رویترز گزارش داد:

نگرانی پاکستان از افزایش نفوذ هند در افغانستان

نخست‌وزیر هند امروز به منظور تکمیل پروژه احداث سد برق آبی در استان هرات وارد افغانستان شد.

نگرانی پاکستان از افزایش نفوذ هند در افغانستان
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز؛ "نارندرا مودی،" نخست وزیر هند امروز شنبه به منظور تکمیل پروژه احداث سد برق آبی در استان هرات وارد افغانستان شد. سد سلما بزرگترین طرح هندوستان برای بازسازی افغانستان است که بر رودخانه هریرود و به ارزش سیصد میلیون دلار احداث شده است. این طرح جدیدترین نماد از سرمایه گذاری هند در کشور همسایه آسیایی و نشانه نفوذ فزاینده دهلی نو در افغانستان است.

وزارت امور خارجه هند اعلام کرد 1500 مهندس هندی و افغان در سال 1976 کار احداث این سد را آغاز کردند ولی در خلال جنگ های داخلی دهه نود تخریب شد.

نخست وزیر هندوستان هنگام ترک افغانستان گفت: این سد نمادی از دوستی ما است. این سد باعث روشن شدن خانه ها و آباد شدن مزارع هرات خواهد شد و آسایش و امید را برای مردم منطقه به ارمغان خواهد داشت.

"اشرف غنی" رئیس جمهور افغانستان سال گذشته همزمان با وخیم شدن روابط کابل با اسلام آباد که بخاطر مقابله با حملات تکفیری ها و تنش های مرزی بود برای تقویت روابط با هند تلاش کرد.

بدیهی است پاکستان از هرگونه نفود هند در افغانستان احساس نگرانی کند.

اشرف غنی در توییتر خود نوشت سد سلما گام بسیار بزرگی برای تقویت و توسعه روابط بین افغانستان و هند است.

هند بیش از یک میلیارد دلار در طرح های بازسازی و کمک های بشر دوستانه افغانستان کمک کرده است. احداث ساختمان جدید مجمع ملی(‌پارلمان)‌ در کابل و خط اصلی برق و جاده سازی در کابل از جمله طرحهای بزرگی است که هند تامین مالی آن را بر عهده گرفته است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار