درگیری مخاطب و هنرمند در رویداد «هنر ناگهانی»

رویداد «هنر ناگهانی» با شرکت هنرمندان برجسته‌ای از عرصه نقاشی، موسیقی، سینما در هر شهر به کمک جوانان می‌رود.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری «رویداد هنر ناگهانی» با حضور عوامل برگزاری این رویداد مهدی نادری دبیر رویداد، کامبیز درمبخش، نادر مشایخی، جمشید بایرامی و سمیرا نجفی دبیر اجرایی «هنر ناگهانی» در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست نجفی بیان کرد: این رویداد صرفاً به عواملی وابسته است که بتواند آن را شکل دهد. ما چند هنرمند شاخص در حوزه سینما، عکاسی، نقاشی و موسیقی داریم و هنرمندهای دیگری هم در خلال این رویداد به پروژه اضافه می‌شود.

وی افزود : قرار است این اتفاق در شهرهای دیگر هم برگزار شود اما در ابتدا در تهران به عنوان دروازه‌ای به روی شهرها رونمایی می‌‌شود. موضوع این دوره شهر، هنر، زمان و اجراست.

وی ادامه داد: شیراز، اصفهان، رشت، یزد، تبریز، مشهد، و اهواز از شهرهایی هستند که این رویداد در آنها اجرا می‌شود و در 17 خرداد شاهد افتتاح آن در موزه هنرهای معاصر هستیم. تورج اصلانی، سیف‌الله صمدیان و هنرمندان بنام دیگری در این رویداد با موضوع تهران آثاری را با همکاری مخاطبان حاضر در برنامه خلق می‌کنند. یکی از اهداف ما در این برنامه این است که تمرکزمان را از گالری‌هایی که به شکل ثابتی نمایشگاه هنری برگزار می‌کنند، برداریم و در اینجا به سراغ آب انبارها، بازارها و موارد این چنینی رفته‌ایم.

در بخش دیگری از این نشست مهدی نادری گفت: فکر می‌کنم این رویداد برخلاف رویدادهایی که از سوی دولت حمایت مالی می‌شوند، تاثیر بهتری می‌گذارد. در دنیا هم فستیوال‌ها تنها چند نفر اصلی دارند که حقوق می‌گیرند و 90 درصد از آنها به صورت داوطلبانه همکاری می‌کنند. گروه ما نیز ساختار بین‌المللی دارد و امیدواریم بتوانیم به این وسیله نوری در چنین فضاهایی در راستای تغییر ساختار جشنواره‌ها روشن کنیم.

کامبیز درمبخش کاریکاتوریست برجسته کشورمان در بخش دیگری از این نشست اظهار کرد: ما در آینده شاهد یک «هنر ناگهانی» که با شرکت جمعی هنرمندان همراه است، روبرو می‌شویم. از ویژگی‌های این رویداد این است که هنرمند خودش را ثابت می‌کند یعنی زمانی که هنرمند کارش را در حضور جمع اجرا می‌نماید توانایی‌اش را نیز نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: کار من در این رویداد ایجاد رابطه‌ای بین مخاطب و هنرمند است. به گونه ای که مخاطب هم با من در خلق اثر همراهی می‌کند و تفاوت این همکاری با تبادلی که به عنوان مثال در تئاتر رخ می‌دهد این است که در اینجا علاوه بر درگیری مخاطب، خود هنرمند نیز نمی‌داند نتیجه کار دقیقا چه می‌شود. به همین جهت شاهد پویایی حادثه‌ای هستیم که همانجا به وجود می‌آید.

نادر مشایخی از موسیقی دانان کشورمان که در این رویداد هنری به صورت ناگهانی موسیقی اجرا می‌کند بیان کرد:‌ این رویداد درست از آن مواردی است که باید به آن فکر می‌کردم و چیزی که اینجا اهمیت دارد این است که ما در ایران برای اجرای چنین فعالیت‌هایی به علت و معلول کاری نداریم. در واقع به گونه‌ای سرهم‌بندی که نوعی تفکر است را انجام می‌دهیم. من نیز در این رویداد با همین روش یعنی سرهم بندی یا کلاژ کار می‌کنم.

وی افزود : اجرای این رویداد در شهرهای مختلف نکته مثبتی است که وجود دارد؛ چراکه در برخی از فضاها برای پرفورمنس یک ساختار و قاعده کلی تعریف می‌کنند. در صورتی که این نوع از هنر با زمان پیش می‌رود و تعیین قاعده ثابت برای آن غلط است.

جمشید بایرامی هنرمند عکاس و از عوامل این رویداد در ادامه نشست عنوان کرد: هنرمندان و دانشجویان جوان برای ارائه آثارشان به ویژه در شهرستان‌ها با ساختارهای خشک و بی روح ارتباط دارند. باید به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بروند و برای دریافت مجوز، پروپوزال و موارد این چنینی را ارائه دهند و این درحالی است که خیلی از مدیران فرهنگ از هنر چیزی نمی‌دانند و حتی سبک‌ها را نمی‌شناسند، اما هنر ناگهانی ساختار شکنی می‌کند و بدون نیاز به دریافت اجازه و طی کردن راه‌های مشکل اتفاق هنری را در اعضای شهری اجرا می‌کند.

وی اضافه کرد: در این ساختارشکنی هنرمندان جوان بدون هیچ دغدغه‌ای آثار هنری را خلق می‌کنند، همچنین هنرمند می‌تواند در هر حوزه‌ای کار نویی را ابداع کند و در سطح شهر به نمایش بگذارد که این موجب بالا رفتن فهم بصری جامعه می‌شود.

بایرامی یادآور شد: در این رویداد حصارها و چهارچوب‌هایی که گاهی هنرمند با آن روبرو می‌شود نرم‌تر شده است و این موج نویدی برای هنرمندان شهرستان محسوب می‌شود.

گفتنی است؛ رویداد هنر ناگهانی از 17 خرداد از ساعت 16:30 تا 19 افتتاح می‌شود و بعد از آن در شهرهای مذکور اجرا می‌شود.




انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.