اهواز؛

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز: نظام آموزش پزشکی متحول شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان این‌که بدون توجه و نگاه ویژه به زیرساخت‌های حوزه سلامت و آموزش پزشکی در کشور، اجرای طرح تحول نظام سلامت یک مداخله موقت است، گفت: لازم است نظام آموزش پزشکی در جهت تأمین نیازهای بازار سلامت دچار تحول شود.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، دکتر اسماعیل ایدنی در همایش رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی منطقه 4 آمایشی کشور که امروز، سه‌شنبه 11 خردادماه در راستای عملیاتی‌نمودن تحول در این حوزه در هتل نیشکر اهواز برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره امام خمینی(ره)، شهدای پانزده خرداد و کلیه شهیدان انقلاب اسلامی که جان و هستی خود را در راه کشور فدا کردند، اظهار داشت: امروز ما در دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز مفتخریم که پس از انقلاب اسلامی به برکت خون شهدا شاهد توسعه همه‌جانبه‌ای در حوزه پزشکی و آموزش پزشکی بوده‌ایم.

وی با بیان این‌که دانشگاه جندی‌شاپور به‌عنوان نمادی از آموزش عالی و مرکزی جهت رجوع به هویت تولید علم و انتقال دانش به‌ویژه در حوزه علوم پزشکی کشور مطرح بوده است، گفت: در اسناد تاریخی نیز در مناطق مختلف کشور شاهد کارهایی در زمینه پزشکی بوده‌ایم با این وجود مایه مباهات و افتخار تمامی افراد جامعه به‌ویژه همشهریان خوزستانی است که دانشگاه جندی‌شاپور اهواز به‌صورت نظام‌مند و کلاسیک در زمان ساسانیان تأسیس و به محلی جهت دادوستد علم و فرهنگ در کشور تبدیل شد که پزشکان غیرایرانی جهت انتقال دانش در آن حضور فعال داشتند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با اشاره به این‌که ریشه‌های فرهنگی رنسانس ابتدا در شرق بوده و پس از آن به غرب منتقل شده‌اند، ادامه داد: در ایران باستان و مناطق اسلامی اقوام مختلف ایرانی صاحب فرهنگ اصیل بوده‌اند بنابراین دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز می‌تواند نمادی جهت بازیابی و نوسازی هویت ایرانی و اسلامی در کشور باشد.

ایدنی تصریح کرد: پس از انقلاب اسلامی شاهد دستاوردهای خوبی در زمینه‌ی دانش پزشکی در کشور بوده‌ایم که از مهم‌ترین این دستاوردها می‌توان به خوداتکایی و تربیت نیروی انسانی متخصص در تمام رشته‌های پزشکی اشاره کرد؛ همچنین در مسأله توسعه خدمات بهداشتی، امید به زندگی در مردم 10 تا 15 سال افزایش داشته است.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور افزود: علی‌رغم این‌که کمتر از 10 درصد از بودجه پژوهشی کشور به حوزه پزشکی اختصاص دارد ولی رشد چشمگیری در زمینه‌ی پژوهش پزشکی داشته‌ایم و در حال حاضر بیش از 40 درصد از تولیدات پژوهشی کشور به حوزه پزشکی اختصاص دارد و کشورمان در تولید علم در حوزه پزشکی، شانزدهمین کشور در جهان و اولین کشور در منطقه خاورمیانه شرقی است.

ایدنی اظهار کرد:در 10 سال اخیر علی‌رغم تغییر سیمای مرگ و بیماری‌ها در کشور، متأسفانه متناسب با آن ظرفیت‌های نظام سلامت تغییری نکرده است در‌حالی‌که لازم بود در حوزه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مداخلاتی انجام شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز ادامه داد: خوشبختانه با اجرایی شدن طرح تحول نظام سلامت شاهد نتایج خوب و ارزنده‌ای در کشور بوده‌ایم و به استناد مدارک سازمان بهداشت جهانی این نتایج به‌ویژه در زمینه‌ی کاهش هزینه بیماری‌ها و افزایش دسترسی مردم به خدمات سلامت غیرقابل انکار است.

وی با بیان این‌که بدون توجه و نگاه ویژه به زیرساخت‌های حوزه سلامت و آموزش پزشکی در کشور، اجرای طرح تحول نظام سلامت یک مداخله موقت است، تأکید کرد: لازم است نظام آموزش پزشکی در جهت تأمین نیازهای بازار سلامت دچار تحول شود. در این زمینه تلاش‌های زیادی توسط دکتر باقر لاریجانی و همکاران وی در معاونت آموزشی وزارت بهداشت صورت گرفته که در نهایت بسته‌های تحول و نوآوری در حوزه آموزش با رویکرد تربیت نیروی انسانی متخصص طراحی شده است.

ایدنی بیان کرد: باتوجه به شرایط و ظرفیت‌های منطقه‌ای با تقسیم‌بندی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به مناطق آمایشی مختلف، مأموریت‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی هر منطقه باتوجه به نقاط ضعف و قوت آن منطقه طراحی و به دانشگاه‌های علوم پزشکی مناطق ابلاغ شده است.

وی با ابراز امیدواری از این‌که با اجرای این بسته‌های آموزشی بتوان به اهداف چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 دست یافت، گفت: دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز آمادگی دارد که در این مداخله سودمند از تمام امکانات و ظرفیت‌های خود جهت ایجاد جهش کیفی در تربیت نیروی انسانی استفاده کند که ان‌شاء‌الله در آینده نزدیک شاهد نتایج خوبی در این زمینه باشیم.


برچسب ها: خوزستان ، اهواز ، پزشک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.