اراک؛

حریق در هزار و 264 هکتار از مراتع استان مرکزی

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی از آتش سوزی در یک هزار و 264 هکتار از مراتع استان در سال گذشته خبر داد.

  به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک ، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی به مناسبت 27 خرداد، روز جهانی مقابله با بیابانزایی گفت: آتش‌سوزی یکی از عوامل تخریب عرصه‌های طبیعی، جنگل‌ها و مراتع است و سالانه در دنیا ، سطح وسیعی از عرصه‌ها دچار حریق می‌شود و با این حریق قسمت عمده‌ای از پوشش گیاهی از بین می‌ر‌ود.
یوسفی افزود: آتش‌سوزی به دو صورت عمدی یا غیرعمدی رخ می‌دهد و براساس بررسی‌های صورت گرفته 15 درصد آتش‌سوزی‌های عمدی و 85 درصد نیز به صورت غیرعمدی اتفاق می‌افتد که بخشی از آن منشاء انسانی و بخشی منشاء طبیعی دارد.
وی عوامل طبیعی را شامل صاعقه ، رعد و برق و عملکرد ذره‌بینی شیشه عنوان کرد و با بیان اینکه عوامل طبیعی درصد ناچیزی از آتش‌سوزی‌ها را باعث می‌شود، گفت: بخش عمده آتش‌سوزهای ناشی از فعالیت انسانی غیرعمدی و حاصل سهل انگاری‌هاست که به دلیل رها کردن ته سیگار یا خاموش نکردن کامل آتش بروز می کند.
وی گفت : با توجه به اینکه 72 و نیم درصد از وسعت استان مرکزی عرصه‌های جنگلی و مرتعی است حفاظت و جلوگیری از آتش‌سوزی در این فضا سخت و دشوار است.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی افزود : شهروندان می‌توانند در صورت بروز هر نوع آتش‌سوزی در مراتع از طریق شماره 1504 حادثه را اطلاع‌رسانی کنند. از سوی دیگر با نیروی انتظامی تفاهم‌نامه‌ای امضا شده است و می‌توان از طریق شماره 110 آتش‌سوزی را اطلاع داد.
یوسفی آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع جهان را سالانه 40 میلیون هکتار عنوان کرد که سهم ایران از این واقعه در سال گذشته 18 هزار و 480 هکتار بوده است و مراتع استان مرکزی نیز سالانه به میزان هزار و 265 هکتار در آتش می‌سوزد.
انتهای پیام / ف
برچسب ها: اراک ، طبیعی ، آتش سوزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.