وب‌سایت نیوز:

برخلاف تصور عموم، نقشه جهان دقیق نیست+ تصاویر

وبسایت نیوز در گزارشی از دقیق نبودن نقشه جهان خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وب‌سایت نیوز استرالیا، هدف از رسم کردن نقشه جهان در قرن هفده فراهم کردن وسیله‌ای بود تا کشتی‌ها با استفاده از طول و عرض جغرافیایی راحت‌تر جهت‌یابی کنند.

نقشه مسطح که در سال 1569 بوسیله‌ی « گراردوس مرکاتور،» فیلسوف بلژیکی رسم شد هنوز هم مورد استفاده نقشه‌های گوگل قرار می‌گیرد. اما با گذشت قرن‌ها، توجه به این نقشه نشان می‌دهد اندازه قاره‌ها و کشورها با اندازه کنونی آنها به هیچ وجه همخوانی ندارد. 

برای مثال با اینکه اندازه آفریقا 14 برابر گرینلند است، در این نقشه این دو کشور با یک اندازه رسم شده اند. آلاسکا نیز در اندازه آمریکا رسم شده و جنوبگان بزرگتر از دیگر قاره‌ها نشان داده می‌شود.

طرح مرکاتور

برخلاف تصور عموم، نقشه جهان دقیق نیست+ تصاویر




این موضوع در دهه 70 با اعتراض روبرو شد طرحی «گال-پیترز» جایگزین نقشه مذکور شد. این طرح که با عنوان طرح مناطق برابر توصیف می‌شود، اندازه ها را دقیق تر نشان می‌دهد. نقشه گال-پیترز نشان می‌دهد گرینلند و آلاسکا  بسیار کوچک هستند و اروپا کوچکتر از آمریکای جنوبی است. 

طرح گال پیترز

برخلاف تصور عموم، نقشه جهان دقیق نیست+ تصاویر

هنوز هم بحث در مورد اینکه کدام نقشه دقیق‌تر است ادامه دارد. با اینکه هیچکدام از نقشه‌های موجود دقیق نیستند؛ اما نمی‌توان گفت که اشتباه هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار