گلایه کارگردان یک نمایش دانشجویی/ انگار ما فقط به جای تئاتر، دورهمی برگزار می‌کنیم

طوری راجع به تجربه و ایده اجرایی کارهای دانشجویی نقد می‌شود که انگار ما فقط به جای اجرای تئاتر صرفا دورهمی برگزار می‌کنیم.

رامین اکبری کارگردان نمایش «تشریفات» در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ابتدا با اشاره به نمایشنامه این اثر اظهار داشت: این نمایش بر اساس داستان پست مدرن آمریکایی به نام «عضو جدید» و طرح کلی که در نظر داشتیم، شکل گرفته است. نمایشنامه در پروسه تمرین نوشته شد و ما بر اساس یک متن مشخص کار نکردیم. جلسات متعددی با همراهی اعضا گروه برگزار و در مورد اجرا و متن صحبت ‌کردیم. این نمایش قصه‌ محور نیست و ساختار ارسطویی ندارد.

وی درباره استقبال مخاطبان گفت: روزهای اول اجرا استقبال خوب بود اما حالا کمی ریزش مخاطب داریم. این مسئله برای کارهای دانشجویی دلایل عمده وجود دارد چراکه نمایش تشریفات یک اثر دانشجویی است و برگزیده جشنواره تئاتر دانشگاهی است البته تصور نکنید که اجرای عموم با حمایت جشنواره صورت گرفته بلکه اینطور نیست با پول شخص من این کار را به اجرای عمومی رساندم.

اکبری ادامه داد: مرکز هنرهای نمایشی در اختتامیه جشنواره تئاتر دانشگاهی قول داد که مبلغ 100 میلیون برای اجرای عموم به جشنواره تئاتر دانشگاهی کمک کند حالا باید پیگیری کنم که آیا این مقداری از این مبلغ را خواهند داد یا نه.

وی در خصوص مشکلات دانشجویان تئاتر برای اجرای عمومی اثر تصریح کرد: زمانی که راجع به کار دانشجویی حرف می‌زنیم، یعنی تجربه‌های متفاوت که در هر مرحله کامل‌تر می‌شود. متاسفانه این روزها به واسطه حضور بازیگران، کارگردانان شناخته شده و یا سالن‌هایی که مخاطبان مشخص دارند، کارهای دانشجویی کمتر دیده می‌شوند. این در حالی است که گاهی بعضی اجراها مخاطبان بسیار انگشت شماری دارند. به نظرم این روند تئاتر را شکل نمی‌دهد زیرا کار دانشجویی تجربه کردن است.

این کارگردان جوان با اشاره به جشنواره دانشجویی عنوان کرد: جشنواره دانشگاهی باید بستری را برای اجرای عمومی دانشجویان فراهم کند تا دانشجو و گروهها به این نتیجه برسند که کارشان در چه سطحی قرار دارد و آن استقلالی که باید در جریان  کار دانشجویی باشد. امروز آن جریان وجود ندارد چراکه گیشه بدنه تئاتر با گیشه یک اثر دانشجویی کاملا متفاوت است یعنی وقتی یک کار دانشجویی تولید می شود باید مخاطب فعال خودش را داشته باشد.

وی ادامه داد: در واقع مخاطب وقتی می‌آید کار دانشجویی ببیند به این فکر می‌کند که تجربه‌ای را می بیند و حتی مخاطبان آثار دانشجویی دوستان خود بچه ها هستند و حتی این موضوع فروش هم معضلی شده و باعث شده نسبت به استاندارد های کار بی توجه باشند.

اکبری گفت: طوری راجع به تجربه و ایده اجرایی کارهای دانشجویی نقد و بررسی صورت می‌گیرد که انگار ما فقط به جای اجرای تئاتر صرفا دورهمی برگزار می کنیم که حتما باید از کار هم تعریف کنیم زیرا بخش عمده تماشاگران ما دوستانمان هستند و کمتر مخاطب مردمی داریم.
 
وی خاطرنشان کرد: موضوع اساسی این است که چطور تماشاگرانی باید کار دانشجویی را ببیند چراکه اثر دانشجویی با نمایش حرفه ای تفاوت دارد و باید مخاطب تفکیک شود. در واقع مخاطب دانشجویی باید در جریان تئاتر دانشجویی باشد و تئاتر دانشجویی هم باید مخاطب خودش را پیدا کند تا کارهاشان دیده شود.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار