در نشست خبری مطرح شد؛

مناطق قابل ارتقای حفاظتی در 3 استان کشور شناسایی شدند

مدیر کل دفتر حفاظت و صید وشکار سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مناطقی در استان تهران بوشهر و ادبیل شناسایی شده که در زون‌های حفاظتی قابل ارتقا هستند.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران؛ علی تیموری مدیرکل دفتر حفاظت و صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست درنشست خبری امروز ( دوشنبه) که به مناسبت هفته جهانی محیط زیست و با شعار "به سوی طبیعت برای زندگی" در سالن اجتماعات سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، اظهار داشت: تمام مناطق حفاظتی و شکار ممنوع در کشور بازنگری شده و در این بین مناطقی در استان تهران، اردبیل و بوشهر جهت ارتقا در زون‌های حفاظتی شناسایی و معرفی شده‌اند.

**کاهش 50 درصدی آتش سوزی در مناطق چهارگانه حفاظتی 

تیموری در خصوص آتش سوزی در مناطق چهارگانه حفاظتی گفـت: طبق بررسی های به عمل آمده در سال 94 شاهد کاهش 50درصدی آتش سوزی در مناطق چهارگانه حفاظتی بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه در جهت مقابله با کاهش خسارت آتش سوزی در مناطق پرسابقه 3 استان را به عنوان معین و 15 استان همجوار دیگر به عنوان همراه انتخاب کرده‌ایم، گفت:‌در استان‌های ایلام ، فارس و لرستان به جهت پرسابقه بودن در آتش سوزی با کمک استان‌های همجوار مانور اطفای حریق را انجام داده‌ایم.

وی با بیان اینکه در این امر روش‌های کمک گرفتن از سایر دستگاه‌های استان آموزش داده و در نظر گرفته شده است، گفت: روش های هم افزایی از سازمان مدیریت بحران، آتش نشانی، حلال احمر در نظر گرفته شده تا نیروهای یگان منابع طبیعی و محیط زیست آمادگی لازم را کسب کند.

**استقرار بالگرد در 7 استان کشور

مدیرکل دفتر حفاظت و صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برای نخستین بار در سطح کشور استان‌های فارس، گلستان، آذربایجان شرقی، لرستان، ایلام، کرمانشاه و خراسان رضوی به دلیل تعداد دفعات حریق و وسعت آن طی 10 سال گذشته مجهز به استقرار بالگرد شده‌اند.

تیموری با بیان اینکه با سپاه و سازمان هوا و فضا قراردادی در خصوص استندبای بالگردها در استان‌های مذکور از تاریخ95/5/1 منقعد کرده‌ایم گفت: طبق پایلوت انجام شده در سال 94 از سنسور حریق در مانور اطفای حریق و جواب دهی آن این سنسور هشدار دهنده را در مناطق آسیب پذیر که به دفعات آتش گرفته اند نسب خواهیم کرد تا از طریق تلفن همراه به مدیران ارشد بحران، محیط زیست و منابع طبیعی هشدار دهد.

وی افزود: همچنین تجهیزات انفرادی حریق را افزایش داده و با همکاری سازمان جنگل‌ها طرح جامع اتقاحریق را طراحی و با حضور وزیر جهاد کشاورزی، وزیر دفاع و وزیر کشور آن را تدوین و به دولت ابلاغ کرده‌ایم.

مدیرکل دفتر حفاظت و صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: این طرح به مدت 5سال تدوین شده و برای جلوگیری از اطفای حریق کشور مناسب است و در همه استان‌های آسیب پذیر در مقابل آتش سوزی استخرهایی تنظیم شده تا زمان آتش سوزی بستر را پرآب کنند.

**کاهش بهره‌برداری از گونه های جانوری وحشی به 17 مورد کاهش یافت

تیموری در خصوص بازنگری آیین نامه اجرایی شکار و صید در سال گذشته گفت: آیین نامه اجرایی شکار و صید که نیازمند بازنگری بوده سال گذشته تدوین شده و موضوعات مختلفی در آن گنجانده شده که برای تصویب به دولت ارسال شده است.

وی با بیان اینکه قبل از سال 92 ، 25 دستور العمل بهره‌برداری از گونه‌های جانوری وحشی در حوزه شکار و صید را با درنظر گرفتن 8 گونه آبزی، 8 گونه پرنده و 9 گونه چهارپا و خرگوش ابلاغ کرده بودیم گفت:‌ در سال 94 به دلیل محدودیت گونه‌های جانوری حیات وحش حدود 17 مورد از دستورالعمل و 7 مورد از 25 مورد شکار چهارپا را کاهش داده‌ایم.

وی ادامه داد: از 9 مورد باقی مانده 2مورد را برای شکار گراز مختص اقلیت‌های مذهبی به استان‌‌ها ابلاغ و سایر موارد شکار ر ا به دلیل ظرفیت‌های وجودی حیات وحش ادامه نداده و مجوزی صادر نکرده‌ایم.

تیموری بیان داشت: کاهش 25 مورد شکار و صید به 17 مورد با در نظر گرفتن نیاز جوامع محلی، کاهش شکار و صید، تعداد گونه‌های کاهش یافته در نظر گرفته‌ایم.

**صدور مجوز برای 20 مرکز نگه‌داری حیات وحش 

مدیر کل دفترحفاظت و صید و شکار با بیان اینکه مجموع مراکزی که در سطح کشور در حوزه باغ پرندگان و مراکز نگهداری حیات وحش داریم 85 مورد است که تحت نظارت سازمان محیط زیست فعالیت می کنند گفت: قبل از سال 93 تعدادی از این مناطق مجوز نداشتند در حالی که در سال 94 به 20 مجموعه مجوز جدید داده شد.

تیموری با اشاره به اینکه در سال 95 اجازه استفاده از حیات وحش در سیرک نداده‌ایم اظهار کرد: سامان دهی حیات وحش در اختیار سیرک ها کار بسیار سختی بود که این حیوانات را تحویل گرفته و به باغ وحش‌ها واگذار کردیم. در سال 95 هیچ مجوزی برای سیرک ها نداشته‌ایم بنابراین کشور ما جزء کشورهایی است که از حیات وحش در سیرک استفاده نخواهد کرد.

تیموری در ادامه با اشاره به اینکه 68 مرکز تکثیر و پرورش حیات وحش در کشور وجود دارد گفت: طی بررسی های صورت گرفته متوجه شدیم تعدادی از این مراکز بعد از دریافت زمین از منابع طبیعی کاری از پیش نبرده بودند بنابراین مجوز 11 مرکز تکثیر و پرورش حیات وحش را ابطال و نسبت به عودت آن به منابع طبیعی اقدام کردیم.

تیموری گفت: امسال دو باغ وحش نمونه کشور طبق معیارهای مشخص شده معرفی می شود.


**عدم تقاضا ازسوی مردم مهم ترین راه مقابله با قاچاق حیات وحش است

مدیرکل دفتر حفاظت و صید و شکار با اشاره به اینکه یکی از موضوعات مهم بحث قاچاق حیات وحش در کشور است اظهار کرد: این موضوع نیاز به یک سیستم و روش مشخص دارد همچنین باید آموزش و آگاهی مردم برای جلوگیری از خرید و فروش این گونه ها افزایش یابد. بدین منظور نشستی را با ادارات گمرک فرودگاهی برگزار کردیم. تا واردات و صادرات حیات وحش با مجوز محیط زیست صورت گیرد همچنین با پلیس فتا برای مقابله با سایتهایی که تبلیغ خرید و فروش حیات وحش را دارند جلساتی داشتیم.

وی ادامه داد: با ستاد مبارزه با قاچاق ارز و کالا نیز نشستهایی را برگزار کردیم تا مانع قاچاق حیات وحش و خرید و فروش آن در کشور شویم.

تیموری افزود: مقابله با قاچاق حیات وحش و فروش غیر قانونی آن‌ها کار بسیار سختی است که هم اکنون در برخی نقاط شهرتهران به آشکارا افرادی اقدام به انجام این تخلف می‌کنند. 

**بیمه گونه‌های نادر حیات وحش 

تیموری با تاکید بر اینکه بیمه گونه‌های نادر از سال گذشته در دستور کار سازمان قرار گرفته است گفت: در سال گذشته به صورت داوطلبانه شرکت «بیمه ما» بحث حفاظت از پلنگ ایرانی را مطرح کرد، این بیمه تا 5 سال خسارات پلنگ به انسان، دام و خسارات مربوط به خود پلنگ را عهده دار شده است.

وی ادامه داد: بیمه «خرس سیاه و قهوه‌ای» نیز در دستور کار سازمان قرار دارد.

مدیر کل دفتر حفاظت، صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست بابیان اینکه از ابتدا سال با تلفات دو قلاده پلنگ یکی به دلیل زایمان و دیگری به علت افتادن از کوه وصخره مواجه شده‌ایم گفت: 75 درصداز تلفات پلنگ به دلیل سموم مسموم و شکار توسط شکارچیان به وقوع پیوسته است.

**توقف تولید سلاح شکاری 

تیموری در ادامه با اشاره به اینکه با همکاری وزارت دفاع تولید سلاح شکاری در کشور متوقف شده است، ادامه داد: آموزش شکارچیان را در دستور کار قرار داده‌ایم بطوریکه شکارچیان باید برای اخذ دفترچه شکار آموزش‌های لازم را در مورد آموزش گونه‌های در خطر انقراض، آموزش حقوق محیط زیست را بگذرانند.

وی افزود: آموزش صاحبان مراکز نگه‌داری حیات وحش، باغ وحش و پرندگان در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار