كاریكلماتور، كارتونی است كه با كلمه‌ها نوشته می‌شود

مهدی فرج‌اللهی، طنزپرداز، گفت: امروز از كاریكلماتور می‌توان استفاده‌های زیادی كرد؛ زیرا این جملات كوتاه، سریع با مخاطب ارتباط برقرار می‌كند و در ذهن او می‌ماند.

به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ فرج‌اللهی با اشاره به اینكه كاریكلماتور درواقع كارتونی است كه با كلمه‌ها نوشته می‌شود، گفت: كاریكلماتور چند ویژگی مهم دارد، ویژگی اول آن این است كه كوتاه است اما تنها كوتاه بودن كافی نیست و لازم است در عین حال كه از كلمات كمی برخوردار است، ایجاز هم داشته باشد، درواقع ایجاز به این معنی است كه نتوان از آن چیزی را حذف كرد و تمام كلمه ها سر جای خودشان نشسته باشند.
 
این طنزپرداز ادامه داد: ویژگی مهم دیگری كه كاریكلماتور دارد این است كه در آن باید كشف وجود داشته باشد، این كشف می تواند درباره كلمه ها و زبان باشد یا می تواند شامل مفهوم و تصویر جالب و بدیعی باشد كه نویسنده خلق كرده و ارائه می دهد.
 
فرج اللهی همچنین با اشاره به كاركرد كاریكلماتور توضیح داد: امروز از این تكنیك می توان استفاده‌های زیادی كرد. به عنوان مثال در ارسال پیام های مهم شهری و اخلاقی به مخاطب می توان از كاریكلماتور استفاده كرد؛ زیرا این جملات كوتاه سریع با مخاطب ارتباط برقرار می كند و در ذهن او می‌ماند.
 
این نویسنده طنز همچنین گفت: یكی از مهم ترین نكاتی كه در آثار شاپور دیده می شود این است كه تنها با كلمات بازی نمی كند بلكه از ایهام و كنایه هم در آثارش بهره می گیرد و اگر كسی بخواهد تنها به استفاده از بازی با كلمات در كاریكلماتورنویسی بسنده كند و دچار افراط شود، اثرش در طولانی مدت به دل مخاطب نمی‌نشیند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار