تولید و پرورش گاوهای دومنظوره در بوشهر بیشتر می‌شود

تولید و پرورش گاوهای «دومنظوره» برای تولید شیر و گوشت قرمز در استان بوشهر افزایش می‌یابد.

تولید و پرورش گاوهای دومنظوره در بوشهر بیشتر می‌شود
به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: یکی از اهدافی که کشورها دنبال می‌کنند امنیت غذایی است که در سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی نیز بر آن تأکید شده و در کشاورزی در حوزه‌ی دام اصلاح نژاد دام از لحاظ کمی و کیفی است.

 افشین قطبی افزود: در همین‌باره برای پرورش گاوهایی برنامه‌ریزی‌هایی شد که در کنار تولید شیر بیشتر، گوشت بیشتری نیز تولید می‌کنند.

 وی با اشاره به این‌که این کار از پارسال شتاب بیشتری گرفته است، بیان کرد: 20 درصد از تلقیح‌های مصنوعی پارسال، نژاد دومنظوره بود و امیدواریم امسال به 30 درصد برسد.

 قطبی درباره‌ ویژگی‌های گاو نژاد دومنظوره گفت: این نژاد اصلاح‌شده که با نام‌های «مونت بیلیارد» و«سیمینتال» شناخته می‌شود عملکرد بهتری نسبت به گونه غالب اصلاح‌شده‌ کنونی یعنی «هولشتاین» دارد زیرا گاوهای کم‌توقعی هستند و به نسبت غذایی که می‌خورند شیر و گوشت بیشتری می‌دهند، مدت ماندگاری آنها زیاد است، نسبت به بیماری‌هایی مانند ورم پستان، گندیدگی سم و لنگی مقاوم‌ترند، ماده‌ آن در طول عمر خود نسبت به گونه‌های دیگر که معمولاً 3 شکم می‌زایند، 5 یا 6 شکم زایش دارد، افزایش وزن روزانه‌‌اش بالاست و لاشه‌ آن بازدهی بیشتری دارد.

وی این گونه را مناسب محیط روستایی و شرایط جوی استان دانست و گفت: ژن و اسپرم این گونه سال‌ها پیش از آلمان و سوییس وارد کشور شد و کشورهای فرانسه، انگلیس، ایتالیا و اسپانیا هم از آن استفاده کرده‌اند و این نژاد را پرورش می‌دهند.

 معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر خاطرنشان کرد: در استان بوشهر 10 دامداری صنعتی داریم که این نژاد را پرورش می‌دهند  و به‌ویژه در شمال استان این گونه برای دامدار داری صرفه اقتصادی بیشتری است و دامداران راغب به استفاده از آن هستند.

انتهای پیام/ ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.