رسانه افغان: عربستان در مشکلات عراق نقش پر رنگی دارد

یک رسانه افغان نوشت اقدامات سفیر عربستان در بغداد دیگر جای تردید در رابطه با نقش ریاض در بروز مشکلات عراق باقی نگذاشته است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اطلاع رسانی شبکه تلویزیونی «آریانانیوز» افغانستان روز پنجشنبه در گزارشی افزود: سال هاست که مردم عراق دولت عربستان را به عنوان حامی اصلی اقدامات برهم زننده ثبات و استقرار در کشورشان متهم می کنند، اما از چندی پیش این رویکرد آن قدر پررنگ و شفاف شده است که دیگر هیچ جای شک و تردیدی برای خوش بین ترین افراد هم باقی نگذاشته است.

این رسانه افغان نوشت: صرف نظر از درخواست «محمد العریفی» در صفحه توئیتر خود برای فراهم کردن زمینه فرار 300 دختر عربستانی که در صفوف داعش در شهر فلوجه مشغول جهاد نکاح هستند، اقدامات سفیر عربستان در عراق نیز دیگر جای هیچ شک و تردید در مورد نقش عربستان در مشکلات عراق باقی نگذاشته است.

آریانانیوز افزود: نقش تخریبی آل سعود همزمان با سقوط رژیم صدام حسین در سال 2003 آغاز و همچنان نیز به همان شدت و حدت ادامه دارد و تا چندی پیش که بغداد اشتباه کلان خود را در پذیرش سفیر عربستان مرتکب نشده بود این روند تخریبی جنبه پشت پرده وسری داشت، اما پس از حضور ثامر سبهان در بغداد این روند چنان علنی و مشهود شد که بسیاری از شخصیت های عراقی از جمله شماری از نمایندگان اهل سنت این پارلمان را هم بر آن داشت تا خواستار اخراج وی از این کشور شوند.

این رسانه افغان تصریح کرد «به اعتقاد برخی از کارشناسان عراقی، سفیر عربستان در بغداد (بخوانید سفیر داعش در بغداد) که به طور رسمی دفاع از مواضع داعش وگروههای تروریستی را در سرلوحه کار خود قرار داده است، با دلاهای نفتی تلاش دارد پلان کلان خاورمیانه جدید را در عراق محقق سازد.»

به نوشته آریانا نیوز، بر اساس اسناد منتشر شده در پایگاه ویکی لیکس ، دیپلمات های عربستانی دو روش را برای کنار زدن شخصیت ها وجریان های تاثیر گذار در پیش می گیرند یا آنها را به طور مستقیم خریده و یا آنکه از طریق رسانه های تحت امر خود با فشارهای گسترده رسانه ای عرصه را بر آنها تنگ و تنگ تر می کنند.

این رسانه افغان نوشت: ردپای این رویکرد را امروز به وضوح در حاشیه سازی های صورت گرفته برای نیروهای حشد الشعبی عراق و در جریان عملیات آزادی فلوجه می توان مشاهد کرد. گرچه اسناد ویکی لیکس این اقدام عربستان را در چارچوب اجرای پلان فراگیر کاندولیزا رایس برای منطقه معروف به هرج ومرج سازنده قرار می دهد اما هرگز نباید از شاخص های دیگر هم در این مسئله غافل ماند.

به نوشته آریانا نیوز، بی تردید شکل گیری ساختاری با ثبات و موفق در عراق می تواند انگیزه مضاعفی را برای مردم ساکن شبه جزیره عربستان برای مقابله با رژیم های مادام العمر منطقه ایجاد نماید. همچنین نباید فراموش کرد که ساختار ایدئولوژیک وهابی حاکم برعربستان اصولا تاب قدرت یافتن هیچ مذهب وطایفه دیگری را در منطقه ندارد.

این رسانه افغان نوشت: از این رو با حمایت مالی از بقایای رژیم صدام حسین، از فدائیان صدام گرفته تا گارد ریاست جمهوری و حزب بعث که نقش آنها در سقوط موصل کاملا مشهود است و نیز تشکیل گروه های شبه نظامی متعدد تحت نام ها و عناوین مختلف به دنبال تحقق این امر و در عین حال بسط مذهب وهابیت در مناطق تحت کنترل این گروه ها بر آمده است.

آریانا نیوز افزود: در این راستا بی تردید از کمک شخصیت های وابسته به خود به شکل گسترده ای سود می برد. این افراد که شخصیت های بارزی در ساختار سیاسی فعلی کشور عراق هم محسوب می شوند، پیش از این با دلارهای نفتی، خریداری شده و هم اکنون نوبت به نقش آفرینی آنها در صحنه مقابله با آرمان های ملت عراق رسیده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار