همراه با روح‌الله/46

علاقه عجیب خانواده امام خمینی(ره) به فوتبال

امام خمینی(ره) و خانواده ایشان علاقه زیادی به ورزش به خصوص فوتبال داشتند.

به گزارش گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حضرت امام خمینی(ره) در 87 سالگی به ملکوت اعلی پیوستند. ایشان و خانواده‌شان به جز فرزانگی در دین، در ادبیات و ورزش هم که دو شاخه کاملا متفاوت است صاحبنظر و اسطوره بودند.

آنچه در ادامه م‏ی خوانید، نکاتی از علاقه امام(ره) و خانواده ایشان به ورزش است.
 
دیدار با ورزشکاران 

معروف‏ترین صحنه ورزش در دهه اول انقلاب در اسفند سال 1360 رخ داد. کاظم رحیمی فوتبالیست سابق تیم ملی و پرسپولیس که دوست نزدیک مرحوم حاج احمد آقا بود، فوتبالیست‏های تهران را به حضور حضرت امام(ره) برد. درآن دیدار علی پروین، محمد پنجعلی، ناصرحجازی، دادکان، درخشان، مایلی کهن، چنگیز و... حاضر بودند. درآن روز بود که امام(ره) معروف‏ترین جمله‏ شان را درباره ورزش برزبان آوردند وفرمودند که «من ورزشکار نیستم اما ورزشکاران را دوست دارم.» 
 
امام(ره)؛ رهبر  ورزشکار 

امام خمینی(ره) از دوران جوانی به پیاده‌روی علاقه‏ بسیار داشته اند. نقل شده که ایشان در دوران جوانی تا یک ساعت در روز ورزش م‏ی‌کردند، با بالا رفتن سنشان به رغم عارضه قلبی، روز 10 دقیقه پیاده روی م‏ی‌کردند و به اطرافیان و اهل خانواده خود توصیه م‏ی‌کردند که ورزش کنند. 
 
حاج احمد آقا بازیکن تیم شاهین 

حاج احمد آقا خمینی از بازیکنان سابق تیم‏های زیرگروه شاهین و از دوستان نزدیک کاظم رحیمی بود. او تا زمان خروج از ایران فوتبال باز م‏ی‌کرد و اتفاقا بازیکن بسار خوبی هم بود. حاج احمدآقا مدت کوتاهی در تیم زیرگروه همایون شاهین زیر نظر همایون بهزادی هم کار م‏ی‌کرد. بعد از انحلال تیم شاهین به ظاهر، سیداحمدآقا طرفدار پرسپولیس بود. هر وقت ناراحت بود، امام(ره) با شوخی به او م‏یگفتند: مگر تیم تو باخته که اینطور ناراحت هستی! 
 
شفاعت احمدآقا 

یکی دو نفر از معروف‏ترین فوتبالیست‏های تاریخ ایران که به شکل‏های مختلف با سازمان اطلاعات و امنیت کشور در رژیم طاغوت (ساواک) در ارتباط بودند، در ابتدا به حکم دادگاه انقلاب محاکمه و به اعدام محکوم شدند. اما یک بزرگمرد به نام سیداحمدآقا که سابقه ورزش و شادکردن دل مردمی که آنها را م‏ی‌شناخت و م‏ی‌دانست که سابقه بد ندارند، شفاعت‏شان کرد و آنها با تبعید چندساله به برخی از مناطق مختلف کشور دوران مجرمیت و محکومیت خود را گذراندند تا ورزش وسیله‌ای برای نمایش رافت اسلام باشد. آن جمع، پس از تحمل حکم برای همیشه شیفته خانواده امام(ره) و کاملا اصلاح شدند و به مردم پیوستند. 
 
خانواده فوتبال‌دوست امام خمینی(ره) 

به جز سیداحمدآقا که درباره‌اش صحبت شد، گفته م‏ی‌شود سیدحسن آقا نوه مرحوم امام(ره) به باز‏یهای فوتبال و تیم استقلال علاقه داشته‏ و در نوجوانی، گهگاه به میان تماشاگران م‏یرفت. آنها البته ابایی از اینکه بگویند فوتبال‌دوست هستند، ندارند و ورزش را به توصیه امام راحل بسیار فرح‌بخش و سالم کننده روح و جسم م‏ی دانند. 
 
 
تاخیر مقدمات جام جهانی به خاطر ارتحال امام (ره)

قرار بود دیدار ایران و چین از سری مسابقات مقدمات جام جهانی 1990 ایتالیا در روز 20 خرداد 1368 برگزار شود اما به خاطر ارتحال حضرت  امام خمینی(ره) فیفا متقاعد شد که مسابقه را با یک ماه تاخیر برگزار کند. دیدار رفت روز 24 خرداد 68 در پکن و دیدار برگشت روز 31 خرداد 68 در تهران برگزار شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار