اتاق تجارت و صنایع افغانستان:

درگیری‌های «تورخم» روزانه 10 میلیون دلار به تاجران افغانستانی خسارت وارد می‌کند

اتاق تجارت و صنایع افغانستان اعلام کرد که در پى بروز درگیری‌های مرزی در تورخم، تاجران افغانستانی روزانه حدود 10 میلیون دلار خسارت متحمل می‌شوند.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان؛ «صیام الدین پسرلى» مسئول روابط عمومی اتاق تجارت و صنایع افغانستان گفت: از روزی که دروازه تورخم مسدود شده است، داد وستد شرکت‌هاى تجارتى هم به طور کلى متوقف شده‌اند.

از چندین روز گذشته بدین سو، درگیری‌های نظامی میان افغانستان و پاکستان در مرز تورخم در جریان است که تاکنون خسارات جانی و مالی برای هر دو کشور به دنبال داشته است

به گفته پسرلى، آنسوى مرز فرضى هزاران کانتینر و وسایل حمل و نقل بار با مواد غذایى و اموال دیگر تاجران افغانستانی متوقف شده، اکثر مواد خراب شده و هر کانتینر روزانه ١٠٠ دلار هزینه دارد.

وی افزود: بیشتر کالاهای وارداتی تاجران افغانستانی از طریق بندر کراچى صورت مى‌گیرد که درحال حاضر با مسدود شدن تورخم این روند هم به طور کامل متوقف شده است.

پسرلی گفت: قیمت مواد در داخل افغانستان از افزایش 25 تا 30 درصدی داشته و حتى انتقال مواد به ولایت‌های دوردست با مشکل مواجه شده است، زیرا مواد با گذشت هر روز کاهش مى یابد و افغانستان یک کشور وارداتى است، مواد مورد ضرورت خود را وارد مى‌کند، اگر یک روز هم واردات قطع شود، مواد در داخل تمام مى‌شود و ما سردخانه نیز برای نگه‌داری مواد نداریم.

وی ادامه داد: به طور تخمینى تاجران افغانستانی هر روز حدود ١٠ میلیون دلار خسارت می‌بینند.به همین دلیل آن‌ها تلاش می‌کنند تا اموالشان را از تورخم خارج کنند.

این مقام اتاق تجارت و صنایع از تاجران افغانستانی خواست تا در مورد مسیر بدیل تورخم فکر کنند و صادرات و وارداتشان را از کشورهاى دیگر انجام دهند، زیرا اگر تجارت با پاکستان ادامه یابد، احتمال وجود دارد که آن‌ها با خطرات بزرگ از سوى پاکستان مواجه شوند.

فارس نوشت: ٦٠ درصد واردات افغانستان از مسیر تورخم صورت مى گیرد و همچنین افغانستان هر سال با پاکستان با ارزش 2 و نیم  میلیون دلار داد و ستد دارد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار