کمتر از 2 و نیم میکرون را نصب کرده که این دستگاه وضعیت گرد و غبار را هر لحظه برخط به ادارات و سازمان حفاظت از محیط زیست منتقل می کند.

وی در پایان این گفتگو اعلام کرد: برنامه ریزی کردیم که بتوانیم یک اجلاس منطقه ای را با همکاری سازمان اسکاپ( سازمان منطقه آسیا) در رابطه با بحث گرد و غبارها داشته باشیم که امیدواریم بتوانیم این اجلاس را در شهریور یا مهرماه برگزار کنیم.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار