در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

بررسی تحکیم خانواده و سبک زندگی در کشور/ قسط، ژست و تست؛ موضوعاتی که خانواده ها را تهدید می کنند!

یک استراتژیست مد و فرهنگ و یک عضو هیئت علمی دانشگاه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بحث و تبادل نظر پیرامون تحکیم خانواده و سبک زندگی پرداختند.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، تحکیم خانواده و سبک زندگی امشب در گفتگوی ویژه خبری با حضور "عیسی کشاورز" استراتژیست مد و فرهنگ و "کوشکی" عضو هیئت علمی دانشگاه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

کشاورز استراتژیست مد و فرهنگ در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون کارکرد نهاد خانواده گفت: ما مدیون کارکرد نهاد خانواده هستیم این در حالی است که متاسفانه در ایران خانواده آسیب پذیر شده است.

وی با اشاره به این که از خانواده مطلوب و آرمانی به عنوان یک خانواده قدسی فاصله داریم افزود: متاسفانه خانواده از کارکرد اصلی خود دور شده است.

کوشکی عضو هیئت علمی دانشگاه در ادامه برنامه با اشاره به این که هر آسیبی که متوجه خانواده می شود در  نهایت می تواند به کل جامعه تامیم پیدا کند گفت: باید بتوانیم کارکرد خانواده را حفظ کنیم این در حالی است که در گذشته طلاق واژه رایجی نبود .


جامعه برخی از عوارض مدرنیته را دریافت کرده است

وی با بیان این که جامعه به تدریج با فضای مدرنیته آشنا شد افزود: متاسفانه جامعه برخی از عوارض مدرنیته را دریافت کرده است و اکنون جامعه به جایی رسیده است که خانواده استحکام قبلی را ندارد

کوشکی با اشاره به عوارض منفی مدرنیته گفت: سبک زندگی اسلامی آموزش داده نشده و خانواده سست شده است.

قسط، ژست و تست موضوعاتی است که نهاد خانواده را تهدید می کند

کشاورز با بیان این که قسط، ژست و تست موضوعاتی است که هم اکنون نهاد خانواده را تهدید می کند گفت: زمانی که پدر خانواده اسیر حساب و کتاب های هزینه های زندگی است و مدام به دنبال دریافت تسهیلات و پرداخت اقساط است و تبدیل به پدر قسطی شده و بچه هم به جای دریافت بسیاری از مهارت های تعاملی و تربیتی به کلاس های مختلف فرستاده می شود و خانم ها نیز گرفتار ژست های ویترین این مغازه یا آن مغازه شدند آسیب های سنگینی به این خانواده تحمیل خواهد شد.

کوشکی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و پژوهشگر فرهنگی نیز در راستای اظهارات کشاورز بیان داشت: اگر خانواده مستحکم باشد زمانی که اصل خانواده تهدید می گردد آفتی به نام تست، ژست و قسط نخواهد توانست که به این خانواده ضربه وارد کند لذا خانواده مطلوب خانواده ای است که آرامش و ثبات آن منجر به آرامش و ثبات در جامعه می شود و افرادی که از این خانواده بیرون می آیند تولید کننده علم خواهند بود و می توانند جامعه را به خوبی اداره کنند.

سبک زندگی دینی در کشور رایج نیست

وی با بیان این که در حال حاضر سبک زندگی دینی ، سبک زندگی رایج در کشور ما محسوب نمی شود بیان داشت: سبک زندگی سنتی نیز با همه خوبی و بدی های آن کنار گذاشته شده البته شاهد هستیم شهرهایی که هنوز بافت سنتی خود را دارند مثل شهر یزد  از کمترین نرخ طلاق  برخوردار است چرا که سنت ها هنوز در این شهرها  محکم است که البته به دلیل موج منفی مدرنیته این سنت ها نیز در حال از بین رفتن هستند.

این پژوهشگر فرهنگی همچئین با تاکید بر این که بر اساس قانون اساسی حاکمیت وظیفه حمایت از نهاد خانواده را دارد گفت: علی رغم این موضوع اگر از مدیران ارشد یا میانی کشور بپرسیم که دغدغه آن ها چیست اکثراً دغدغه را اقتصاد و معیشت مردم مطرح می کنند و کسی تحکیم خانواده را به عنوان دغدغه در نظر ندارد.

در ادامه گفتگوی ویژه خبری امشب سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی نماینده مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان یکی دیگر از مهمان این برنامه بیان داشت: در همه امور از جمله امور اجتماعی، حکومت دارای وظیفه است و قانون اساسی ما نیز به صراحت به این موضوع اشاره کرده است و البته غیر از این در احکام دینی و وظایف شرعی ما نیز دو وظیفه حاکمان رسیدگی به امور تشکیل خانواده و حفظ و پایدار سازی خانواده مطرح شده است.

وی با بیان این که بنده با این حرف موافق نیستم که قانونگذاران یا مدیران به دنبال مسائل اقتصادی و یا سیاسی هستند و تحکیم خانواده دغدغه آن ها محسوب نمی شود تاکید کرد: آگر سیاست گذاران یا مجریان حاکمیتی به دنبال اقتصاد هستند یک وجه آن برای حفظ نهاد خانواده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی یادآور شد: مجلس نیز در احکا مدنی قانون مجازات اسلامی ، قانون تسهیل ازدواج جوانان، قانون تعالی و اصلاح سیاست های جمعیتی خانواده به این امر توجه کرده و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز این موضوع را مورد توجه قرار داده و مصوبات زیادی نیز در ارتباط با این امر داشته است که همه آن ها پس از ابلاغ رئیس جمهور قابل اجرا است.

قاضی زاده هاشمی با تاکید بر این که بسیاری از این قوانین یا احکام قابلیت اجرایی را دارد اظهار داشت: در این راستا می توان به قانون کاهش ساعت کار زنان شاغل با ویژگی خاص اشاره کرد.

لزوم مدیریت استفاده از فضای مجازی در نهاد خانواده

در ادامه این بحث کشاورز استادیار دانشگاه نیز با تاکید بر این که باید بین سبک زندگی و سطح زندگی تفاوت قائل شد گفت: زمانی که ما خانه 50 متری خود را به یک خانه 100 متری تبدیل می کنیم و یا ماشین 50 میلیونی خود را تبدیل به یک ماشین 100 میلیونی می کنیم نشان می دهد که سطح زندگی ما گسترش پیدا کرده اما آن چیزی که دغدغه ما است سبک زندگی است که 4 صنعت نرم که در حال ورود به نهاد خانواده است این سبک زندگی را تهدید می کند که این 4 صنعت عبارت است از صنعت مد، صنعت اوقات فراغت، صنعت تجملات و صنعت خرافات.

کوشکی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و یکی از پژوهشگران فرهنگی کشور نیز در خصوص ورود شبکه های مجازی و ماهواره به زندگی امروزمان که می تواند نهاد خانواده را با مشکل مواجه سازد گفت: زمانی که تلویزیون وارد خانواده شد خود را به خانواده تحمیل کرد و کم کم سبب شد که صحبت بین افراد خانواده کاهش پیدا کند و الان نیز رسانه های مجازی برای خانواده ها مشکل ساز شده اند.

وی با بیان این که فناوری رسانه های مجازی از جایی آمده که نهاد خانواده در آن جا حائز اهمیت نیست بیان داشت: 69 تا 70 درصد افراد در کشورهای اروپایی زندگی مجرد دارد و اگر از این فناوری های برخودار باشند برایشان مشکلی پیش نخواهد آمد .

این پژوهشگر فرهنگی تصریح کرد: برای حل این معضل ساده ترین مدل این است که بررسی کنیم اصلاً نیازی به وجود چنین رسانه هایی در خانواده است یا نه و اگر جواب مثبت بود لازم است که استفاده از این رسانه ها در خانواده مدیریت شود.

باید به جای دغدغه محوری در حوزه خانواده برنامه محوری را در دستور کار خود قرار دهیم

کشاورز استاد دانشگاه نیز یکی از راهکارهای جدی برای این که بتواند نهاد خانواده را دچار فروپاشی نکند گفت: لازم است ما به جای دغدغه محوری در حوزه خانواده به برنامه محور در این حوزه برسیم.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار