گسترش کشت دانه‌های روغنی در بوشهر

کشت دانه‌های روغنی در استان بوشهر گسترش می‌یابد.

گسترش کشت دانه‌های روغنی در بوشهربه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر ، کشت دانه‌های روغنی با توجه به شرایط آب و هوایی و کم ابی استان بویژه در سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است وتلاش‌های زیادی شده تا کشاورزان به کشت این محصولات ترغیب شوند.

با توجه به این‌که در حال حاضر 90 درصد روغن‌ها وارداتی است، امسال دولت تمهیدات ویژه‌ای برای کاشت دانه‌های روغنی بویژه کلزا در استان اندیشیده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در این خصوص گفت: مقاوم بودن نسبت به خشکی، نیاز بسیار کم به آب، ورود دستگاه‌های جدید به استان برای برداشت سریع‌تر محصول و کمک‌های فنی و اعتباری برای کاشت دانه‌های روغنی زمینه را برای کاشت بیشتر این محصول ارزشمند در استان مهیا کرده است.

خسرو عمرانی افزود: کنجد،کلزا و آفتابگردان سه محصولی هستند که بازدهی خوبی در استان دارند و امسال قرار است بخش وسیعی از زمین‌های استان به زیر کشت دانه‌های روغنی برود.

وی با اشاره به این‌که سال گذشته در هزار و 850هکتار از زمین‌های استان کنجد کاشته شد، گفت: پارسال دو هزار و200 تن کنجد از زمین‌های استان برداشت شد که مقداری در کارگاه‌های تولید ارده و حلوا و شیرینی های محلی به صورت سنتی مصرف و بقیه به خارج از استان صادر شد.

عمرانی با بیان این‌که کشت کلزا در استان به دلیل مشکلات کم آبی و نبود مراکز خرید چند سالی تعطیل شده بود، افزود: پارسال در 60هکتار از زمین‌های استان کلزا کاشته شد که 50 تن محصول از آن برداشت شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهربا اشاره به این‌که امسال قرار است در 500 هکتار از زمین‌های کشاورزی کلزا کاشته شود، گفت: ارائه تسهیلات سرمایه در گردش به میزان مورد نیاز کشاورز، ایجاد دومرکز خرید در چغادک و برازجان و بیمه مجانی محصول کلزا از جمله تمهیداتی است که برای تشویق بیشتر کشاورزان به کشت این محصول استراتژیک اندیشیده شده است.

عمرانی همچنین از کشت آفتابگردان در استان خبر داد وافزود: آفتابگردان نیز قرار است در 100 هکتار کاشته شود که با توجه به نیاز آبی بسیار کم ، از دانه های روغنی ارزشمند به شمار می‌رود.

وی با بیان این‌که کاشت دانه های روغنی مزیت های بسیاری دارد، بیان کرد: دانه‌ های روغنی در داخل و خارج کشور متقاضیان زیادی دارد که ایجاد زمینه‌های لازم برای کاشت و فرآوری هرچه بیشتر و با کیفیت‌تر آن در استان می‌تواند بازارهای بیشتری را در اختیار کشورمان قرار دهد و در این زمینه استان بوشهر از استان‌های مهم و تاثیر گذار است.

انتهای پیام/ ش


برچسب ها: روغن ، کلزا ، کنجد ، کشاورزان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.