یک شاعر جوان مطرح کرد:

فروش اینترنتی؛ راه‌حلی برای وضعیت نامناسب توزیع و پخش کتاب

ناشران در وضعیت نامناسب کنونی توزیع و پخش کتاب اثر خود را به صورت اینترنتی به فروش برسانند.

امید صباغ نو، شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به آنکه وضعیت نامناسب توزیع و پخش کتاب روی انگیزه مولف برای انتشار اثر تاثیر می‌گذارد، گفت: هدف اصلی مولف هنگامی که اثری را منتشر می‌کند، این است که اثر وی به دست مخاطب نرسد و هنگامی که این پخش در بسیاری از شهرها اتفاق نیفتد، روی انگیزه هر مولفی برای انتشار کتاب تاثیر می‌گذارد.

وی افزود: البته برای وضعیت نامناسب توزیع و پخش کتاب می‌توان کارهایی انجام داد. این اقدامات توسط چند نشر عملی شد و نتیجه بخش نیز بود اما بیان آن به معنای راه حل قطعی در این زمینه نیست. از جمله آنکه ناشران کتاب خود را به صورت اینترنتی به فروش رساندند یا آنکه اثر انتشاراتی خود را به صورت پستی برای فرد درخواست کننده آن اثر ارسال کردند.

این شاعر با اشاره به اقدامات دیگری که در وضعیت نامناسب کنونی توزیع و پخش کتاب می‌توان انجام داد، اظهار داشت: ناشران می‌توانند در وضعیت نامناسب کنونی توزیع و پخش کتاب نسخه الکترونیک کتاب‌های خود را در روی سایت قرار دهند و از این طریق اثر را به دست افراد زیادی برسانند. منتها هیچ یک از راه حل های ارائه شده به تنهایی و به طور صد در صد جواب نمی دهد، همه این راه حل ها در کنار یکدیگر می تواند خوب باشد.

صباغ نو ادامه داد: در سال های اخیر ناشران از مولفان جوانتر، هزینه‌ای برای چاپ اثرشان دریافت می‌کنند. در این هنگام اگر پخش کتاب صورت نگیرد ناشر ضرر نخواهد کرد. بلکه ضرر آن متوجه مولف خواهد بود. برای وضعیت نامناسب توزیع و پخش کتاب باید فکری اساسی کرد. از جمله آنکه جایی را راه اندازی کنند که آثار تازه منتشر شده به آنجا برود و بر روی سایتی قرار بگیرد تا مولف بداند اثر وی در کدام شهر پخش شده است.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار