گاردین: منازعه عربستان با بان کی مون، گواهی بر خدشه‌دار شدن روابط این رژیم با سازمان ملل است

ریاض از انتقادات دبیر کل سازمان ملل از عربستان به دلیل نقض حقوق کودکان به شدت خشمگین شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان گاردین در مطلبی نوشت: عربستان سعودی هیچ گاه با سازمان ملل رابطه خوبی نداشت. در حال حاضر نیز اظهارات بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، درخصوص میزان تلفات کودکان در جنگ یمن با خشم سعودی ها مواجه شده است.

اعتراف عمومی دبیرکل سازمان ملل در روز پنجشنبه درخصوص تغییر دیدگاه خود و بیرون آوردن نام عربستان از فهرست سیاه، عصبانیت سعودی ها را در پی داشت.

بحث از آنجا آغاز شد که سازمان ملل گزارشی درخصوص ناقضان حقوق کودکان در جهان منتشر کرد و مداخله نظامی در یمن به رهبری عربستان سعودی را نیز در فهرست اقدامات ناقض حقوق کودکان در جهان قرار داد.

گاردین در ادامه نوشت: جنگ یمن، جنگی بحث برانگیز است که به تنش های منطقه ای بسیاری منجر شده است. عربستان در این جنگ دوستان قدرتمند و دشمنان بسیاری نیز دارد.

گزارش منتشر شده از سوی سازمان ملل در هفته گذشته، حملات سعودی ها از جمله حمله به مدارس و بیمارستان ها را از اقدامات نقض کننده حقوق کودکان برشمرد و اعلام کرد عربستان سعودی مسئول کشته و زخمی شدن تعداد بسیاری از کودکان یمنی است.

اما دوشنبه هفته گذشته سازمان ملل اعلام کرد نام عربستان را از فهرست سیاه ناقضان حقوق کودکان در جهان حذف کرده است. این تصمیم اعتراض گروه های حامی حقوق بشر را در پی داشت. این گروه ها می گویند اعتبار سازمان ملل خدشه دار شده است.

بان کی مون در واکنش به این انتقادات گفت این یکی از دردناک ترین تصمیم هایی است که او مجبور به اتخاذ آن شده است. 

گاردین در انتها نوشت: عربستان سعودی اکنون به جای آنکه از اقدامات خود در یمن شرمگین باشد، از اظهارات بانکی مون خشمگین است. عربستان، سازمان ملل متحد را به عنوان «سازمانی تروریستی» مورد انتقاد قرار داد و مدعی شد سازمان ملل درخصوص تلفات غیرنظامیان در حملات هوایی عربستان در جنگ یمن تحقیقات کافی انجام نداده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار