زاهدان؛

4 گذر مرزی برای ارتقا وضع معیشتی مرزنشینان استان اجازه فعالیت گرفتند

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: اجازه فعالیت چهار گذر مرزی برای ارتقا وضع معیشتی مردم مرزنشین استان ساکن در محدوده قانونی مرز صادر شد

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛از زاهدان; اوسط هاشمی  درنشست بررسی مبادلات مرزی سیستان که با حضور اعضا در زاهدان برگزار شد اظهار داشت: سه گذرمرزی درمنطقه سیستان و یک گذر در میرجاوه به صورت آزمایشی برای مدت 3 ماه و در چارچوب قانون به منظور اشتغالزایی و تامین معیشت مرزنشینان ساکن در شعاع 20 کیلومتر مرز اجازه فعالیت خواهند داشت.
 
وی با اشاره به سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب در خصوص فعالیت کوله باری مرزنشینان بیان کرد: نگاه مقام معظم رهبری به مرز یک سرمایه است و فرمایش ایشان مجوزی برای قاچاق کالا نیست بلکه ارزش کلام رهبری در حفظ سلامت کار و در واقع تکریم حقوق مردم مرزنشین است.
 
استاندار سیستان و بلوچستان افزود: در طرح جدید بازگشایی بازارچه ها هر بازارچه ای که اقتصادی تر است و مردم اقبال بیشتری به آن دارند، باید فعالیت کند البته نظر کشور مقابل را هم بایستی مد نظر داشته باشیم.

وی در باره نحوه فعالیت این معابر مرزی و بازارچه ها گفت: اولویت کار بازارچه ها بایستی بر اساس تولید و نیاز داخلی با رعایت کیفیت کار و استاندارد کالا باشد.

وی همچنین به منظور حفظ سلامت کار خواستار نقش دادن به شرکت های تعاونی روستاها و بخشها شد و اظهار داشت: ورود کالاها در پوشش تعاونی ها انجام شود تا با فعالیت مردم مرزنشین در قالب تعاونی ها با نظارت گروه ارزیابی از هرگونه سوء استفاده احتمالی جلوگیری شود.
 
استاندار سیستان و بلوچستان همچنین با تأکید بر این مهم که بین پایانه ها و بازارچه های مرزی باید تفاوت قائل شویم، خاطرنشان کرد: هدف از باز کردن معابرمرزی تضییع حقوق مردم توسط تجار و بازرگانان بزرگ نیست بلکه هدف دولت از این مثبت نگری فراهم کردن زمینه ارتقا معیشت و انتفاع مردم مرزنشین بوده است.
 
هاشمی تصریح کرد: البته با وجود پافشاری برحفظ حقوق مرزنشینان و تلاش در جهت بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم، رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه دامی برای همه الزامی است وهمگان باید ضامن سلامت عموم مردم باشند.  
 
وی تصریح کرد: بازارچه های مرزی می توانند با فعالیت در چارچوب قانون موجبات دلگرمی مردم مرزنشین و مهاجرت معکوس و همچنین وضعیت مطلوب اقتصادی را برای مردم فراهم کنند.  
 
فرماندار هیرمند نیز در ابتدای این جلسه اظهار داشت: نظارت بر نوع و میزان کالاهای ورودی و خروجی در اولویت کار ما قرار دارد تا ضمن جلوگیری از سوءاستفاده های احتمالی برخی افراد، به اقتصاد داخلی نیز آسیبی نرسد.
 
محمد علی پیری بیان کرد: اگر مبادلات مرزی بر مدار قانون تعریف شده انجام گیرد زمینه ماندگاری مرزنشینان و حتی برگشت افرادی که از سیستان مهاجرت کرده اند نیز فراهم خواهد شد.
 
استان سیستان و بلوچستان واقع در جنوب شرق ایران افزون بر 1400 کیلومتر مرز خشکی و دریایی با کشورهای افغانستان و پاکستان و آبهای دریای عمان دارد.
 
انتهای پیام/پ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار