یزذ؛

تجهیز چاه های کشاورزی خاتم به کنتور هوشمند

نیمی از چاه های کشاورزی خاتم به کنتور هوشمند مجهز شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ محمد زاده رحمانی در شورای حفاظت از منابع آبهای زیرزمینی گفت: با کاهش بارندگی و کمبود منابع آب در کشور، استان و این شهرستان، نصب کنتورهای هوشمند در خاتم با همیاری و کمک کشاورزان در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: با توجه به کمبود منابع آب های زیرزمینی مردم ضمن آگاهی از این موضوع، صرفه جویی در مصرف آب را یک وظیفه دانسته و خود را ملزم به انجام آن می کنند.

رئیس شورای حفاظت از منابع آب های زیرزمینی شهرستان اضافه کرد: کشاورزان با توجه به اهمیت آب یک حالت خودمراقبتی پیدا کرده و نهایت دقت را در مصرف آب دارند.

رئیس اداره منابع آب شهرستان نیز از کاهش سطح تراز آب های زیرزمینی خبرداد و افزود: کاهش سطح تراز آب زیرزمینی در دشت های هرات، مروست، چاهک و شهریاری از سال آبی 92-91 تا سال آبی 94-93 به ترتیب 17، 60 و 67 درصد کاهش داشته است.

جواد منصوری میزان افت در دشت چاهک و شهریاری را یک متر و 9 سانت در سال آبی 92-91 عنوان کرد و افزود: این میزان افت در سال آبی 94-93 به 36 سانتی متر رسیده است.

وی کاهش افت در دشت چاهک را بی سابقه دانست و افزود: در دهه های گذشته این میزان افت، رقم بسیار شاخصی بوده که با توجه به کنترل بر مصارف بخش کشاورزی و نحوه مصرف و جلوگیری از اضافه برداشت ها و دیگر موارد میزان افت آب های زیرزمینی کاهش یافته است.

وی خاطر نشان کرد: روند نصب کنتورهای هوشمند در شهرستان با استقبال کشاورزان مواجه بوده و خوشبختانه تعداد زیادی از چاه ها به این کنتورها نصب شده اند.

منصوری در ادامه با اشاره به همکاری خوب کشاورزان در بخش مروست خواستار هماهنگی لازم جهت تشکیل تشکل آب بران در دشت پایلوت مروست با استفاده از هسته تعاونی تولید کشاورزی ماهور مروست شد.

لازم به ذکر است؛ 9 حلقه چاه در مدار بهره برداری در شهرستان خاتم اب مورد نیاز مردم را در بخش شهری تامین می کنند و تاکنون در شهر مروست 80 درصد و در کل این شهرستان 50 درصد چاههای کشاورزی به سیستم کنتور هوشمند مجهز شده اند.


انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار