توجه به کتابفروشی‌ها اتفاقات خوبی را رقم می‌زند

معاون فرهنگی وزیر ارشاد گفت:‌ اگر به دنبال اتفاق خوب در عرصه فرهنگ مکتوب هستیم، باید به کتابفروشی‌ها توجه کنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تقدیر از «طرح عیدانه کتاب» صبح امروز با حضور سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجیدغلامی جلیسه مدیر عامل خانه کتاب و محمود آموزگار رئیس اتحادیه کتاب فروشان برگزار شد.

در این مراسم سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به آن که بحث کتابفروشی‌ها یک موضوع بسیار مهم بود گفت‌: کتابفروشی‌ها حلقه محکم و موثر در حلقه مکتوب کشور بوده و هستند. بخشی که با ضعفی که پیدا کرده بود می‌توانست زنجیره نشر را مختل کند، اگر به دنبال اتفاق خوبی در عرصه فرهنگ مکتوب کشور هستیم باید به کتاب‌فروشی ها توجه کنیم.

وی افزود: یکی از اقدامات معاونت فرهنگی در حوزه صنعت نشر «طرح عیدانه کتاب» بود که با کتابفروشی به وسعت ایران آغاز شد و به طرح عیدانه کتاب انجامید. بحث هدفمندی یارانه کتاب و نشر در این طرح مطرح بود. طرح عیدانه کتاب به یکسری اصلاحات جزئی‌تر و میانی‌تر نیاز دارد.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به معکوس کردن یارانه‌ها در بخش کتاب اظهار داشت: طرح عیدانه کتاب یارانه‌های این بخش را معکوس کرد و انتخاب مصرف کننده را جدی‌تر گرفت. تمرکز زدایی حوزه یارانه‌های نشر و فرهنگ مکتوب از موارد مهم دیگر در این طرح بود. این نکته که ایران تهران نیست و باید کتابفروشی را در ایران نقطه تحرک نشر بدانیم، عیدانه کتاب را به عنوان گام دوم در این مسیر به وجود آورد. این طرح هیجانی را ولو به صوررت محدود و موقت در دوره‌ای خاص ایجاد کرد؛ هیجانی لازم برای فرهنگ مکتوب کشور.

صالحی ادامه داد: ممکن است طرح‌هایی مانند عیدانه کتاب را مسکن یا موقتی تصور کنیم. عیدانه کتاب می‌تواند یک فرهنگ اجتماعی شود. همچنین فرصت‌ ارتباط حضوری و میدانی نیز در حوزه ارتباطات اجتماعی پدید می‌آورد.

در ادامه مراسم مجید غلامی جلیسه مدیرعامل خانه کتاب با اشاره به آنکه خانه کتاب این افتخار را داشت که در موضوعات مختلف اقدامات زیرساختی را انجام دهد اظهار داشت: یکی از اقدامات زیر ساختی ایجاد فروشگاه‌های الکترونیک بود که با راه اندازی سایت KETAB.IR انجام شد و بیش از 3000 ناشر توانستند از این زیر ساخت بهره ببرند. در اپلیکیشن کتاب نیز بیش از 3000 کتاب معرفی شد.

وی افزود: ثبت پیشینه کتابفروشی ها نیز از اقدامات دیگر خانه کتاب بود. 16 عنوان کتاب در زمینه مشاهیر نشر و کتابفروشی تاکنون توسط خانه کتاب معرفی شد، چندین کتاب جدید نیز در دست تألیف این موسسه قرار دارد. تاریخ شفاهی کتاب پس از ماه رمضان رونمایی خواهد شد.

مدیر عامل خانه کتاب در خصوص طرح عیدانه کتاب اظهار داشت : 1063 کتاب فروشی در 26 استان کشور در طرح عیدانه کتاب شرکت کردند. با طرح عیدانه کتاب 13 درصد یارانه این بخش در تهران  و مابقی در شهرستان ها و استان های دور از مرکز هزینه شد. بیش از 103 هزار نفر از این طرح بهره‌مند شدند و بیش از 43 هزار میلیارد ریال کتاب فروخته شد و 78 میلیارد ریال یارانه به این بخش در این طرح اختصاص داده شد.

غلامی جلیسه ادامه داد: طرح تابستانه کتاب نیز در خانه کتاب طراحی شده است. از 20 خرداد ماه ثبت نام از کتابفروشان آغاز می‌شود و 15 تیر تا 15 مرداد زمان اجرای این طرح خواهد بود.

در ادامه مراسم محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با اشاره به آنکه باید نکات مثبت و منفی طرح عیدانه کتاب بررسی شود، بیان کرد: روند فعالیت نشر در کشور ما کار را به جایی رسانیده بود که کتاب فروشی مفهوم خود را نداشت و مانند یک بیمار تمام هزینه‌های مشاغل تجاری را متحمل می‌شد اما به زحمت درآمد ایجاد می‌کرد. دوستان ما در دوره‌های مختلف اتحادیه، بر روی این مسئله تاکید می‌کردند که وضعیتی را برای فروش کتاب ایجاد کنند. معافیت کتابفروشان در دولت یازدهم به نتیجه رسید، اداره مالیات مرکز برگه‌ تشخیص برخی از کتاب فروشی‌ها را صادر کرد تا مشمول معافیت شوند. 

وی افزود: قاعدتاً یارانه درست مانند داروی موثر عمل می‌کند و یک بستر سالم باید برای آن ایجادکرد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید اهتمام لازم را در این امر داشته باشد و از ایجاد رقابت بین ناشران و کتابفروشان پرهیز کند و آن را از بین ببرد. 



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار