قم؛

قرآن و عترت مکمل یکدیگر هستند

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور گفت: در دین اسلام سفارش زیادی به قرآن شده است و به نظر من باید بحث آموزش قرآن و انس با این کتاب آسمانی را جدی‌ بگیریم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛آیت‌الله سید هاشم حسینی‌بوشهری  در مراسم افتتاحیه نمایشگاه قرآن و عترت استان قم با اشاره به دغدغه پیامبر(ص) اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های پیامبر(ص) این بود که قرآن در جامعه مهجور نماند تا حدی که ایشان گلایه آمیز به خداوند بیان کردند که امت من قرآن را رها کردند. امروز پس از پیروزی انقلاب اسلامی، قرآن جایگاه اصلی خودش را پیدا کرد. گاهی رهبر انقلاب پنج ساعت وقت می‌گذارند و در محضر قاریان و حافظان قرآن حضور می‌یابند و آنها را به این امر تشویق می‌کنند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور ادامه داد: قرآن متاسفانه در جوامع اسلامی حالت تشریفاتی پیدا کرده است. بین آنچه که تلاوت و آنچه که عمل می‌شود، فاصله‌های زیادی وجود دارد. دغدغه پیامبر در عصرشان تلاوت قرآن نبوده است. مهجوریت قرآن در این است که قرآن در جامعه دینی کمرنگ باشد. دغدغه رهبر انقلاب بحث سبک زندگی است و دو منبع گرانقدر قرآن و عترت برای سبک زندگی اسلامی وجود دارد.

وی افزود: پیامبر(ص) در آخرین لحظات عمرشان گفتند که من قرآن و عترت را در میان شما به امانت گذاشتم و این دو مسئله دغدغه اصلی پیامبر(ص) بود، البته برخی شعارهای انحرافی سر دادند که قرآن بس است، درب خانه اهل بیت(ع) را بستند و عده‌ای دیگر هم به وادی غلو در خصوص اهل بیت(ص) افتادند و قرآن را رها کردند.

حسینی‌بوشهری، قرآن و عترت را مکمل یکدیگر دانست و تصریح کرد: ممکن نیست که ما از قرآن سخن بگوییم، اما اهل بیت(ع) را کوچک بشماریم، چون همین قرآن، آیه تطهیر را در خصوص اهل بیت(ع) دارد. همچنین امکان ندارد که ما از عترت سخن بگوییم، اما به قرآن بی توجهی کنیم. اهل بیت(ع) در سخنان خود تاکیدات زیادی را در خصوص قرآن داشته‌اند، به عنوان مثال امام سجاد(ع) می‌فرمایند که اگر تمام آنچه در مشرق و مغرب است را یکجا از من بگیرند، اما قرآن در کنار من باشد، من لحظه‌ای احساس وحشت نمی‌کنم. همچنین پیامبر(ص) می فرمایند که در فتنه‌ها، زمانی که تاریکی زندگی شما را فرا می‌گیرد، به قرآن تمسک بجویید.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به آثار و برکات قرآن گفت: در دین اسلام سفارش زیادی به قرآن شده است و به نظر من باید بحث آموزش قرآن و انس با این کتاب آسمانی را ما جدی‌تر بگیریم. امام خمینی(ره) به عنوان یک چهره برجسته عالم سیاست و رهبر بزرگ انقلاب اسلامی در دوران زندگی خود در نجف، قم و تهران، در ماه رمضان با تعطیل کردن ملاقات‌های خود، چندین دور، قرآن را ختم می‌کردند.

وی ادامه داد: زمانی که در جامعه اسلامی به قرآن و عبادات بها دادیم و به آنها به عنوان یک فرهنگ دینی در جامعه عمل کردیم، در آن صورت جامعه ما در همه ابعاد از جمله در بازارها و دانشگاه‌ها، رنگ دینی و ارزشی به خود می‌گیرد.

حسینی‌بوشهری در پایان اظهار کرد: من کار ارزشمند مسؤولان در برپایی نمایشگاه قرآن و عترت را می‌ستایم و امیدوارم که مردم قم و شهرهای دیگر به این نمایشگاه بیایند و از کارهای خوبی که در خصوص قرآن و مباحث قرآنی انجام شده است، بازدید کنند. جامعه ما در حقیقت یک جامعه دینی و قرآنی است و پرچمدار این جامعه، رهبر فرزانه انقلاب اسلامی یعنی آیت‌الله خامنه‌ای است.  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار