همراه با روح‌الله/91

بیان ارزش های انقلاب اسلامی در داستان پرداختن به حقیقت وجودی امام است

اگر ما ارزش‌های انقلاب اسلامی دینی و حکومت دینی را در هر داستانی بیاوریم گویا به حقیقت وجودی امام خمینی پرداخته‌ایم.

احمد شاکری، شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  با اشاره به اینکه زمانی که از شکل گیری ادبیات انقلاب پرسیده می شود یا آنکه این مسئله نمودی در ادبیات دارد نگاه ها به انقلاب 57 است، گفت: نگاه به عمق به طور عمومی در سوال پیرامون وجود انقلاب در ادبیات لحاظ نمی شود. در مورد انسان ها نیز به همین صورت است شخصیت ها بعد حقوقی و عینی دارند که عنوان اسم و نام می دهند و یک شخصیت بیرونی و حقیقت وجودی دارند. حضرت امام خمینی نیز همین گونه است. وی در شخصیت بیرونی شخصی مجتهد و سیاستمدار است اما بعد حقیقی وی انقلاب اسلامی و شیعی است.
 
وی افزود: اگر ما  ارزش های انقلاب اسلامی ، دینی و حکومت دینی و صدها مضمون دیگر از این قبیل را در هر داستانی بیاوریم، گویا به حقیقت وجودی امام خمینی پرداخته ایم. آن حقیقت وی که واجد ارزش ها و مفاهیم مقدسی است در طول ادبیات داستانی ما وجود داشته و خواهد داشت. یعنی از ارزش هایی که داعیه آن را داشتند و در عمل  به آن متمسک شده بودند. لذا دفاع مقدس ما حقیقت حضرت امام بوده است. به همین دلیل هرکس از انقلاب بنویسد از این شخصیت نوشته است.
 
این نویسنده با اشاره به آنکه  در تمام ادبیات متعهد  انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی است، بیان کرد: آثاری درباره ادبیات متعهد در حوزه ادبیات کودک و نوجوان و بزرگسال نوشته شده است گاهی اوقات از حضرت امام خمینی و گاهی پیرامون این شخصیت نوشته اند. گاهی در قالب یک شخصیت فرعی و گاهی به طور مستقیم بود. تعداد این داستن ها بسیار کم است. این مسئله دلیل دارد و به عمق شخصیتی وی برمی گردد.
 
شاکری ادامه داد: ادبیات داستانی ما باید به دوره بلوغ خود برسد تا درباره وجوه مختلف امام خمینی بنویسد. همانطور ادبیات ما به آن بلوغ نرسیده است. بلوغ فکری، ایمانی، تئوریک و در خلاقیت و معرفت نیاز دارد. با یک تخیل صرف نمی توان به این  شخصیت پرداخت. مهم این است که هم اکنون به این بلوغ نرسیدیم این مسئله به معنای تحرک نداشتن نیست و نباید منتظر باشیم به این بلوغ برسیم سپس درباره امام خمینی داستان بنویسیم. بلکه باید در این باره نوشت.
 
این نویسنده با اشاره به آنکه برخی نویسندگان به علو شخصیت امام خمینی و برخی به علوم معنوی ودینی وی پرداختند تصزیح کرد: دسترسی به الگوی فردی شخصیت امام خمینی برای همه مقدور نیست این شخصیت را در سخنرانی های وی شناختیم اما رتبه علمی وی در شعر و فلسفه اطلاع دارند اما بر جزئیات زندگی و دقایق زندگی این شخصیت اشراف ندارند انچه داستان را داستان می کند پرداختن به همین جزئیات است کسی که ازبعد علمی این شخصیت آگاهی دارد، نیز به تحقیق و پژوهش در این باره نیاز دارد.
 
شاکری افزود: مقدمه رمان نویسی و داستان نویسی برخورداری از اطلاعات جزئی است هم اکنون یک مقدار برای ثبت جزئیات زندگی امام خمینی دیر شده است. صحبت های اطرافیان و نزدیکان این شخصیت پیرامون وی جمع بندی و منتشر شود ایم مسئله دست مایه نگارش رمان می شود. نمی توان تنها با اتکا به تصویری که در سخنرانی حضرت امام خمینی از وی داشتیم رمان یا داستان نوشت. موسسه ای مانند موسسه نشر حضرت امام خمینی این کار را انجام دهد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار