حمایت آمریکا از برنامه تحصیل تکنیسین های سکتور خصوصی صحت در افغانستان

وزیر تحصیلات عالی گفت: یک رشته تحصیلی جدید که برای سکتور صحت کشور متخصصین فنی‌ تربیت نموده و از آنان حمایت خواهد کرد، در پوهنتون طبی کابل آغاز گردیده است.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، وزیر تحصیلات عالی گفت: "همانطوریکه بیماری‌ها و امراض امروزی پیچیده و مغلق اند، تجهیزات مدرن طبی نیز پیچیده اند. رشتۀ تحصیلی مذکور در نگهداری و ترمیم تخصصی تجهیزات طبی کمک خواهد کرد.”

هربری اسمیت، رئیس ادارۀ انکشاف بین‌المللی آمریکا در این مورد گفت: "رشته تحصیلی جدید تکنالوژی تجهیزات بیولوژیکی طبی از طریق ایجاد و ارتقای ظرفیت‌های داخلی شکور بمنظور بهبود خدمات صحی موجود برای افغان‌ها، خلاء موجود در این سکتور را رفع خواهد کرد.”

 رشته تحصیلی جدید در زمینۀ استفاده، نگهداری و ترمیم تجهیزات بیولوژیکی طبی متخصصین فنی تربیه نموده و آنان را آماده می‌سازند تا رهبری را در این عرصه بدست گیرند. بر خلاف روش سنتی تدریس، محصلان این رشتۀ جدید، دانش و مهارت‌های مربوطه را از طریق کسب تجربه با کار عملی در شفاخانه‌ها، کلینیک‌ها یا لابراتوارهای بیولوژیکی- طبی خواهند آموخت.

ادارۀ انکشاف بین‌المللی آمریکا (USAID) از ایجاد و انکشاف برنامه دو ساله تکنالوژی تجهیزات بیولوژیکیِ طبی در دانشگاه طبی کابل از طریق برنامه حمایت از پوهنتون‌ها و انکشاف نیروی بشری (USWDP) حمایت می‌نماید. برنامه حمایت از پوهنتون‌ها و انکشاف نیروی بشری جهت انکشاف و ایجاد این رشته تحصیلی مطابق با معیارهای بین‌المللی، همکاری و مشارکت کمیونیتی کالج‌های شهر اسپوکِن را جلب نمود.

قابل ذکر است که چندی پیش برنامۀ جدید ماستری رهبری و مدیریت در تعلیم و تربیه در پوهنتون شهید ربانی و برنامه ماستری اداره و تجارت در دانشگاه کابل راه‌اندازی گردیده‌اند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار