در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

بررسی افزایش ده درصدی تعرفه پزشکان/ در حوزه تعرفه ها شاهد بی قانونی هستیم

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور و قائم مقام وزیر بهداشت با حضور در گفتگوی ویژه خبری امشب به گفتگو پیرامون موضوع افزایش ده درصدی تعرفه های پزشکان، بیمه ها و مردم در حوزه سلامت پرداختند.

زالی: نظام پزشکی کشور میانگین رشد 20 درصدی تعرفه ها را در نظر داشتبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، موضوع افزایش ده درصدی تعرفه پزشکان، بیمه ها و مردم با حضور علیرضا زارعی رئیس سازمان نظام پزشکی کشور و ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت در گفتگوی ویژه خبری امشب دوشنبه 10 خرداد مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 آن چه در کمیسیون تعرفه نظام پزشکی کشور به تصویب رسیده بود افزایش 20 درصدی تعرفه ها بودند

در ابتدای این بحث علیرضا زالی رئیس سازمان نظام پزشکی کشور بیان داشت: در سنوات گذشته تعرفه بخش دولتی و خصوصی زمانی اعلام می شد که مبانی بودجه ریزی کشور به اتمام رسیده بود اما آبان ماه سال گذشته یک پکیج تعرفه ای در شورای عالی بیمه قبل از این که بودجه سنواتی کشور به تصویب برسد آماده شد که در این بسته پیشنهادی میانگین رشد تعرفه ها را 20 درصد درنظر گرفته بودیم.

وی ادامه داد: این بسته سیاستی به گونه ای پیشنهاد شده بود که ساز و کار پرداخت جیب مردم را مدیریت کند تا افزایش تعرفه ها در بخش دولتی و خصوصی منجر به افزایش پرداخت از جیب مردم نشود.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور تصریح کرد: توافقی که در شورای عالی نظام پزشکی کشور صورت گرفته بود طی نامه ای به وزیر بهداشت فرستاده شد و پیشنهاد مشترک نظام پزشکی و وزارت بهداشت بدون فوت وقت به شورای عالی بیمه ارسال گردید و این زمان زمانی بود که هنوز بحث تصویب بودجه در مجلس قطعیت پیدا نکرده بود بنابراین انتظار می رفت که با توجه به فرجه زمانی مطلوبی که این بسته پیشنهادی اعلام شده بود بار مالی مترتب در بخش خصوصی و دولتی تدبیر شود.

در ادامه این بحث ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت بیان داشت:  بر اساس احکام برنامه های توسعه ای کشور و خصوصاً شورای عالی بیمه سلامت مکلف شدند که قبل از این که قانون دائمی شدن احکام به تصویب برسد و قبل از تصویب بودجه سنواتی کشور تکلیف تعرفه ها را مشخص کنند.

قائم مقام وزیر بهداشت در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان این که در تمام مسائلی که دولت به نوعی در قیمت گذاری آن مداخله مستقیم و غیرمستقیم دارد تکلیف قیمت تمام شده مشخص است گفت: متاسانه در سه دهه اخیر ما شاهد تورم در حوزه سلامت بودیم که این تورم نسبت به سایر بخش ها چند درصدی بیشتر بود که در این راستا اقدام خوبی که در سال 94 انجام شد این بود که قیمت تمام شده در حوزه سلامت واقعی دیده شود و اقتصاد سلامت را اقتصاد واقع بینانه ای می کند.

وی یادآور شد: تعرفه جزء های مختلفی دارد که یکی از اجزای آن رعایت اصل تعادل منابع و مصارف و جزء دیگر آن تعیین قیمت واقعی خدمات است

حریرچی در ادامه برنامه با اشاره به این که تا سال 74 تمام نظام پرداخت دولتی بود گفت: تعرفه تاثیری در پزشک نداشت.

در اکثر کشورهای توسعه یافته دنیا پرداخت به پزشک به صورت حقوق است

قائم مقام وزیر بهداشت با اشاره به این که در اکثر کشورهای توسعه یافته پرداخت پزشک به صورت حقوق است گفت: نحوه پرداخت بیمارستان بر اساس گروه های همگون است.

وی با بیان این که در سال 74 قانون بیمه همگانی به تصویب رسید ادامه داد: این قانون به تصویب رسید تا همه مردم بیمه شوند و نظام پرداخت تغییر یابد.
حریرچی با اشاره به این که متاسفانه همه مردم بیمه نشده اند اظهار داشت: نحوه پرداخت تغییر یافت اما این پرداخت به خوبی انجام نشد.

قائم مقام وزیر بهداشت با اشاره به این که اکثر جامعه پزشکی وفادار هستند و تعرفه ها را رعایت خواهند کرد گفت: ممکن است اگر تدبیر اساسی در تعرفه صورت نگیرد برخی از بداخلاقی ها در جامعه شکل بگیرد به طوری که دود آن هم به جامعه پزشکی و هم به چشم جامعه می رود.

وی با اشاره به این که برخی از همکاران مجلس به افزایش تعرفه ده درصدی اعتراض داشتند گفت: شاهد برخی از مخالفت ها از سوی دستگاه های اجرایی هم نیز هستیم.
حریرچی با اشاره به این که هر قانونی ممکن است مخالفت هایی داشته باشد افزود: قانون در جامعه ی پزشکی مورد رعایت قرار می گیرد.

قائم مقام وزیر بهداشت با اشاره به این که پیشنهاد سازمان نظام پزشکی افزایش بیست درصدی تعرفه ها بود اظهار داشت: امسال افزایش ده درصدی تعرفه ها به تصویب رسید لذا ممکن است گشایش هایی در دولت و بودجه بیمه ایجاد شود.

بدهی بیمه ها به بیمارستان های دولتی به 10 هزار میلیارد خواهد رسید

وی با بیان این که بودجه مناسبی برای بیمه ها پیش بینی نشده است خاطر نشان کرد: بدهی بیمه ها در بیمارستان های دولتی بیش از 8 هزار میلیارد است که البته این رقم به 10 هزار میلیارد خواهد رسید.

زالی رئیس سازمان نظام پزشکی در ادامه برنامه با اشاره به این که هتلینگ بخش خصوصی منتهی به سال 94 ، 480 هزار تومان بود گفت: بخش خصوصی انگیزه های لازم برای سرمایه گذاری را ندارد.

وی بازگشت به قانون را یکی از مکانیزم های لازم برای بهتر شدن اوضاع دانست و عنوان کرد: در نامه ای به معاون رئیس جمهور اعلام کردم که با افزایش ده درصدی تعرفه ها مخالف هستم لذا اصل این قانون را نپذیرفته ایم.

در حوزه تعرفه ها شاهد بی قانونی هستیم

زالی با بیان این که تعرفه غیرمنطقی است ادامه داد: چندین سال است که در حوزه تعرفه ها شاهد بی قانونی هستیم.

رئیس سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که به 6 هزار و 700 نفر از پزشکان تهرانی طرح ترافیک داده ایم افزود: شورای عالی بیمه سلامت تشکیل نشده است این در حالی است که دولت باید آن را تشکیل می داد.

دولت برای تجدید نظر در رابطه با تعرفه ها ضعف دارد

وی با بیان این که دولت برای تجدید نظر در این تصمیم ضعف دارد بیان کرد: اگر تعرفه به صورت منطقی تعیین می شد با این سناریو تلخ روبرو نمی شدیم .

انتهای پیام/


 

برچسب ها: گفتگو ، زالی ، رشد تعرفه ها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار