کاهش بارندگی و افزایش دما دو عامل مهم وقوع ریزگردهای گناباد

رئیس اداره هواشناسی گناباد کاهش بارندگی و افزایش دما را دو عامل مهم در وقوع ریزگردهای گناباد برشمرد و گفت: در طول سال گذشته ۴۸ روز در گناباد شاهد بروز گرد و خاک بوده ایم که حدود ۳۵ روز آن از طریق کانون های محلی رخ داده است.

داریوش شیبانی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، درخصوص علت افزایش ریزگردها در گناباد افزود: ریزگردها به دو علت وزش باد و یا جریانات هوایی به گناباد منتقل می شود که در نوع وزش باد بسته به جهت وزش باد، هوای شهرستان می تواند حاوی ریزگردهای خاصی باشد.

وی گفت: اما بحران اصلی در ریزگردهای گناباد، توده های هوایی می باشد که سبب وقوع این رخداد می شود و در این رویداد به دلیل اختلاف فشار هوا، گرد و غبارها به صورت عمودی به مرکز شهر انتقال داده می شود.

شیبانی افزایش دما و کاهش بارندگی را دو عامل مهم در وقوع ریزگردهای گناباد برشمرد و افزود: در طول سال گذشته ۴۸ روز در گناباد شاهد بروز گرد و خاک بوده ایم که حدود ۳۵ روز آن از طریق کانون های محلی رخ داده است.

رئیس اداره هواشناسی گناباد افزایش رطوبت هوا را راهکاری مناسب برای مقابله با ریزگردها برشمرد و افزود: متاسفانه به دلیل کمبود فضای سبز شهری و روستایی و وجود عمده درختان سوزنی برگ، هوای گناباد رطوبت کافی برای مقابله با ریزگردها را ندارد.

شیبانی گفت: باید با فرهنگ سازی مردم شهرها و روستاهای گناباد، سطح زیر کشت درختان پهن برگ افزایش یابد تا علاوه بر مقابله با پدیده ریزگردها، رطوبت کافی برای بارندگی در گناباد نیز فراهم شود.

وی توجیه و حساس سازی شهرستان های اطراف گناباد را مهم و ضروری دانست و افزود: باید پدیده ریزگردهای گناباد با سایر شهرستان ها نیز مطرح شود و علاوه بر آن می توان برای اقدامی کوتاه مدت در جلوگیری از افزایش ریزگردها از مالچ های طبیعی استفاده نمود.

انتهای پیام//

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار