ایلام؛

رویکرد مکانیکی فضای شهری را تهدید می کند

مدیرکل امور اجتماعی استانداری ایلام گفت: رویکرد مکانیکی و عملکرد گرایی حاکم در سه دهه گذشته فضای شهری ایلام را تهدید می کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام؛ علی مهرعلیزاده اعلام کرد: تولید انبوه فضاهای بی روح که بیشترین سود اقتصادی را دارد و نیازهای روح انسان در آن نادیده گرفته شده فضای شهر ایلام را بدون معنا برای افراد ساخته است.
مهرعلیزاده با بیان اینکه انسان به عنوان موجودی زیستی نیازمند هماهنگی میان نیازهای بدنی و محیط زندگی خود است، اضافه کرد: امروز فضای شهر ایلام فضایی خنثی است که هیچ حسی را بر نمی انگیزد.
وی افزود: موارد متعددی از جمله درختان قدیمی، فضای مصنوع شهری، ساختمان ها و راه ها، سبک زندگی ساکنان یک شهر، ساعت رفت و آمد و محیط درونی و بیرونی زندگی افراد، تاریخ شهر و نمادهای تاریخی آن، تصویر شهر در ذهن ساکنان و غیر بومیان و ارتباط همه این عناصر با یکدیگر هویت شهری را شکل می دهند.
مهرعلیزاده گفت: ناهمخوانی این عوامل در شهر ایلام با یکدیگر و شکل نگرفتن فرهنگ مشترک و یا خرده فرهنگ های منسجم و نبود ارتباط شهروندان ایلامی با محیط شهری می تواند به بحران هویت شهری منجر شود.
وی با یادآوری اینکه پیامد بحران هویت احساس بی ریشه گی در شهروندان است و افراد چون احساس تعلق به فضا ندارند براحتی می توانند به شهر آسیب برسانند، اظهارکرد: مشارکت نهادمند در امور شهری، غلبه بر بی تفاوتی احساسی و فعال بودن از یک طرف و از سوی دیگر هماهنگی محیط شهری با فرد موجب وابستگی افراد با محیط خواهد شد و کیفیت زندگی، سلامت جسم و روان و کارایی شهروندان را افزایش می دهد که ضرورت دارد تا این موضوع به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد.
 
 
 
 
 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.